Warsztaty statystyczne 3500-WSTAT
Uczestnicy zajęć przeprowadzają analizy statystyczne na prostych (najczęściej rzeczywistych) zbiorach danych z badań społecznych lub statystyki publicznej, z wykorzystaniem programów Excel i SPSS. Zajęcia ogniskują się wokół formułowanych przez prowadzącego pytań badawczych: zadaniem uczestników jest wskazanie najbardziej użytecznej ze względu na możliwość udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie metody analizy statystycznej, jej przeprowadzenie, interpretacja wyników oraz sformułowanie wniosków. Uczestnicy zajęć ćwiczą:
- pracę z bazą danych (poznanie struktury i własności bazy danych z badania ilościowego, rodzajów zmiennych i sposobów ich zapisu w bazie danych)
- wyznaczanie, przedstawianie i interpretację rozkładów jednej lub wielu zmiennych w postaci tabelarycznej
- wyznaczanie i interpretację parametrów rozkładu jednej zmiennej, dla różnych skal pomiaru
- wykorzystanie metod regresji średnich, regresji liniowej do analizy zależności między zmiennymi
Zajęcia służą przyswojeniu praktycznych umiejętności związanych z zastosowaniem wiedzy statystycznej do podstawowych analiz danych sondażowych - weryfikacji hipotez i stwierdzania zależności. Umożliwiają studentowi zetknięcie się z typowymi sytuacjami jakie socjolog napotyka przy analizie danych statystycznych. Tematyka zajęć to nauka podstawowych technik analizy i interpretacji danych sondażowych przy użyciu komputerowego oprogramowania. Raport końcowy, będący podsumowaniem, zajęć służy opanowaniu zasad pisania raportu z analizy danych sondażowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2025: |
Efekty kształcenia
W_01 Zna metody analizy statystycznej stosowane w badaniach społecznych
U_01 Potrafi przygotować bazę danych do analizy i określać własności zmiennych
U_02 Umie stosować metody analizy zależności między zmiennymi i interpretować uzyskane wyniki
U_03 Potrafi korzystać z programów komputerowych wspierających analizę danych (Excel, SPSS)
U_04 Umie przygotować raport z analizy danych sondażowych i formułować wnioski badawcze
K_01 Jest gotów do współpracy w zespole podczas realizacji analiz i przestrzega zasad etyki badawczej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest raport. Dodatkowo studenci zobligowani są do zaliczenia kolokwium oraz wykonywania krótkich prac zaliczeniowych wykonywanych w trakcie zajęć i/lub w postaci prac domowych (ocenianie ciągle)
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Literatura:
Lissowski, G., Haman, J., Jasiński, M. Podstawy statystyki dla socjologów (wydanie dowolne), Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR (wybrane fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: