WMS: Historia społeczna/ szkoła francuska i anglosaska 3500-WMS-HS
Najbardziej wpływową szkołą reprezentującą podejście związane z historią społeczną jest francuska szkoła Annales powstała między I i II wojną światową. Została założona została przez Marca Blocha i Luciena Febvre’a, a jej nazwa pochodzi od pisma Annales d’histoire économique et sociale.
Czasy świetności tzw. nowej historii społecznej przypadają na lata 60. i 70. XX wieku. Podejście to upowszechniło się wówczas w wielu krajach zachodnich. Cyrkulacja idei związanych z historią społeczną stała się częścią powojennej odbudowy. Założenia, jakimi się kierowali badacze pokazują, że dyscyplina ta stała się symptomatyczna dla demokratyzacji życia oraz idei tworzenia spójności społecznej. Analogicznie załamanie się tego podejścia w latach 90. XX wieku wiąże się z reformami neoliberalnymi i deindustrializacją, jednak jego wpływ jest wciąż obecny i zaznacza się w naukach społecznych i humanistycznych. Środowiska związane z historią społeczną tworzyły oddolnie interdyscyplinarność i nie była ona wówczas wymogiem urzędniczym.
Główne założenia historii społecznej:
- historia społeczna to „historia ludzi bez historii”, zakwestionowanie rozumienia historii jako domeny elit, „wielkich ludzi” i rekonstrukcja historii oddolnej,
- przekonanie, że historyczność realizuje się nie w wydarzeniach, ale w procesach długiego trwania, z czego wynikała interdyscyplinarność (dane statystyczne, demograficzne, wierzenia, kultura, sztuka, antropologia, psychoanaliza, geografia, tworzenie instytucji państwowych),
- kolektywne tworzenie znaczeń, strategie adaptacji i oporu, tworzenie kolektywnych podmiotowości.
Podczas seminarium czytane i omawiane będą lektury francuskich i anglosaskich autorów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ZNA I ROZUMIE
K_W01 zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię w zakresie dyscypliny nauki socjologiczne
K_W03 zna i rozumie w pogłębionym stopniu tezy i wyniki najważniejszych krajowych i międzynarodowych badań
K_W04 zna i rozumie w pogłębionym stopniu założenia i twierdzenia głównych współczesnych teorii socjologicznych i stan debaty socjologicznej
POTRAFI
K_U01 potrafi zastosować terminy i kategorie socjologiczne do pogłębionej analizy złożonych problemów współczesnego społeczeństwa polskiego i globalnego
K_U05 potrafi prowadzić debatę, proponując tematy, argumentując stawiane tezy i dzieląc się posiadaną wiedzą w odwołaniu do literatury naukowej z zakresu socjologii i dyscyplin pokrewnych
JEST GOTÓW DO
K_S01 jest gotów do krytycznej oceny debaty naukowej i społecznej w obszarze nauk socjologicznych, a także swego w niej udziału, w tym uznania znaczenia dowodów naukowych i roli ekspertów w procesie tworzenia i implementacji wiedzy
K_S03 jest gotów do inicjowania i inspirowania działań na rzecz interesu publicznego z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności socjologicznych oraz organizacji inicjatyw o charakterze społecznym
K_S05 jest gotów do przyczyniania się do budowania zasobu wiedzy i uczestniczenia w życiu naukowym środowiska socjologicznego
Kryteria oceniania
Przygotowanie wprowadzenia do lektury, udział w dyskusji, test końcowy (3 pytania otwarte, 3 pytania zamknięte)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczenia poprawkowego: identyczne jak zaliczenie w terminie
do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 4h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu/ napisania eseju) – 10h
Literatura
1. Philippe Ariès, Historia dzieciństwa, 2011
2. Marc Bloch, Społeczeństwo feudalne, 2023
3. Fernand Braudel, Dynamika kapitalizmu, 2013
4. Robert Darnton, Wielka masakra kotów i inne epizody francuskiej historii kulturowej, 2012
5. Carlo Ginzburg, Ser i robaki: wizja świata pewnego młynarza z XVI wieku, 1989
6. Jacques Le Goff, Intelektualiści w średniowieczu, 2023
7. Jill Massino, Markus Wien, Everyday Postsocialism in Eastern Europe. History doesn’t Travel in One Direction, 2024
8. Martin Muslow, Knowledge Lost. A New View of Early Modern Intellectual History, 2022
9. Lyndal Roper, Summer of Fire and Blood. The German Peasants’ War, 2025
10. Markus Rediker, Outlaws of the Atlantic: Sailors, Pirates, and the Motley Crews in the Age of Sail, 2014
11. E. P. Thompson, The Making of the English Working Class, 1966
Emmanuel Todd, Lineages of Modernity: A History of Humanity from Stone Age to Homo Americanus, 2019
12. Adelheid Voskuhl, Androids in the Enlightenment. Mechanics, Artisans, and Culture of the Self, 2013
13. Éric Vuillard, Wojna biedaków, 2023
14. Howard Zinn, Ludowa historia Stanów Zjednoczonych, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: