Współczesne społeczeństwo polskie 3500-WSP(n)
Omawiając kolejne zagadnienia, będę stosowała następujący schemat:
• pytanie wprowadzające, które odnosi się do codziennych doświadczeń. Decydując się zacząć od tego typu pytań i odpowiedzi na nie, chcę podkreślić, że
opisywane przez nas zagadnienia nie są abstrakcyjne, że można opisywać rzeczywistość społeczną, odwołując się i tłumacząc sens zjawisk, których doświadczamy lub chociaż obserwujemy na co dzień.
• Socjolog powinien jednak umieć znaleźć dla owych codziennych obserwacji wytłumaczenie odnoszące się do teorii. Z tego powodu następnym punktem struktury większości z wykładów będzie przedstawienie najważniejszych teorii i pojęć, kluczowych dla omawianych tematów.
• Zazwyczaj, aby sensownie wyjaśniać współczesne zjawiska, trzeba się odwołać do wiedzy historycznej. Opis tła historycznego pozwala lepiej zrozumieć aktualną
sytuację i zapewnia dystans wobec obserwowanych obecnie zjawisk. W wielu bowiem przypadkach to, co uważamy za specyfikę współczesnych czasów, nie jest
tak wyjątkowe, jak się powszechnie uważa.
• W dalszej części wykładów opiszę wskaźniki i sposoby badania interesujących nas zagadnień. W każdym z przypadków pokazuję także, na ile powszechnie używane wskaźniki są trafne. W niektórych przypadkach zwracamy uwagę na to, jak wskaźnikami można manipulować i udowadniać dzięki tym pozornie
„obiektywnym” miarom to, co chce się udowodnić.
• Zasadniczą część każdego z wykładów stanowi opis przemian we współczesnej Polsce. Przez „współczesną” rozumiemy Polskę ostatnich pięciu latach. Jednak tam, gdzie pokazuję trendy, sięgam także do danych z początku transformacji systemowej. Staram się w tej części akcentować związki między zagadnieniami
omawianymi w kolejnych rozdziałach.
• Aby lepiej zrozumieć aktualną sytuację Polski, warto porównać ją z sytuacją w innych krajach Unii Europejskiej. Analiza porównawcza pozwala między innymi pokazać, na ile elementy rzeczywistości społecznej w Polsce są wyjątkowe, a na ile wpisują się w trendy determinujące rzeczywistość w krajach
europejskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna wskaźniki i kategorie używane do opisu współczesnego społeczeństwa polskiego
W_02 Rozumie procesy społeczne zachodzące w Polsce po 1989 roku i ich kontekst historyczny
W_03 Zna główne obszary przemian we współczesnym społeczeństwie polskim (np. demografia, religijność, rodzina, rynek pracy)
W_04 Rozumie znaczenie porównań międzynarodowych dla analizy społeczeństwa polskiego
U_01 Potrafi zastosować kategorie socjologiczne do interpretacji wybranych zjawisk współczesnego życia społecznego w Polsce
K_01 Jest gotów do krytycznej refleksji nad współczesnymi wyzwaniami społecznymi Polski w kontekście europejskim
Kryteria oceniania
Ocena końcowa kursu składa się z dwóch składowych: 80%
to wynik egzaminu pisemnego, który ma formę testu z
pytaniami zamkniętymi i otwartymi; 20% to ocena
indywidualnej pracy, wykonanej w określonym terminie
zgodnie z instrukcją dostarczoną w drugiej połowie semestru.
Osoby studiujące mają prawo podejścia do egzaminu
poprawkowego, który ma formę testu z pytaniami
zamkniętymi i otwartymi.
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Giza A., Sikorska M. (red.) (2012), Współczesne
społeczeństwo polskie. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN
plus pozycje rozszerzające, umieszczane na platformie e-
learningowej Kampus
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: