Wstęp do socjologii 3500-WDS(n)
Celem wykładu oraz ćwiczeń przedmiotu „Wstęp do socjologii” jest wprowadzenie do pojęć, problemów oraz koncepcji badawczych w socjologii. Przygotowują one studentów do bardziej wyspecjalizowanych przedmiotów socjologicznych prowadzonych na Wydziale Socjologii. Zajęcia przekazują podstawową wiedzę o klasycznej i współczesnej teorii socjologicznej. Słuchaczom zostają zaprezentowane sposoby rozumienia i interpretowania zjawisk społecznych w socjologii oraz różnorodne perspektywy teoretyczne. Na zajęciach szczególny nacisk jest położony jest na prezentację złożoności i pluralizmu perspektywy badawczych i teoretycznych w socjologii. Rekonstruowane są zarówno podstawowe pojęcia socjologii, jak i historyczny kontekst ich powstania. Zajęcia starają się także ukazać główne spory toczące się między określonymi podejściami teoretycznymi w zakresie analizy i wyjaśniania podstawowych zjawisk społecznych, jak np. państwo, rynek, kultura itp. Ewolucja specyfiki podejścia socjologicznego jest ukazana na tle przemian społeczeństw współczesnych tak, aby pokazać wpływ pozanaukowych czynników na jej przemiany oraz zdać sprawę z tego jak socjologia radziła sobie z kluczowymi problemami społecznymi od końca XIX wieku do współczesności. Analiza poszczególnych zjawisk społecznych jest także uzupełniana przez prezentację obszarów, na których wykorzystuje się przedstawiane podejścia badawcze. Omówione zostają także metody badawcze preferowane w określonych paradygmatach teoretycznych.
Wykładowi, który realizowany jest w semestrze zimowym, towarzyszą roczne ćwiczenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna pojęcia, problemy i kierunki rozwoju socjologii jako dyscypliny
W_02 Rozumie główne perspektywy teoretyczne i spory dotyczące analizy życia społecznego
W_03 Zna wyniki badań socjologicznych dotyczące struktury społecznej, instytucji i procesów globalnych
U_01 Potrafi zastosować podstawowe kategorie socjologiczne do analizy wybranych zjawisk społecznych
U_02 Umie samodzielnie wyszukiwać i wykorzystywać literaturę oraz dane do prostych analiz socjologicznych
U_03 Potrafi uczestniczyć w dyskusji nad problemami społecznymi i naukowymi, argumentując swoje stanowisko
K_01 Jest gotów do krytycznej oceny debat społecznych i naukowych, uznając znaczenie dowodów empirycznych
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, egzamin pisemny (test + pytania problemowe), praca roczna
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (90h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 4h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) – 15h
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
A. Giddens, Socjologia (najnowsze wydanie, dostępne również za pośrednictwem zasobów elektronicznych BUW)
Materiały dostarczone przez wykładowców i osoby prowadzące ćwiczenia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: