WMS: Antropologia współczesności. Krytyczne spojrzenie z bliska 3500-WMS-ANTWS
„Antropologia współczesna” to termin niezwykle pojemy, łączący w sobie zainteresowania chyba każdym obszarem działalności człowieka z pogłębioną refleksją metodologiczną. Tematyka proponowanych zajęć dotyczy tych obszarów zainteresowań antropologii, które pozostają poza głównym nurtem jej zainteresowań: wojną, polityką, światem finansów, zdrowia itd. W ramach dyscypliny trwa ożywiona dyskusja dotycząca możliwych zastosowań antropologii, zastosowań „wiedzy o kulturze” w praktyce, co oznacza m.in. konieczność „wyjścia” poza dotychczasowe spory antropologów dotyczących naukowości ich dyscypliny, a tym samym oznacza to potrzebę określenie zasad uprawiana antropologii w politycznie i ideologicznie zróżnicowanych społeczeństwach. Dyskutowanym przedmiotem sporów jest określenie granicy między antropologią jako działalnością naukową, a zaangażowaniem antropologów w rozwiązywanie problemów społecznych współczesnego świata. W tekstach omawianych podczas zajęć poszukiwać będziemy możliwych odpowiedzi dotyczących możliwości uprawiania antropologii w różnych (naukowych i nienaukowych) obszarach działalności, w społeczeństwach zróżnicowanych politycznie, w relacji do różnych opcji ideologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W07 jest świadomy istnienia różnych rodzajów organizacji społeczeństwa w przeszłości i współcześnie
K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach
K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W12 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką
K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata
K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa
K_W25 posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U17 potrafi formułować sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania
K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K03 potrafi dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej
K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej)
Kryteria oceniania
Dyskusja na zajęciach, referat i/lub prezentacja
Literatura
Bergman R. (2018), Utopia dla realistów, Warszawa;
Buchanan P. (2005), Śmierć zachodu. Jak wymierające populacje i inwazje emigrantów zagrażają naszemu krajowi i naszej cywilizacji, Wrocław
Dalrymple T. (2016), Na dnie. Niepoprawna politycznie charakterystyka współczesnej biedy. Warszawa.
DelSol Ch. (2022), Nienawiść do świata, Warszawa
Gonzalez R. (2004) Anthropologist in the Public Sphere; Austin: University of Texas Press;
Leszczyński A. (2017), Eksperymenty na biednych, Warszawa;
Lukianoff G. (2023), Rozpieszczony umysł, Poznań;
Klein N. (2017), Nie to za mało. Jak stawiać opór polityce szoku i stworzyć świat jakiego nam trzeba, Warszawa;
Murray D. ( 2017), Przedziwna śmierć Europy, Warszawa;
Shellenberger M. (2021), Apokalipsy nie będzie! Dlaczego klimatyczny aktywizm szkodzi nam wszystkim. CIS: Warszawa.
Stephens-Davidowitz S. (2019), Wszyscy kłamią. BigData, Nowe dane i wszystko co internet może nam powiedzieć…., Wyd. Literackie: Warszawa.
Tett G. (2021), Anthro-vision. How Anthropology Can Explain Bussines and Life, RH: London.
Welzer H. (2016), Samodzielne myślenie, Poznań;
WylieCh. (2019), Mindf*ck. Cambridge Analitica, czyli jak popsuć demokrację, Kraków.
Zeihan P. (2023), Koniec świata to dopiero początek; Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: