Techniki pracy naukowej 3500-TP(n)
1. Orientacja w strukturze uniwersytetu i Wydziału Socjologii: Studenci poznają organizację UW i WS, nauczą się poruszać po budynku oraz systemie administracyjnym uczelni. Zapoznają się z Regulaminem Studiów, prawami i obowiązkami studenta, strukturą programu oraz zasadami zaliczania roku i funkcjonowaniem systemu ECTS.
2. Wsparcie i zasoby dostępne dla studentów: Uczestnicy dowiedzą się, z jakich form wsparcia mogą korzystać na UW, jak działa system stypendialny, organizacje studenckie oraz Biuro Karier. Nauczą się sprawnie poruszać po systemie USOS i wydziałowej stronie internetowej.
3. Etykieta akademicka i komunikacja: Uczestnicy zajęć poznają zasady komunikacji w środowisku akademickim – od poprawnej struktury maila i podania, przez zwracanie się do osób prowadzących, po zachowanie podczas zajęć i wydarzeń publicznych. Studenci zrozumieją znaczenie profesjonalizmu i wzajemnego szacunku w budowaniu relacji akademickich.
4. Narzędzia pracy naukowej: Uczestnicy opanują obsługę menedżera bibliografii Zotero (dodawanie pozycji, tworzenie przypisów i bibliografii, organizację źródeł). Nauczą się korzystać z baz naukowych (BUW, Scopus, Web of Science, Google Scholar) oraz poznają podstawowe wskaźniki bibliometryczne.
5. Praca z literaturą naukową: Studenci nabędą umiejętność efektywnego czytania artykułów socjologicznych, przeprowadzania przeglądu literatury oraz robienia notatek z tekstów. Poznają różne rodzaje publikacji naukowych i nauczą się syntetyzować oraz krytycznie analizować źródła.
6. Kompetencje techniczne: Zajęcia rozwiną umiejętności pracy w edytorach tekstu (style formatowania, automatyczna numeracja, spisy treści, tabele, ilustracje, tryb recenzji) oraz integracji z Zotero.
7. Tworzenie tekstów akademickich: Uczestnicy poznają różnice między gatunkami tekstów (naukowy, publicystyczny, esej), nauczą się tworzyć konspekty i pisać zgodnie z akademickimi standardami, w tym z zasadami języka inkluzywnego.
8. Etyka akademicka: Studenci zrozumieją zasady praw autorskich, nauczą się rozpoznawać i unikać plagiatu oraz poznają zasady korzystania z generatywnej sztucznej inteligencji w pracy akademickiej.
9. Prezentacje i wystąpienia publiczne: Zajęcia obejmą przygotowywanie prezentacji w różnych narzędziach (PowerPoint, Canva, Google Slides), tworzenie efektywnych slajdów oraz techniki wygłaszania referatów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w pracy akademickiej
U_01 Potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje w źródłach drukowanych i elektronicznych
U_02 Umie korzystać z baz danych i narzędzi cyfrowych wspierających pracę akademicką
U_03 Potrafi przygotować i przedstawić wyniki własnej pracy w formie pisemnej i ustnej
U_04 Umie uczestniczyć w dyskusji akademickiej i korzystać z informacji zwrotnej od innych osób
K_01 Przestrzega zasad etyki akademickiej i szanuje własność intelektualną innych osób
Kryteria oceniania
Praca na zajęciach obejmuje liczne formy aktywności samodzielnej studentów: realizację zadań praktycznych, przygotowywanie prezentacji oraz inne formy pracy własnej. Wyniki tej pracy są wspólnie omawiane, co pozwala wykorzystać nie tylko wskazówki prowadzących, ale także informację zwrotną pochodzącą od koleżanek i kolegów.
Zaliczenie kursu wymaga spełnienia następujących warunków:
1. Obecność na zajęciach:
a. Dozwolona jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;
b. Dodatkowe nieobecności (jeśli nie wynikają ze zwolnienia lub zaświadczenia lekarskiego) należy odrobić dodatkową pracą domową, której zakres należy ustalić z osobą prowadzącą.
2. Aktywność na zajęciach:
a. Wykonywanie zadanych ćwiczeń;
b. Uczestniczenie w dyskusji;
c. Współpraca w grupie;
d. Przygotowanie i wygłoszenie krótkiej prezentacji na zajęciach.
3. Praca końcowa:
a. Przygotowanie Przewodnika dla studentek/ów I roku.
Zasady korzystania z narzędzi AI
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych, które wskazuje prowadzący. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Literatura będzie ustalana na bieżąco stosownie do potrzeb uczestników warsztatów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: