TABS: Dlaczego oni jeszcze istnieją? Umieranie, odradzanie się, trwanie – narody młode, stare i bardzo stare 3500-TABS-DOJI
Celem seminarium jest ukazanie różnorodnych losów i sytuacji w świecie grup etnicznych. Będą to grupy, które 1) dążą do wybiórczego odtworzenia ginącej specyfiki kulturowej własnej grupy i utrwalenia swej pozycji jako pełnoprawne narody, 2) dążą do odrodzenia zamierającej siły wspólnoty i świadomości odrębności kulturowej, 3) zbiorowości etniczne rozproszone terytorialnie, posiadające wysoką pozycję społeczną, ale nie posiadające ambicji politycznych. Nasz analiza skupi się na czterech grupach narodowych: 1) Romach (Cyganach) na obszarze Europy, 2) Arumunach (Wlachach) żyjących jako małe lub duże mniejszości we wszystkich krajach bałkańskich, 3) narodach wschodniej Syberii (Buriatach i Jakutach) i 4) Ormianach (w przewadze żyjących poza własnym krajem w rozproszonych po świecie diasporach). Zadaniem seminarium ma być pokazanie działania mechanizmów społecznych tworzenia jak i trwania.
Wszystkie te społeczności pozostają zróżnicowane zarówno pod względem demograficznym (swojej liczebności) i charakteru swojej etniczności, jak i historii swoich relacji ze społeczeństwem większościowym. Podobnie wyglądało również ich miejsce w polityce państwowej - część z nich (jak np. w Polsce) została oficjalnie uznana uzyskując status mniejszości etnicznej bądź języka regionalnego, a dla jednej z nich pozostaje to ciągle niezrealizowanym wyzwaniem. Wszystkie natomiast łączy podobny proces odrodzenia kulturowego i etnicznego zapoczątkowany w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku związany z demokratycznymi przemianami ustrojowym i szerszym otwarciem na świat. Było to związane z ich dążeniami do oficjalnej akceptacji przez państwo, w których nie chodziło (i nadal nie chodzi) o potwierdzenie ich folklorystycznej odrębności, lecz o uznanie ich odmiennych od większości tożsamości etnicznych. Ich elity i przedstawiciele nie chcieli bowiem już więcej, aby były one traktowane w polityce państwa jako grupy etnograficzne uważane za historyczne części społeczeństwa większościowego, lecz dążyli oni do tego, aby były one „etnicznymi grupami interesu”.
W trakcie zajęć będziemy zwracać uwagę na dążenie społeczności bezpaństwowych do formalnego uznania przez władze państwowe. Działania te budziły wśród ich członków wewnętrzną refleksję o specyfice ich tożsamości etnicznej, które wyrażało się w pytaniach, na ile jest ona regionalna, etniczna, regionalno-etniczna, a na ile staje się (lub stała się) już narodowa. Próby odpowiedzi na te pytania przybierały charakter długotrwałych i publicznych dyskusji o ich statusie etnicznym, trwających do tej pory. Pojawiały się na nowo pytania dotyczące rozumienia pojęcia „narodu” (kulturowy czy polityczny), roli czynników (subiektywnych i obiektywnych) składających się na jego treść oraz mechanizmów jego powstawania lub też stwarzania (konstruowania). Świadczyły one o poczuciu odrębności członków tych społeczności, które nie zamykały się w prostym wyborach przynależności do narodu większościowych, podkreślały one także rolę terminologii i sposobu wyjaśnień tych zjawisk, które nie miały jedynie intelektualnego znaczenia, ale odgrywały rolę polityczną, ocenianą z perspektywy aspiracji etnicznych poszczególnych grup lub orientacji narodowych w ich ramach. Wszystkie te zagadnienia będą analizowane w ramach seminarium z wykorzystaniem konkretnych studiów przypadków, a literatura teoretyczna ma służyć pogłębieniu znajomości poszczególnych tematów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Prezentacja i praca pisemna (esej)
2 - dopuszczalne liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Poprawa pracy pisemnej (kryteria takie same jak w I terminie
Literatura
Dołowy – Rybińska, N. (2017), „Nikt za nas tego nie zrobi”. Praktyki językowe i kulturowe młodych aktywistów mniejszości językowych Europy, Toruń: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej,
Kabzińska, I. (2000). Między grupą etniczna a narodem, Etnografia Polska, XLIV (1-2), s. 39-61.
Nagel, K. J. (2009). The nationalism of stateless nations and Europe. The Catalan case.
Griera, M. (2016). The governance of religious diversity in stateless nations: The case of Catalonia.Religion, State & Society, 44(1), 13-31.
Nowicka, Ewa. 2011. Nasz język rozumieją aniołowie: Arumuni we współczesnym świecie. Kraków: Nomos.
Nowicka, Ewa. 2016. Korzenie ałtargany sięgają głęboko: Buriaci między Rosją ą Mongolią i Chinami. Kraków: Zakład Wydawniczy "Nomos.
Nowicka, Ewa. 2012. The politics of culture: perspectives of stateless nationalities/ethnic groups, Warszawa: WUW.
Nowicka, E. (2014). Taniec w kręgu: nowe i dawne communitas. Politeja-Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, 11(31), 217-241. (jest krótsza wersja anglojęzyczna, ale tam jest tylko Syberia: Siberian circle dances), ale ta polskojęzyczna obejmuje Katalonię i Bałkany (Wlachów/Arumunów).
Nowicka, E. (2022). Znikanie etnosu i nowe formy walki o tożsamość: wschodnioromańscy mieszkańcy Istrii. Balcanica Posnaniensia Acta et studia, (29), 399-419.
Nowicka, E. (2019). tożsamość na pograniczu. Ludność romańskojęzyczna wschodniej Serbii. Balcanica Posnaniensia Acta et studia, 25(1), 297-324.
Nowicka-Rusek, E. (2021). Arumuni/Wlasi w Grecji: polityka i tożsamość. Balcanica Posnaniensia Acta et studia, 28(1), 285-320.
Sajkowski, W. (2012). Pierwsza wojna bałkańska według francuskiego dziennika „Le Temps”, a zachodnioeuropejskie stereotypy dotyczące ludów bałkańskich. Balcanica Posnaniensia Acta et studia, 19(1), 241-248.
Kocój, E., & Kocój, Ł. (2023). Osady aromańskie w górach południowego Pirynu. Odtwarzanie dawnego dziedzictwa kulturowego pasterskiej społeczności (II). Balcanica Posnaniensia. Acta et studia, 30, 331-357;
Głowacka-Grajper M. Nowicka-Rusek E. Połeć W. & Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. (2013). Szamani i nauczyciele : przemiany kultury Buriatów zachodnich. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: