Aisthesis, doświadczenie estetyczne, cielesność 3501-AISTH-SD
Seminarium przeznaczone jest dla osób piszących prace doktorskie i magisterskie z zakresu estetyki oraz obszarów styku estetyki z filozofią, szeroko pojętą teorią kultury, historią sztuki, literatury i innych nauk humanistycznych. Z uwagi na przewidywany kierunek zainteresowań słuchaczy w centrum rozważań seminaryjnych znajdą się trzy tytułowe kategorie: cielesność, aisthesis, doświadczenie estetyczne. W zależności od propozycji badawczych uczestników seminariów istnieje możliwość tematycznego i metodologicznego poszerzania tego pola badań. W ramach spotkań seminaryjnych będą prezentowane fragmenty prac dyplomowych pisanych przez uczestników oraz dyskutowane wyniki prowadzonych przez nich badań. Omawiane one będą zarówno pod względem merytorycznym, jak i metodologicznym. Rolę pomocniczą w tych dyskusjach mogą pełnić lektury wybranych tekstów z zakresu metodologii badań humanistycznych oraz filozoficznej hermeneutyki. Możliwe jest poszerzenie listy lektur o propozycje uczestników seminarium.
Zakres problemów wyznaczy problematyka prezentowanych prac. Ponadto między innymi omawiane będą następujące bloki problemów:
1. Kategorie doświadczenia estetycznego i doświadczenia hermeneutycznego a estetyka i hermeneutyka
2. Fenomenologiczne i hermeneutyczne interpretacje sztuki
3. Problemy współczesnego przemysłu kulturowego i sztuki a nowe formuły doświadczenia estetycznego
4. Aisthesis jako kategoria filozoficzna i estetyczna
5. Cielesność jako kategoria współczesnej humanistyki oraz jako kategoria transhumanistyczna
6. Problematyka sensu i znaczenia w różnych dziedzinach sztuki
7. Estetyka a egzystencja
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student
-ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i głównych osiągnięciach w zakresie współczesnych filozoficznych teorii rozumienia i interpretacji;
-zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla teorii rozumienia i interpretacji;
-zna metody badawcze właściwe dla własnego obszaru badań
Umiejętności:
Student
-posiada umiejętność prezentacji ustnej i pisemnej wyników własnych badań
-potrafi zanalizować myślowa strukturę wypowiedzi własnych uczestników i odnieść się do niej krytycznie
-dobiera strategie argumentacyjne, konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę
-umie skompletować odpowiednią bibliografię i wykorzystać ja w sposób poprawny warsztatowo
-prowadzi pod kierunkiem prowadzącego pracę badawczą;
Kompetencje społeczne:
Student
-samodzielnie podejmuje i inicjuje działania badawcze w ramach pisanej przez siebie rozprawy dyplomowej;
-ma umiejętność konstruowania i formułowania na piśmie większych całości myślowych;
-zna reguły poprawności warsztatowej i kompozycyjno-językowej prac dyplomowych
Kryteria oceniania
Na ocenę 5: wymagana jest
-obecność na seminariach
- prezentacja wyników własnych badań oceniona na 5
-przynajmniej jeden referat z zakresu ustalonej literatury;
Na ocenę 4,5 wymagana jest:
- obecność na seminariach
- prezentacja wyników własnych badań oceniona na 4,5
-przynajmniej jeden referat z zakresu ustalonej literatury
Na ocenę 4 wymagana jest:
obecność na seminariach
- prezentacja własnych badań oceniona na 4
-co najmniej jeden referat
Na ocenę 3,5 wymagana jest:
-obecność na seminariach
- prezentacja własnych badań oceniona na 3,5;
Na ocenę 3 wymagana jest:
-obecność na seminariach
- prezentacja własnych badań oceniona na 3.
Literatura
Lista literatury ma charakter wstępnej propozycji, która zostanie zmodyfikowana przy współudziale uczestników w zależności od ich potrzeb badawczych.
I. Lektury o charakterze ogólnofilozoficznym i metodologicznym
1.Kategorie rozumienia i doświadczenia hermeneutycznego a estetyka
H.G. Gadamer, Prawda i metoda, ss. 256-272; 324-337;
Rozum,słowo, dzieje (s. 119 -132: Estetyka i hermeneutyka)
A. Bronk, Rozumienie, dzieje, język (r.II)
F.Chmielowski, Estetyka i hermeneutyka, Kraków 1990), r. Doświadczenie hermeneutyczne i estetyczne
II Lista lektur proponowanych na rok 2015/2016
Karol Berger, Potęga smaku: teoria sztuki, Gdańsk : Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 2008,
Y.-A. Bois, R. Krauss, Formless: A User's Guide, Nowy Jork: Zone Books, 1997,
Anna Chęćka-Gotkowicz, Ucho i umysł : szkice o doświadczaniu muzyki, Gdańsk : Słowo / Obraz Terytoria, 2012,
Georges Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, cop. 2012,
Georges Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, Gdańsk : Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 2011,
Estetyczne przestrzenie współczesności, pod red. A. Zeidler-Janiszewskiej, Instytut Kultury, WArszawa 1996,
Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, wybór tekstów pod redakcją Jacka Migasińskiego i Iwony Lorenc, przy współpracy Małgorzaty Kowalskiej i Andrzeja Ledera, Wydział Filozofii i Socjologii UW, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006,
Donna Haraway, Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature, Routledge 1990
Donna Haraway, The Haraway Reader, Routledge 2003,
Ian James, Nowa filozofia francuska, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., 2014,
Michał Paweł Markowski, Pragnienie obecności : filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, Gdańsk : Słowo/Obraz Terytoria, 1999,
Pisanie miasta, czytanie miasta, pod red. A. Zeidler-Janiszewskiej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1997,
Jacques Ranciere, Estetyka jako polityka, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2007,
Paul Ricoeur, Metafora i symbol, w: tenże, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989,
Peter Sloterdijk, Krytyka cynicznego rozumu, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008,
Peter Sloterdijk, Musisz życie swe odmienić, PWN, Warszawa 2014.
P. Dybel, Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa Georga Gadamera, Universitas, Kraków 2004
2. Rozumienie kultury jako rozumienie siebie
M.Frank, Świadomość siebie i poznanie siebie (r. Model refleksowy i model spostrzeżeniowy);
Tenże, Problem świadomości w filozofii wczesnego romantyzmu, tłum. Z.Zwoliński, Edukacja Filozoficzna, vol. 18, 1994 – s:8-25
P.Ricoeur, O sobie samym jako innym, Przedmowa; rozdz. V,VI;
3. Rozumienie a problemy współczesnego przemysłu kulturowego i sztuki
H.G.Gadamer, Praktyka interpretacji w Teoria, technika, praktyka stosunku do sztuki (W: Rozum, słowo, dzieje);
M.P. Markowski, Polityka wrażliwosci. Wprowadzenie do humanistyki. Universitas, Kraków 2013
P.Bourdieu, Reguły sztuki, cz. III: Zrozumieć rozumienie
4. Granice rozumienia, granice interpretacji
H.G.Gadamer, Pomiędzy fenomenologia a dialektyką – próba samokrytyki (w: Przyłębski, Gadamer, ss. 248-271)
J.Grondin, Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, r.VII (Bettiego epistemologiczny zwrot do wewnętrznego ducha)
E.Betti, Wykładnia i jej kanony (w: Koniec Wieku, nr.2/3, 1990)
J.Grondin, j.w., (r. Habermasa krytyka porozumienia w imię porozumienia)
P.Dybel, Granice rozumienia i interpretacji, ss.392 – 398 (O Habermasie)
J.Grondin, j.w., (r. Postmodernistyczna dekonstrukcja);
H.G.Gadamer, Romantyzm, hermeneutyka, dekonstrukcja (w: Język i rozumienie, ss.143 -160)
R.Jauss, Estetyka recepcji (wersja ang, franc. lub niemiecka) rozdz. Apologia doświadczenia estetycznego;
Tenże, Aesthetische Erfahrung und literarische Hermeneutik
U. Eco, Nadinterpretowanie tekstów; Pomiędzy autorem a czytelnikiem (w: Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, Znak, Kraków 1996)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: