Warsztaty statystyczne 3500-WSTAT
Uczestnicy zajęć przeprowadzają analizy statystyczne na prostych (najczęściej rzeczywistych) zbiorach danych z badań społecznych lub statystyki publicznej, z wykorzystaniem programów Excel i SPSS. Zajęcia ogniskują się wokół formułowanych przez prowadzącego pytań badawczych: zadaniem uczestników jest wskazanie najbardziej użytecznej ze względu na możliwość udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie metody analizy statystycznej, jej przeprowadzenie, interpretacja wyników oraz sformułowanie wniosków. Uczestnicy zajęć ćwiczą:
- pracę z bazą danych (poznanie struktury i własności bazy danych z badania ilościowego, rodzajów zmiennych i sposobów ich zapisu w bazie danych)
- wyznaczanie, przedstawianie i interpretację rozkładów jednej lub wielu zmiennych w postaci tabelarycznej
- wyznaczanie i interpretację parametrów rozkładu jednej zmiennej, dla różnych skal pomiaru
- wykorzystanie metod regresji średnich, regresji liniowej do analizy zależności między zmiennymi
Zajęcia służą przyswojeniu praktycznych umiejętności związanych z zastosowaniem wiedzy statystycznej do podstawowych analiz danych sondażowych - weryfikacji hipotez i stwierdzania zależności. Umożliwiają studentowi zetknięcie się z typowymi sytuacjami jakie socjolog napotyka przy analizie danych statystycznych. Tematyka zajęć to nauka podstawowych technik analizy i interpretacji danych sondażowych przy użyciu komputerowego oprogramowania. Raport końcowy, będący podsumowaniem, zajęć służy opanowaniu zasad pisania raportu z analizy danych sondażowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W13 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej,
K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne,
K_W15 posiada podstawową, stosowalną w praktyce wiedzę na temat opisu i wnioskowania statystycznego,
K_U07 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w praktyce społecznej,
K_U08 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych,
K_U09 potrafi zinterpretować proste zjawiska społeczne przy użyciu podstawowych metod statystycznych,
K_U10 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego podstawowych funkcji,
K_K01 jest gotów skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego,
K_K07 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej, również z wykorzystaniem nowych technologii,
K_K09 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest raport. Dodatkowo studenci zobligowani są do zaliczenia kolokwium oraz wykonywania krótkich prac zaliczeniowych wykonywanych w trakcie zajęć i/lub w postaci prac domowych (ocenianie ciągle)
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Literatura:
Lissowski, G., Haman, J., Jasiński, M. Podstawy statystyki dla socjologów (wydanie dowolne), Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR (wybrane fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: