TABS: Nobel z socjologii? Udział laureatów nagród Nobla w rozwoju nauk społecznych 3500-TABS-NOBEL
Teorie i Analizy w Badaniach Socjologicznych (TABS) – zajęcia poświęcone krytycznej analizie wybranych prac socjologicznych i teoretycznej interpretacji wyników badań empirycznych.
Nie ma wprawdzie nagród Nobla z socjologii, ale nauki społeczne nie są przecież ściśle rozgraniczone. Tak jak nagrody literackie dla Bergsona, Sartre’a czy Russela były w dużej mierze wyrazem uznania dla ich osiągnięć jako filozofów, tak osiągnięcia licznych laureatów nagród Nobla (a właściwie „nagród imienia Nobla”) z ekonomii mają istotne znaczenie i często bezpośrednie zastosowania w socjologii, przede wszystkim w nurcie neoinstytucjonalnym i generalnie podejść racjonalnego wyboru.
Celem zajęć jest prezentacja sylwetek wybranych noblistów oraz przedstawienie – w przystępny sposób – znaczenia ich osiągnięć dla socjologii i dyscyplin pokrewnych (m.in. psychologii i nauk politycznych). Podczas zajęć wspólnie z uczestnikami pokażemy, że propozycje, które stały się podstawą rozwiązań fundamentalnych i niejednokrotnie złożonych stanowią zarazem cenne składniki codziennego warsztatu socjologa. Zajęcia będą miały formę seminaryjną – opierać się będą na prezentacjach przygotowanych przez poszczególnych uczestników. Warunkiem zaliczenia zajęć będzie obecność oraz (współ)autorstwo przynajmniej jednej prezentacji (w przypadku braku wolnych terminów – zaoferowanej współuczestnikom „off-line”). Celem prezentacji ma być popularny wykład – mają się odwoływać do tych elementów prac noblistów, które można prosto opowiedzieć „przeciętnemu słuchaczowi”.
Noblistów ważnych dla socjologów było już tak wielu, że w skali jednosemestralnych zajęć konieczne jest dokonanie drastycznego wyboru. Z drugiej strony w wielu przypadkach ścieżki naszych noblistów się przecinają (np. wspólne prace Shapleya [2012] i Aumanna [2005]), co uzasadnia poświęcenie im wspólnych referatów, a jednocześnie – aktywność wielu z nich była na tyle wielokierunkowa, że warto jej poświęcić więcej niż jeden referat (np. Sen [1998] jako badacz wyborów społecznych i jako teoretyk ubóstwa i sprawiedliwości).
Poniżej proponujemy wstępną listę możliwych referatów (w nawiasach kwadratowych rok przyznania nagrody Nobla, zaś * zostali oznaczeni uczeni, którzy sami do „swojej” nagrody nie dożyli, ale przyznano nagrody za rozwijane przez nich teorie ich uczniom i współpracownikom):
Von Neumann*, Morgenstern*, Selten [1994], Harsanyi [1994]: teoria gier a socjologia
Nash [1994]: od gry planszowej bez remisu do równowagi jako podstawowego pojęcia w naukach społecznych.
Schelling [2005]: strategie konfliktu.
Schelling [2005]: mikromotywy i makrozachowania; społeczne konsekwencje zachowań indywidualnych.
Arrow [1972] i Sen [1998]: paradoksy wyboru społecznego; czy można uniknąć dyktatury?
Sen [1998]: o ubóstwie i sprawiedliwości
Simon [1978], Tversky* i Kahnemann [2002]: racjonalność i ograniczona racjonalność.
Hurwicz [2007]: w poszukiwaniu optymalnych decyzji.
Shapley [2012]: wartość Shapleya jako mechanizm podziału dóbr, obciążeń i wpływów.
Aumann [2005]: Biblia, Talmud i teoria gier.
Aumann [2005] i Shapley [2012]: gry oceaniczne jako narzędzie badania zjawisk masowych
Gale*, Shapley, Roth [2012]: od kojarzenia stabilnych małżeństw do efektywnego przydziału narządów, procedur rekrutacyjnych i stabilności alokacji dóbr.
Ostrom [2009]: tragedia wspólnego pastwiska, albo jak socjolog spraw publicznych może pomóc w budowaniu wspólnoty.
Becker [1992]: ekonomiczna teoria przestępstw, czyli czy warto inwestować w człowieka.
Buchanan [1986]: Wybór publiczny i ekonomia konstytucyjna
Powyższa lista ma charakter wstępny, warunkowany głównie naszym osobistymi, bezpośrednimi zainteresowaniami – byłoby jednak bardzo wskazane, żeby sami uczestnicy seminarium dołożyli do niej własne propozycje, np. referaty Hayekowi [1974] czy Friedmanowi [1976]. Jeśli ktoś chciałby wygłosić referat o J.P. Sartre [1964, nie przyjęta], to oczywiście również zapraszam.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Orientuje się w osiągnięciach wybranych noblistów i ich znaczeniu dla socjologii
U_01 Potrafi przygotować prezentację opartą na literaturze i materiałach źródłowych
U_02 Umie wyjaśnić złożone idee w sposób przystępny i zrozumiały
U_03 Analizuje związki między ekonomią, socjologią i innymi naukami społecznymi
K_01 Bierze udział w debatach nad znaczeniem dorobku noblistów dla badań społecznych
Kryteria oceniania
Prezentacja wygłaszana na zajęciach lub złożona pisemnie
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego jak w pierwszym terminie
do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 4h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (prezentacja) – 10h
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Ze względu na charakter zajęć trudno z góry wskazać zakres literatury, jednakże na pierwszym miescu należy wskazać materiały udostępniane na stronach WWW Komitetu Noblowskiego, w tym sylwetki i wykłady laureatów
Przykładowo, zajęcia poświęcone Kennethowi Arrowowi mogłyby się odwoływac do:
G.Lissowski, Wprowadzenie, w: G.Lissowski (red.) Elementy Teorii Wyboru Społecznego, WN Scholar, 2001
J.Haman, M.Malawski, Kenneth Arrow, Decyzje 30/2018
Sylwetka oraz wykład laureata na stronie Komitetu Noblowskiego: https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/1972/arrow/facts/
ale generalnie lista lektur uzgadniana będzie na bieżąco
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: