- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia matematyki - twórcza rola sprzeczności i nicości 3501-FMAT17-S-OG
Matematyka chce unikać sprzeczności. A jednak na pewnym poziomie się one pojawiają. Zapoznamy się z konstruktywną rolą sprzeczności i paradoksów w matematyce na podstawie książki Williama Byersa “How mathematicians think: using ambiguity, contradiction, and paradox to create mathematics”. Chociaż autor jest zawodowym matematykiem, napisał ją w sposób zrozumiały dla niespecjalisty. Pokazuje on przekonująco, jak w żywej matematyce sprzeczności mogą być twórcze. Studiując poszczególne przypadki i historie rozwoju badań, zapoznamy się z wieloma podstawowymi pojęciami matematycznymi i problemami filozoficznymi, które ich dotyczą.
O nicości nic się nie da powiedzieć? Jednak się da. Liczba zero to jeden z rezultatów. Okazuje się, że wprowadzenie liczby zero jest fundamentalnie ważne dla matematyki, ostatnio dla informatyki, a szerzej dla całej kultury. Ponieważ odnosi się do takich pojęć jak nicość i pustka, zero jest bardzo głęboko uwikłane w zależności filozoficzne i kulturowe. Prowadzić nas będą dwie książki: matematyka-filozofa o skłonnościach postmodernistycznych Briana Rotmana o semiotyce zera “Signifying Nothing: The Semiotics of Zero”, oraz fizyka, filozofa wybitnego popularyzatora Johna Barrowa o pustce i próżni „Książka o Niczym. Od pustki Greków, przez zero Babilończyków i nicość Hindusów, po próżnię kwantową współczesnej nauki”.
Czyste zbiory budowane są ze zbioru pustego. A mogą zawrzeć – wszystko. Na koniec będziemy czytać – nie bezkrytycznie – fragmenty dzieła Alaina Badiou, który analizuje filozoficzny sens i asocjacje teorii mnogości, traktując ją jako najlepszą teorię bytu i odnosząc do całej historii zachodniej filozofii. Jego książka “Byt i zdarzenie” jest przez niektórych filozofów – ale tylko niektórych– traktowana jako jedno z największych dokonań współczesnej filozofii. Jego ujęcie bardzo odbiega od tego, do czego przywykli matematycy.
Każdy uczestnik będzie musiał czytać wszystkie omawiane teksty i uczestniczyć w ich omawianiu, a ponadto wygłosić co najmniej jeden referat, prezentujący jeden z rozdziałów i broniący stanowiska autora, oraz przedstawić komentarz do innego referatu, naświetlając w sposób krytyczny stanowisko autora omawianego tekstu.
Program
Byers
B1. Ambiguity in Mathematics
B2. The Contradictory in Mathematics
B3. Paradoxes and Mathematics: Infinity and the Real Numbers
B4. More Paradoxes of Infinity: Geometry, Cardinality, and Beyond
B5. The Idea as an Organizing Principle
B6. Ideas, Logic, and Paradox
B7. Great Ideas
B8. The Truth of Mathematics
B9. Conclusion: Is Mathematics Algorithmic or Creative?
Rotman
R1. Number, Vision, Money
R2. Emergence of a Meta-Subject
R3. Nothing: Zero
R4. Absence of the Origin
Barrow
N0. Nicologia
N1. Zero –cala prawda
N2. Wiele hałasu o Nic
N3. Konstruując Nic
N4. Dryf w stronę eteru
N5. Co się stało z zerem
N6. Puste wszechświaty – ile jest różnych próżni?
N7. Początek i kres próżni
Badiou
D1. Byt: mnogość i pustka
D2. Byt: nadmiar, stan sytuacji
D3. Byt: natura i nieskończoność
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zapoznanie się z problemami z zakresu filozofii matematyki;
- pogłębienie znajomości i rozumienia roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury;
- rozszerzenie wiedzy o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do matematyki;
Nabyte umiejętności:
- umiejętność analizowania złożonych argumentacji filozoficznych, identyfikowania składających się na nie tez i założeń;
Nabyte kompetencje społeczne:
- poznanie zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
Kryteria oceniania
Na podstawie uczestnictwa i zaangażowania w dyskusji nad omawianymi tekstami, wartości referatu i komentarza oraz jakości przygotowanej na potrzeby referatu rozdawki (hand-outu).
Literatura
William Byers, “How mathematicians think: using ambiguity, contradiction, and paradox to create mathematics”, Princeton U Press 2007.
Brian Rotman, “Signifying Nothing: The Semiotics of Zero”, Stanford U Press 1993 (oryg. 1987).
John Barrow, „Książka o Niczym. Od pustki Greków, przez zero Babilończyków i nicość Hindusów, po próżnię kwantową współczesnej nauki”. Copernicus Center Press, Kraków 2015 (oryg. “The Book of Nothing. Vacuums, Voids, and the Latest Ideas about the Origin of the Universe”, 2000).
Alain Badiou, “Byt i zdarzenie”, 2010 (oryg. franc. „L’être et l’événement", 1988).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: