Współczesne społeczeństwo polskie 3500-WSP
Omawiając kolejne zagadnienia, będę stosowała następujący schemat:
• pytanie wprowadzające, które odnosi się do codziennych doświadczeń. Decydując się zacząć od tego typu pytań i odpowiedzi na nie, chcę podkreślić, że
opisywane przez nas zagadnienia nie są abstrakcyjne, że można opisywać rzeczywistość społeczną, odwołując się i tłumacząc sens zjawisk, których doświadczamy lub chociaż obserwujemy na co dzień.
• Socjolog powinien jednak umieć znaleźć dla owych codziennych obserwacji wytłumaczenie odnoszące się do teorii. Z tego powodu następnym punktem struktury większości z wykładów będzie przedstawienie najważniejszych teorii i pojęć, kluczowych dla omawianych tematów.
• Zazwyczaj, aby sensownie wyjaśniać współczesne zjawiska, trzeba się odwołać do wiedzy historycznej. Opis tła historycznego pozwala lepiej zrozumieć aktualną
sytuację i zapewnia dystans wobec obserwowanych obecnie zjawisk. W wielu bowiem przypadkach to, co uważamy za specyfikę współczesnych czasów, nie jest
tak wyjątkowe, jak się powszechnie uważa.
• W dalszej części wykładów opiszę wskaźniki i sposoby badania interesujących nas zagadnień. W każdym z przypadków pokazuję także, na ile powszechnie używane wskaźniki są trafne. W niektórych przypadkach zwracamy uwagę na to, jak wskaźnikami można manipulować i udowadniać dzięki tym pozornie
„obiektywnym” miarom to, co chce się udowodnić.
• Zasadniczą część każdego z wykładów stanowi opis przemian we współczesnej Polsce. Przez „współczesną” rozumiemy Polskę ostatnich pięciu latach. Jednak tam, gdzie pokazuję trendy, sięgam także do danych z początku transformacji systemowej. Staram się w tej części akcentować związki między zagadnieniami
omawianymi w kolejnych rozdziałach.
• Aby lepiej zrozumieć aktualną sytuację Polski, warto porównać ją z sytuacją w innych krajach Unii Europejskiej. Analiza porównawcza pozwala między innymi pokazać, na ile elementy rzeczywistości społecznej w Polsce są wyjątkowe, a na ile wpisują się w trendy determinujące rzeczywistość w krajach
europejskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne,
K_W04 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach,
K_W05 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych,
K_W06 posiada podstawową wiedzę na temat narzędzi i celów polityki społecznej,
K_W07 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach,
K_W08 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne,
K_W10 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata,
K_W13 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej,
K_W16 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych,
K_W17 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne,
K_W19 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa społeczeństwa w sferze publicznej,
K_W20 posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także rozumie na czym polegają te procesy,
K_W21 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych,
K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie,
K_U02 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego,
K_U03 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym na poziomie B2) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami,
K_U05 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach
Kryteria oceniania
Ocena końcowa kursu składa się z dwóch składowych: 80%
to wynik egzaminu pisemnego, który ma formę testu z
pytaniami zamkniętymi i otwartymi; 20% to ocena
indywidualnej pracy, wykonanej w określonym terminie
zgodnie z instrukcją dostarczoną w drugiej połowie semestru.
Osoby studiujące mają prawo podejścia do egzaminu
poprawkowego, który ma formę testu z pytaniami
zamkniętymi i otwartymi.
Literatura
Giza A., Sikorska M. (red.) (2012), Współczesne
społeczeństwo polskie. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN
plus pozycje rozszerzające, umieszczane na platformie e-
learningowej Kampus
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: