- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia i architektura 3501-FA17-S-OG
W pierwszym semestrze poruszać się będziemy w obszarze badawczym, który określić można jako nowoczesność w architekturze i urbanistyce rozważana w kontekście awangardowych poszukiwań przestrzennych i świata przeżywanego. Tematy kolejnych spotkań seminaryjnych (i wewnątrz nich przykładowe zagadnienia do dyskusji):
1.2. Specyfika „bycia w” w nowoczesnym mieście (Paryż i Berlin rozważane w kontekście estetyki bulwaru i pasażu, znaczenia ruchu w percepcji, roli wyobraźni i wytwarzania przestrzeni doświadczonej , strategii radzenia sobie z szokiem, nadmiarem bodźców, zmiennością i przebudowami, przeżyciowością i melancholią).
2.3. Awangardowe poszukiwania przestrzenne architektury przyszłości prowadzone w Bauhausie (forma, ruch, kolor, światło).
5. Sergiusz Eisenstein i Peter Burger o montażu; filmowa percepcja architektury .
6. Architektura uwzględniająca montażowe widzenie w ruchu. (Analiza przykładów. m. in. pomnika poświęconego pamięci W. Benjamina w Portbou, promenady architektonicznej F. L. Wrighta w „Guggenheim Museum” , J. Nouvela „Instytutu Arabskiego”( zjawisko przezroczystości fenomenalnej).
7.8. Adolf Loos i Le Corbusier o nowoczesnym pięknie w architekturze.
Architektoniczny epizod L. Wittgensteina (dom przy Kundmangasse w Wiedniu)
9. Le Corbusier i Robert Moses o mieście racjonalnym.
10.Osiedle „Za Żelazną Bramą” – pokaz filmu i dyskusja o blokowiskach dziś.
11. Porządek przestrzenny i władza. Architektura więzień.
12. Miasto wymykające się planom; dryfowanie wg G. Deborda i sytuacjonizm.
Analiza architektonicznych wizji Chtcheglowa i Constanta oraz różnych przykładów mobilnej architektury (np. „Generic City” Rema Kolhasa).
13.H. Lefebvre „Prawo do miasta” i” fragmenty „The Production of Space”.
14. Wyobrażeniowy potencjał miejskich form ; rozwijanie i pogłębianie percepcji, teatrologiczne inspiracje K. Lyncha.
W drugim semestrze głównym tematem badań będzie miasto ponowoczesne; analizować będziemy współtworzące je zjawiska na tle filozoficznym, kulturoznawczym i społecznym.
Tematy kolejnych spotkań seminaryjnych w semestrze zimowym:
15. W obronie chaosu w przestrzeni miejskiej; kreatywny i prospołeczny potencjał miejsc „nieuporządkowanych”.
16. M. de Certeau o praktykach przestrzennym, indywidualnym „czytaniu miasta” .
17. Nowy York w refleksji M. Bermana (Konsekwencje działań modernizacyjnych Mosesa, „powrót ulicy” i uliczne życie jako taniec wg. Jane Jacobs).
18. Dekonstrukcyjne „czytanie” ponowoczesnego miasta; miasto jako forma przepływu wymykająca się strukturowaniu.
20.21.„Poetyka powiększonej przestrzeni” w architekturze i we współczesnym mieście.
W stronę Elektropolis.
22.Wpływ strategii dekonstrukcji na architekturę (Derrida, Tschumi)
23. „Śmieciowa przestrzeń” Rem Koolhasa.
24. Powrót „aisthesis” i waloryzacji pustki w architekturze współczesnych muzeów.
25Architektura jako „tło zdarzeń” , Hansen i jego następcy.
26. Jan Gehl i Charles Montgomery o mobilności w mieście współczesnym.
27.-29 . Partycypacja i budowanie „przestrzeni wspólnych” . Krytyczny namysł nad sposobami realizacji społecznego wymiaru architektury.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po ukończeniu zajęć student dysponuje pogłębioną wiedzą na temat estetyczno-społecznych założeń architektury nowoczesnej i narzędzia krytycznej analizy ponowoczesnego miasta. Zyskuje wiedzę na temat aktualnych tendencji w architekturze zainspirowanych nurtami współczesnej filozofii. Analizuje relacje przestrzeń–porządek-władza; argumentuje na rzecz chaosu i nieprzewidywalności w przestrzeni. Umie wyeksplikować wielokierunkowy wpływ filozoficznej strategii dekonstrukcji na współczesnych architektów. Potrafi wskazać konkretne, zrealizowane przypadki wykorzystania architektury do rozwiązywania problemów społecznych
Nabyte umiejętności:
Student na zajęciach zdobywa narzędzia teoretyczne umożliwiające krytyczny namysł nad nowoczesnymi i ponowoczesnymi realizacjami architektonicznymi i sposobami kształtowania przestrzeni miejskiej. Zyskuje sprawność interpretacyjną i rozwija zdolności krytyczne; potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną do szczegółowych analiz obiektów architektonicznych i rozwiązań przestrzennych w mieście.
Nabyte kompetencje społeczne:
Uwrażliwienie na różnego typu manipulacje przestrzenne, świadomość przepływu idei
i koncepcji pomiędzy współczesną humanistyką, a działalnością architektów i planistów.
Umiejętność krytycznego analizowania urbanistycznych planów modernizacyjnych oraz aktualnych zjawisk w przestrzeni miejskiej. Sprawność w wydobywaniu krytycznego wymiaru z artystycznych ingerencji w przestrzeń miejską i aktywizującego pamięć z architektonicznych obiektów muzealnych Pogłębiona wrażliwość przestrzenna ukierunkowane na społeczną inkluzywność i świadomość wielowymiarowych zależności łączących architekturą z codziennym życiem.
Kryteria oceniania
Ciągła ocena udziału studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę zajęciową; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu rozszerzającego problematykę poruszaną w omawianej lekturze oraz (co najmniej jednej) prezentacji zawierającej indywidualnie wybrany materiał ilustracyjny do zajęć. W wyjątkowych przypadkach wymóg napisania semestralnej pracy zaliczeniowej.
Literatura
W. Gropius „Pełnia architektury”, "Karakter”, Kraków, 2014; G. Taylor „Bauhaus”, tłum, M. Biegańska, Warszawa, 1988, L. Moholy Nagy „Vison in Motion”, Chicago, 1975;
E. Zenko „Laszlo Moholy Nagy Artysta i jego przestrzeń”, w: „Kultura współczesna”, nr 3, 1999; O. Schlemmer „Eksperymentalna scena Bauhausu”, „Słowo, obraz, terytoria”, Gdańsk, 2010; Le Corbusier „W stronę architektury”, „CA”, Warszawa, 2012; A. Loss „Ornament i zbrodnia. Eseje wybrane”, „CA, Warszawa, przekł. A. Stepkowska-Berns, 2013;, str.373-424; M. Berman „Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu”, „Universitas”, Kraków, 2006; S. Eisenstein „Montage and Architecture”, w: „Towards a Theory of Montage”, red. M. Glenny, R. Taylor, London 1994; K. Waletko „Spektakle kina w przestrzeniach architektury”, w: „Kwartalnik Filmowy" nr 54-55/2006: G. Świtek ”Logiczna przestrzeń domu, w: „Aporie architektury”, Zachęta, 2012, str. 39-5; M. Foucault „O innych przestrzeniach”, przekł.. A. Rejniak- Majewska, w: „Teksty Drugie”, 2005, nr 6; M. Foucault „Nadzorować i karać. Narodziny więzienia”, „Aletheia”, Warszawa, 2011; ”Panopticon. Architektura i teatr więzienia”, red. A. Morawińska, „ Zachęta”, Warszawa, 2005; Z. Bauman „O ładzie, co niszczy, i chaosie, który tworzy, czyli o polityce przestrzeni miejskiej”, w: „Formy estetyzacji przestrzeni publicznej”, red. J. S. Wojciechowski, A. Zeidler-Janiszewska, Warszawa, 1998; „Coś które nadchodzi…”, wyd. „Fundacja Bęc Zmiana”, Warszawa, 2011, str. 104 -110 i 135- 151; W. Graham „Miasta wyśnione. Siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat”, „Karakter”, Kraków, 2016, str. 97-140; E. Rybicka „Modernizowanie miasta. Zarys problematyki urbanistycznej w lietarturze polskiej”, „Universitas”, Kraków, 2003; K. Lynch „Obraz miasta”, Wyd. „Archivilta”, 2011; S. Langer „Feeling and Form: A Theory of Art.”, Wyd IV, London, 1967; H. Lefebvre, „The Production of Space”, trans. D. Nicholson-Smith, Malden-Oxford- Carlton, 1991; M. de Certeau „Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel-Jańczuk, „Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego”, Kraków, 2008; E. Rewers „Postpolis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta”, „Universitas”, Kraków, 2005, str. 101-145; T. Sławek „Miasto, Próba zrozumienia” oraz L. Manovich „Poetyka powiększonej przestrzeni”, w: „Miasto w sztuce. Sztuka miasta”, red E. Rewers „Universitas”, Kraków, 2010; Rem Koolhas „Śmieciowa przestrzeń”; B. Tschumi „Sześć pojęć” esej zamieszczony w: „Architecture and Disjunction”; T. Pękala „Estetyczne doświadczenia przeszłości”, Wyd. UMSC, Lublin, 2013; Ch. Montogmery, „Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta”, wyd. „Wysoki Zamek”, Kraków 2015; „My i oni. Przestrzenie wspólne. Projektowanie dla wspólnoty”, wyd. „Bęc Zmiana, Warszawa, 2014….
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: