- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia dialogu międzyreligijnego - uczona ignorancja 3501-FDM19-S-OG
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Choć jest kontynuacją seminarium z lat wcześniejszych, nie zakłada znajomości konkretnych tekstów, a tylko zainteresowanie fenomenem religijności, orientację w nauczaniu chociaż jednej religii i znajomość podstawowych pojęć filozoficznych oraz umiejętność czytania po angielsku. Dużo uwagi poświęcimy dialogowi chrześcijańsko-żydowskiemu, w który zaangażowani są obaj prowadzący. Poważny dialog międzyreligijny jest w dużej mierze owocem wysiłków podejmowanych po Drugiej Wojnie Światowej, choć ma oczywiście prekursorów.
W pierwszym semestrze zajmiemy się teoriopoznawczymi aspektami dialogu, w tym zagadnieniem prawdy. Jako tekst otwierający proponujemy fragment książki Waltera Homolki, który dotyczy problemu Jezusa w tradycji żydowskiej. Potem omówimy m.in. rozumienie religii na podobieństwo języka (wg George’a Lindbecka) oraz różne koncepcje prawdy z perspektywy międzyreligijnej.
W drugim semestrze poddamy analizie teksty, które zostały wygłoszone podczas konferencji poświęconych kwestii pokory w dialogu międzyreligijnym. Punktem wyjścia do rozważań było hasło „Oświecona niewiedza” - „Docta Ignorantia”, którego autorem był piętnastowieczny myśliciel Mikołaj z Kuzy. Teologowie i filozofowie chrześcijańscy, żydowscy i muzułmańscy rozważają zasoby swojej tradycji umożliwiające pokorę intelektualną niezbędną w dialogu.
Program:
semestr zimowy:
1/ Walter Homolka, Upominanie się o Jezusa. Nazarejczyk z perspektywy żydowskiej, rozdz. 1: Wpływ, jaki wywarł Jezus na żydowską starożytność i średniowiecze i rozdz. 2: Jezus historyczny – poszukiwania żydowskie i chrześcijańskie.
2/ Ninian Smart, The Philosophy of Worldviews, or the Philosophy of Religion Transformed, w: Religious Pluralism and Truth. Essays on Cross-Cultural Philosophy of Religion, red. Thomas Dean, SUNY Press 1995, s. 17-31.
3/ George A. Lindbeck, Religion and Experience: A Pretheological Inquiry, w: tegoż autora, The nature of Doctrine: Religion and Theology in a Postliberal Age, SPCK, London 1984, rozdz. 2, s. 30-45.
4/ Tamże, rozdz. 3: Many Religions and the One True Faith, s. 46-71.
5/ Tamże, rozdz. 4: Theories and Doctrine. s. 73-90.
6/ Raimundo Panikkar, Philosophical Pluralism and the Plurality of Religions, w: Religious Pluralism and Truth…, s. 33-43.
7/ Ninian Smart, Truth, Criteria and Dialogue Between Religions, w: Religious Pluralism and Truth…, s. 67-71.
8/ William Wainwright, Doctrinal Schemes, Metaphysics and Propositional Truth, w: Religious Pluralism and Truth…, s. 73-85.
9/ Mary Ann Stenger, Religious Pluralism and Cross-Cultural Criteria of Religious Truth, w: Religious Pluralism and Truth…, s. 87-107.
10/ Norbert M. Samuelson, The Logic of a Religious Community about Other Religions, Religious Pluralism and Truth…, w: Religious Pluralism and Truth…, s. 117-132.
11/ Mary Ann Stenger, Gadamer’s Hermeneutics as a Model for Cross-Cultural Understanding and Truth in Religion, w: Religious Pluralism and Truth…, s. 151-168.
12/ Joseph A. DiNoia, The Doctrines of a Religious Community about Other Religions, w: Religious Pluralism and Truth…, s. 117-132.
13/ Hendrik Vroom, The Question of Truth in Interreligious Perspective, w: tegoż autora, Religions and the Truth. Philosophical Reflections and Perspectives, Eerdman Publ. Co., Grand Rapids 1989, s. 21-42.
14/ John B. Cobb, Order out of Chaos: A Philosophical Model of Inter-Religious Dialogue, w: Inter-Religious models and Criteria, red. J. Kellenberger, St. Martins’s Press, New York 1993, s. 71-86.
semestr letni:
Wszystkie poniższe teksty pochodzą z książki:
Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims, red. James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi New York: Oxford University Press, 2011.
1/ David Burrell, Some Requisites for Interfaith Dialogue
2/ Pim Valkenberg, Learned Ignorance and Faithful Interpretation of the Qur’an in Nichols of Cusa
3/ Michael Signer, “Seeing Sounds”: Intellectual Humility and the Process of Dialogue
4/ Asma Afsaruddin, Finding Common Ground: “Mutual Knowing,” Moderation, and the Fostering of Religious Pluralism
5/ James Heft, Humble Infallibility
6/ Reuven Firestone, Chosenness and the Exclusivity of Truth
7/ Oliver-Thomas Venard, The Belief in the Incarnation of God: Source of Religious Humility or Cause of Theological Pride?
8/ Shira Lander, Supernatural Israel: Obstacles to Theological Humility in Jewish Tradition
9/ Afra Jalabi, Walking on Divine Edge: Reading Notions of Arrogance and Humility in the Qu’ran
10/ Elizabeth Groppe, After Augustine: Humility and the Search for God in Historical Memory
11/ Michael McGarry, Apology, Regret, and Intellectual Humility: An Interreligious Consideration
12/ Mustafa Abu Sway, Islamic Theological Perspectives on the Intellectual Humility and the Conditioning of Interfaith Dialogue
13/ Stanisław Krajewski, A Mediation on Intellectual Humility, or on a Fusion of Epistemic Ignorance and Covenantal Certainty
14/ Daniel Madigan, Saving Dominus Iesus
15/ Omid Safi, Between Tradition and Reform: Between Premodern Sufism and the Iranian Reform Movement
16/ J. Heft, R. Firestone, O. Safi, The Purpose of Interreligious Dialogue
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Osiągnięcie szerokiej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju, ich aspektach filozoficznych i najważniejszych osiągnięciach w zakresie filozofii dialogu międzyreligijnego;
Nabyte umiejętności:
Umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu, komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych ujęć problemu;
Nabyte kompetencje społeczne:
Znajomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia seminarium uczestnicy będą zobowiązani czytać omawiane teksty (prawie wyłącznie po angielsku), uczestniczyć w dyskusji, wygłosić referat lub koreferat, a ponadto w każdym semestrze napisać krótką pracę semestralną. Oceniana będzie jakość uczestnictwa, referatów i prac pisemnych.
Literatura
Zob. pełny opis.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: