- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Herbert Marcuse. Filozofia i rewolucja 3501-HMFR18-M-OG
Herbert Marcuse to z jednej strony postać ikoniczna, legendarna, z drugiej jednak dziś już częściowo zapomniana. Jednocześnie, ten wybitny niemiecki filozof stał się dziś z jednej strony obiektem często nieuzasadnionej krytyki ze strony autorów związanych z szeroko rozumianą tradycją poststrukturalistyczną, z drugiej zaś, bywa poddawany niewybrednym atakom myślicieli konserwatywnych usiłujących za wszelką cenę przedstawić jego dziedzictwo w karykaturalnym świetle. Również myśliciele wywodzący się z szeroko rozumianej tradycji marksowskiej bądź freudowskiej (które to obie niewątpliwie stanowiły główny punkt odniesienia dla autora Człowieka jednowymiarowego) często w sposób wyraźnie jednostronny interpretują dokonania Marcusego, czyniąc tym krzywdę nie tyle samemu obiektowi swych krytyk, co merytorycznej wartości własnych przedsięwzięć rekonstrukcyjnych. Celem wykładu będzie próba prześledzenia zarówno źródeł niezwykle oryginalnej twórczości Marcusego, jak i jego związków z podwalinami tzw. Teorii Krytycznej. Jednocześnie, w trakcie wykładu spróbujemy zrozumieć niezwykłą popularność (nie zawsze, a wręcz rzadko tożsamą z głębszą znajomością) myśli heglizującego freudo-marksisty w okresie rewolucji lat sześćdziesiątych na Zachodzie oraz poddać krytycznej analizie rzeczywistą zawartość zarówno jego podstawowych dzieł, jak i szeregu pomniejszych, acz niezwykle charakterystycznych prac. Spróbujemy też odpowiedzieć sobie na pytanie, na ile treść analizowanych dzieł może współcześnie pomóc w radykalnym interpretowaniu aktualności i co może nieść dziś ze sobą marcuseańskie rozumienie pojęcia rewolucji.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
- zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się filozoficznych idei Herberta Marcusego
- rozumie rolę filozofii Marcusego w tworzeniu wyobrażeń społecznych na temat społeczeństwa
- prawidłowo identyfikuje główne problemy, sprzeczności i stawki filozoficznych dociekań Herberta Marcusego
- potrafi samodzielnie zinterpretować główne linie argumentacyjne myśli Marcuseańskiej
- potrafi identyfikować główne nurty współczesnej debaty wokół spuścizny Herberta Marcusego
- wykazuje motywację do refleksyjnego angażowania się we współczesne, krytyczne debaty na temat stanu współczesności
Kryteria oceniania
- frekwencja na zajęciach;
- ze względu na interaktywną formę prowadzenia wykładu: aktywność uczestników, którzy będą zachęcani do formułowania własnych pytań, krytycznych uwag i stanowisk;
- inne formy zaangażowania w zajęcia, w tym możliwość ustnej bądź pisemnej prezentacji komunikatów czy krótkich omówień dodatkowych tekstów źródłowych związanych z tematyką wykładu
Literatura
Rozum i rewolucja
Człowiek jednowymiarowy
Eros i cywilizacja
Szkoła Frankfurcka (wybór tekstów)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: