- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Humanistyka Cyfrowa 2. Obrazotwórcza rola WEBu 3501-HUMCYFR2-S-OG
Rewolucja cyfrowa w humanistyce to nie tylko ulepszenie maszyn do pisania, archiwizacji i zastąpienie listów mailami. Niedoceniany jest fakt, że Humanistyka Cyfrowa (Digital Humanities) to nie jest po prostu humanistyka zdigitalizowana (czyli biblioteki cyfrowe, repozytoria, itd). Rewolucja cyfrowa w humanistyce oznacza, że źródłami naukowymi przestają być przedmioty konkretne (rękopisy, książki, zdjęcia, partytury, etc.), lecz stają się nimi ich cyfrowe konsultowalne na sieci reprezentacje, co oznacza budowanie wzbogaconych bazy danych, a to z kolei nieoczekiwanie otwiera możliwości profesjonalnej waloryzacji kompetencji zdobytych w czasie studiów humanistycznych.
Porównywanie rewolucji cyfrowej do rewolucji gutenbergowskiej (bo już nikt chyba nie uważa jej tylko jako kolejny etap tejże) ignoruje masywna obrazotwórczą naturę internetu i jej konsekwencje heurystyczne, ontologiczne i ideologiczne. Poza tym rewolucja cyfrowa nie oznacza po prostu zmiany paradygmatu, lecz implikuje daleko idące modyfikacje kompetencji użytkowników.
W pierwszym semestrze seminarium stawia sobie za zadanie analizę pojęć umożliwiających rozumienie tego globalnego zjawiska : wychodząc od lektur (Husserl, von Uexküll, Dilthey, Quine, Simmel, Fleck, Latour, Lanier, Floridi, Turner, etc.) analizować będziemy impakt rewolucji cyfrowej na pojęcie światopoglądu (Lebenswelt, Umwelt, Infosfera, etc). Przestudiujemy związki gasnącego ruchu hipisowskiego z narodzinami Silicon Valley. Ostatnia faza seminarium poświęcona będzie analizie projektu Whole Earth Catalog (1968) i współpracy uczestników przy wydawaniu blogu seminarium (in : hypotheses.org).
Seminarium nie wymaga kompetencji filozoficznych lecz zainteresowania filozoficznymi aspektami nauki i webu. Konieczna jest dobra (przynajmniej pasywna) znajomość języka angielskiego jak również dobre obycie z internetem. Kompetencje informatyczne wmile widziane.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
1) zapoznanie się z pojęciami: światopogląd, Lebenswelt, Umwelt, Infosfera
2) zapoznanie się z geneza historyczna i socjologiczna WEBu
3) zapoznanie się z systemem zarządzania treścią WordPress
4) ewaluacja projektów, narzędzi i aplikacji internetowych
Kryteria oceniania
W pierwszym semestrze - krótka praca z lektury seminaryjnej
W drugim semestrze - artykuł na blogu przedstawiający oryginalny projekt, narzędzie lub aplikacje internetową znalezioną przez studenta
Literatura
Schreibman S., Soemens R., Unswprth J. (Eds.), A Companion to Digital Humanities, Blackwell Publishing, 2005
Fred Turnera From Counterculture to Cyberculture , The University of Chicago Press Books, 2006.
Luciano Floridi (ed), The Onlife Manifesto. Being Human in a Hyperconnected Era, Springer, 2015
Luciano Floridi : How the Infosphere is Reshaping Human Reality, Oxford University Press, 2014
oraz:
Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii”. Wydawnictwo Antyk, Warszawa, 2003
Jak również liczne fragmenty do lektur w czasie seminarium (lista zostanie podana w październiku)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: