Etyka środowiska naturalnego 3501-ESN19-S
Seminarium poświęcone filozoficznym aspektom stosunku człowieka do przyrody. Przedmiotem dyskusji będą następujące problemy:
- Relacja: człowiek-natura. Biocentryzm a antropocentryzm
- Byty nie-osobowe jako przedmiot rozważań moralnych
- Przyroda jako wartość
- Etyczne, estetyczne oraz utylitarne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody.
- Kryzys ekologiczny a los przyszłych pokoleń (zmiany klimatu, zasoby naturalne, etc.)
- Interesy ludzkie, interesy zwierząt a powinności moralne człowieka wobec zwierząt.
- Próby i możliwości odbudowania zniszczonej przyrody
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- student sprawnie operuje stosowaną podczas zajęć terminologią filozoficzną w zakresie etyki środowiska naturalnego,
- potrafi odróżnić stanowiska biocentryczne, antropocentryczne i holistyczne,
- potrafi właściwie identyfikować typ argumentacji na rzecz utylitarnego, etycznego czy estetycznego aspektu stosunku człowieka do przyrody
- właściwie rozpoznaje metaetyczne podstawy norm regulujących stosunek człowieka do natury, w dowolnie szerokim sensie.
Nabyte umiejętności:
- student rozpoznaje relacje między etyką ekologiczna a etyką uniwersalną
- umie podać argumenty na rzecz bronionego stanowiska
- umie krytycznie ustosunkować się do niewłaściwej relacji człowieka do przyrody
- rozumie pojęcie cnót środowiskowych
- potrafi spójnie i przejrzyście przygotować prezentację na zajęciach, z zachowaniem metodologicznych rygorów i konkluzywności wywodów, a także odnieść prezentowane tezy do rzeczywistości społecznej
Nabyte kompetencje społeczne:
- student potrafi dobrze komunikować się z uczestnikami zajęć,
- rozumie i ceni społeczną przydatność prowadzonej filozoficznej dyskusji,
- umie przełożyć abstrakcyjny język filozoficznych/etycznych analiz na aktualne sytuacje społeczne zwłaszcza w kwestii moralnych relacji człowiek-zwierzę,
- student potrafi stosować zasady etyki środowiska naturalnego do aktualnych zjawisk cywilizacyjnych
Kryteria oceniania
regularne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji , wygłoszenie referatu (w wyjątkowych przypadkach zamienionego na pracę pisemną)
Literatura
- Aldo Leopold: Zapiski piaszczystej krainy
- P.Singer: Etyka praktyczna (fragmenty)
- Robert Eliot: Etyka ekologiczna (w) Przewodnik po etyce
- Tom Regan: Prawa i krzywda zwierząt
- Richard Taylor: The Ethics of Respect for Nature
- Albert Schweitzer: My Life and Thougt (film)
- Holmes Rolston III: Is there an Ecological Ethic?
- David Schmidtz: Are all species equal? (Journal of Applied Philosophy, 1998/1)
- Joel Feinberg : Obowiązki ludzi i prawa zwierząt (Etyka, 18)
- Deane Curtin: Toward an ecological ethics of care (The feminist care tradition...)
- Allen Carlson: Aesthetic Appreciation of Nature ans Environmentalism
- R.Erickson: On Environmental Ethics
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: