TABS: Tradycjonalizm, konserwatyzm, nacjonalizm społeczeństw Europy Srodkowo-Wschodniej – z perspektywy badań nad wartościami 3500-TABS-TKN
Międzynarodowy projekt badawczy dotyczący zmian systemów wartości
Europejczyków (European Values Study) został zaprojektowany w
określonych ramach teoretycznych, którymi były przede wszystkim
popularne w latach siedemdziesiątych teorie modernizacji, uniwersalizacji
oraz racjonalizmu zachodnioeuropejskiego. W latach dziewięćdziesiątych
była to teoria Ronalda Ingleharta zakładająca dwa kierunki przemian
wartości, zależnych od globalnych procesów rozwoju gospodarczego i
modernizacji. Pierwszy z tych kierunków to zmiany na skali wartości, od
uznawania tradycyjnych wzorów instytucji i autorytetów, do wartości
świecko-racjonalnych, podkreślających indywidualne osiągnięcia. Drugi
kierunek zmian – to przejście od orientacji na wartości materialistyczne
do wartości postmaterialistycznych. Podejście to spotykało się z krytyką
(np. Scotta Flanagana) wskazującą, że Inglehart nie dostrzega bardziej
podstawowych zmian zachodzących w społeczeństwach
zachodnioeuropejskich.
W trakcie seminarium zajmiemy się przemianami wartości w
społeczeństwach regionu Europy Środkowej i Wschodniej i zastanowimy
się m.in. nad tym, czy ostatnie wybory polityczne tych społeczeństw (w
Polsce po roku 2015) można traktować jako argumenty podważające
prawdziwość (lub uniwersalność) teorii Ingleharta, czy też należy raczej
poszukiwać innych interpretacji.
Dane zebrane w czterech falach badania EVS dają możliwość weryfikacji
tych hipotez w zbiorze krajów różniących się poziomem rozwoju
ekonomicznego, systemem politycznym, historią i stopniem religijności.
Zajęcia będą poświęcone m.in. następującym zagadnieniom:
1. Omówienie zmian zachodzących w obrębie teorii, które
stanowiły oparcie dla badań empirycznych i pokazanie, jak te
zmiany wpływały zarówno na sposób zbierania danych, jak na ich
interpretacje
2. Prześledzenie zmiany systemów wartości w różnych krajach i
grupach krajów (np. Polska i kraje Europy Środkowej) w
kontekście procesów integracji europejskiej i ingerujących w nie
zjawisk kryzysowych.
3. Analiza „słabych punktów” porównywalności istniejących danych
takich, jak np. odmienne rozumienie podstawowych pojęć (np.
demokracja, wolność) w różnych krajach i różnych obszarach
Europy.
4. Omówienie strony teoretycznej podejść analitycznych
wykorzystywanych w analizie danych EVS, jak np. multilevel
analysis, czyli wielopoziomowa analiza regresji.
Będziemy korzystać także z danych jakościowych (np. treści mediów,
wywiadów) oraz z innych bardziej aktualnych sondaży – np. European
Social Survey (ostatnia dostępna runda w 2020 r.) i ewentualnie innych
danych, zaproponowanych przez uczestników seminarium.
Podczas seminarium będą omawiane zarówno kwestie teoretyczne, jak i
zagadnienia z zakresu socjologii empirycznej i analizy danych oraz sposób
przekładania założeń teoretycznych na projekty badawcze i na analizy
socjologiczne.
Seminarium można wykorzystać jako okazję do rozwinięcia umiejętności
analizy danych ilościowych, jednak osoby zainteresowane teorią także
znajdą tu coś dla siebie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Rozumie główne teorie i badania nad wartościami w Europie Środkowo-Wschodniej
U_01 Potrafi analizować dane empiryczne z badań nad wartościami i postawami społecznymi
U_02 Umie interpretować procesy polityczne i kulturowe w kontekście przemian wartości
U_03 Krytycznie ocenia użyteczność teorii modernizacji i postmaterializmu w badaniach nad regionem
K_01 Uczestniczy w debatach o roli tradycjonalizmu, konserwatyzmu i nacjonalizmu, prezentując własne stanowisko
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach
Przygotowanie i przedstawienie na zajęciach własnej prezentacji dotyczącej
wybranego aspektu teoretycznego lub empirycznego związanego z tematyką
seminarium (praca indywidualna lub w zespołach dwuosobowych).
Napisanie recenzji wybranego artykułu naukowego w języku angielskim opartego
na badaniach empirycznych – artykuły do recenzji osoby uczestniczące w
zajęciach mogą znaleźć samodzielnie lub wybrać ze zbioru artykułów zebranych
przez prowadzącą zajęcia (praca indywidualna)
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Arts W., Hagenaars J., Halman L.(eds). 2003. The Cultural Diversity of
European Unity; .
Halman L., Luijkx R., van Zundert M. 2005. Atlas of European Values. Brill,
Tilburg University, Tilburg.
Inglehart R., Welzel C. 2004. Modernization, Cultural Change and
Democracy: The Human Development Sequence. Cambridge
University Press, New York.
Inglehart, R. 1990. Culture Shift in Advanced Industrial Society. Princeton
University Press, Princeton.
Inglehart, R., Norris P. (2009). Wzbierająca fala. PIW, Warszawa
Inglehart, R(et al.). 2004. Human Beliefs and Values: a cross-cultural
sourcebook based on 1999-2002 values survays.
Jasińska-Kania A. (red), 2012, Wartości i zmiany. Przemiany postaw
Polaków w jednoczącej się Europie. Wyd. Naukowe Scholar.
Warszawa.
Marody, M. (red.). (2021). Wartości w działaniu. (w szczególności rozdział
M. Marody, Wartości w dobie (globalnego) kryzysu, s. 271-296)
Welzel, C. (2007). Individual modernity. W The Oxford Handbook of
Political Behaviour (ss. 185–205).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: