Filozofia miłości 3501-FM18-S
Seminarium poświęcone jest idei miłości w filozofii i etyce. W trakcie seminarium zapoznamy się z różnymi znaczeniami pojęcia miłości: rozróżnimy agape, eros, philia, oraz miłość romantyczną. Będziemy także analizować wielość możliwych podmiotów miłości: przyjrzymy się m.in. idei miłości do osoby nieznajomej, do siebie samego, do wielu osób naraz, a także do podmiotów nie-ludzkich. Zastanowimy się również – zgodnie z najnowszą myślą bioetyczną – czy miłość (a dokładniej pewien rodzaj miłości) może być rodzajem uzależnienia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- student sprawnie operuje stosowaną podczas zajęć terminologią filozoficzną w zakresie etyki,
- potrafi odróżnić kilka podstawowych znaczeń idei miłości,
- potrafi dostrzec wielość możliwych podmiotów miłości,
- umie właściwie interpretować główne idee autora analizowanego tekstu filozoficznego,
- umie trafnie przełożyć pojęcia dyskursu filozoficznego z języka angielskiego na polski
Nabyte umiejętności:
- student potrafi argumentować na rzecz określonego stanowiska w filozofii,
- umie krytycznie ustosunkować się do prezentowanego stanowiska lub nurtu i podać stosowne racje
- potrafi spójnie i przejrzyście przygotować prezentację na zajęciach, z zachowaniem metodologicznych rygorów i konkluzywności wywodów
Nabyte kompetencje społeczne:
- student potrafi dobrze komunikować się z uczestnikami zajęć,
- rozumie i ceni społeczną przydatność prowadzonej filozoficznej dyskusji,
- umie przełożyć abstrakcyjny język filozoficznych/etycznych analiz na aktualne sytuacje społeczne,
- student potrafi zinterpretować obserwowane zjawiska z dziedziny moralności w kategoriach etyki filozoficznej.
Kryteria oceniania
Regularne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji, wygłoszenie referatu (w wyjątkowych przypadkach zamienionego na pracę pisemną).
Literatura
- John. A. Bertlinger (1970) “The Nature of Love,” [reprinted in:] Eros, Agape, and Philia, A. Soble (ed.) St. Paul, Pragon House (1989): 136-148.
- Neera Kapur Badhwar (1987) “Friends as Ends in Themselves,” [reprinted in:] Eros, Agape, and Philia, A. Soble (ed.) St. Paul, Pragon House (1989): 165-187.
- William O. Stevens (1996) “Epictetus on How the Stoic Sage Loves,” [in] Oxford Studies in Ancient Philosophy, Vol. XIV, C.C.W. Taylor (ed.) Oxford, Clarendon Press: 193-210.
- Skye Cleary (2015) “Introduction” (fragment: “What is romantic loving?,” pp. 2-9), “Simone de Beauvoir and Loving Authentically” (pp. 125-159), [in:] Existentialism and Romantic Love, Basingstoke, Palgrave Macmillan.
- Simone De Beauvoir (1956), Druga płeć, fragmenty.
- Brian D. Earp, Olga A. Wudarczyk, Julian Savulescu (2017) “Addicted to Love: What is Love Addiction and When Should It Be Treated?” Philosophy, Psychiatry, & Psychology 24(1): 77-92.
Natasha McKeever (2017) “Is the Requirement of Sexual Exclusivity Consistent with Romantic Love?,” The Applied Journal of Philosophy 34(3): 1-17.
Luke Brunning (2017) “The Distinctiveness of Polyamory,” The Applied Journal of Philosophy 33(4): 1-19.
Jan Bransen (2014) “Loving a Stranger,” [in:] Love and Its Objects: What Can We Care For? C. Maurer, T. Milligan, K. Pacovská (eds.), Basingstoke, Macmillan: 143-159.
Christian Maurer (2014) “On ‘Love at First Sight’,” [in:] Love and Its Objects: What Can We Care For? C. Maurer, T. Milligan, K. Pacovská (eds.), Basingstoke, Macmillan: 160-176.
C.D.C. Reeve (2014) “Lessons in Looking: Krzysztof Kieślowski’s A Short Film About Love”, [in:] Understanding Love: Philosophy, Film, and Fiction, S. Wolf, C. Grau (eds.), Oxford, Oxford University Press: 271-286.
Tony Milligan (2014) “Animals and the Capacity for Love,” [in:] Love and Its Objects: What Can We Care For? C. Maurer, T. Milligan, K. Pacovská (eds.), Basingstoke, Macmillan: 211-225.
Harry Frankfurt (2004) “The Dear Self,” [in:] The Reasons of Love, Princeton, Princeton University Press: 69-100.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: