Wprowadzenie do filozofii 3500-WFIL(n)
Wprowadzenie do filozofii”
1. Filozofia – czym jest?
(Cechy filozofii i modele filozofowania: dialog, krytyka, metoda, wgląd,
analiza)
2. Poznanie – zmysły, rozum, wiara, „wgląd”
(Co znaczy wiedzieć, Co możemy poznać? Racjonalizm, empiryzm,
intuicjonizm; Kartezjusz, Locke, Kant, Bergson)
3. Co istnieje? Wprowadzenie do ontologii
(Parmenides, Platon, Św. Tomasz, Kartezjusz, Spinoza, Leibniz, Kant)
4. Wartości – instrukcja obsługi
(Wprowadzenie do aksjologii; Sokrates, Scheller, Szkoła Lwowsko-
Warszawska)
5. Etyka czyli między obowiązkiem i cnotą
(Etyka i moralność, główne stanowiska normatywne, metaetyka)
6. Szczęście i sens życia
(Arystoteles, Epikur, Bentham, Mill, Czeżowski)
7. Filozofia i wiara
(Św. Tomasz, Gilson, Jan Paweł II)
8. Ciało, płeć, gender jako problem filozoficzny
(Simone de Beauvoir, Judith Butler, Michel Foucault)
9. Wolność. Cztery projekty
(Wolność republikańska, stoicka, chrześcijańska, liberalna)
10. Prawda jako predykat i jako mit. Postprawda
(prawda w znaczeniu epistemologicznym, metafizycznym i moralnym.
Postprawda)
11. Retoryka, erystyka, mowa nienawiści
(Arystoteles, Schopenhauer, Klemperer)
12. Czym jest polityka? Czym jest władza?
(Machiavelli, Hobbes, Schmitt, Arendt, Foucault)
13. Antropologia filozoficzna: od humanizmu po posthumanizm
(Arystoteles, św. Tomasz, Kartezjusz, Nietzsche, Butler, Braidotti)
14. Ja – inny, My – obcy. Wprowadzenie do ksenologii
(Zagadnienia tożsamości, obcości, ksenofobii, wykluczenia; Bauman,
Waldenfels)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna pojęcia i kierunki filozoficzne oraz ich znaczenie dla refleksji nad społeczeństwem i kulturą
W_02 Rozumie problemy filozoficzne dotyczące poznania, wartości, etyki i polityki
W_03 Zna stanowiska filozofów w zakresie ontologii, aksjologii i antropologii filozoficznej
U_01 Potrafi analizować teksty filozoficzne i odnosić je do problemów społecznych i kulturowych
K_01 Jest gotów do krytycznej refleksji nad zagadnieniami filozoficznymi i ich znaczeniem dla rozumienia życia społecznego
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 2h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) – 15h
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
II. Wybrane podręczniki
• Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii (różne wydania).
• Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3, (różne wydania).
• Arno Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, tłum. J. Zychowicz, WAM, Kraków 2003.
• Nicolai Hartmann, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. J. Noras, Aletheia, Warszawa 2000.
• Ekkehard Martens, Hans Schnädelbach (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, tłum. K. Krzemieniowa, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: