TABS: Dlaczego młodzi chcą ********? Zachowania wyborcze młodych 3500-TABS-DMC
Prowokacyjny tytuł Dlaczego młodzi chcą ********? Zachowania wyborcze młodych nawiązuje do hasła skandowanego przez młodych ludzi na wiecach wyborczych i przy innych okazjach oraz do aktualnej sytuacji polityczno-społecznej – cyklu wyborów: parlamentarnych (1923), do PE (1924) i w przyszłości do wyborów prezydenckich 2025.
Ale cele zajęć są szersze. Zarówno w Polsce, jak i w innych krajach UE, odnotowuje się niższą frekwencję wyborczą młodych ludzi oraz ich specyficzne wzory głosowania. Tendencje są dobrze opisane w badaniach i „wyjaśnione” na poziomie korelacji ze zmiennymi społeczno-demograficznymi. Brakiem tych wyjaśnień jest pomijanie świadomościowego, subiektywnego wymiaru tych zależności. Dlaczego młodzi ludzie tak właśnie działają? Głosują, gdy ich rówieśnicy nie biorą udziału w wyborach? Głosują w sobie właściwy sposób?
Proponowane zajęcia TABS stawiają sobie trzy cele:
Po pierwsze, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – z wybranymi pozycjami współczesnej literatury teoretycznej i empirycznej z zakresu socjologii polityki.
Po drugie, zapoznanie się i wykorzystanie do analiz i interpretacji dostępnych danych z badań sondażowych.
Chronologicznie cele te będą realizowane następująco:
(1) lektura wybranych pozycji współczesnej literatury z zakresu socjologii polityki. (Wybrane pozycje – poniżej).
Następnie przeprowadzone zostaną
(2) analizy dostępnych danych sondażowych.
W kolejnym etapie zostaną przygotowane i przeprowadzone
(3) rozmowy z młodymi ludźmi, którzy głosowali w wyborach parlamentarnych 1923 lub/i w wyborach do PE 1924.
Będą one miały na celu pogłębienie wiedzy na temat mechanizmów, które „popychają” młodych ludzi do udziału w wyborach oraz „formują” ich preferencje wyborcze. Wśród tych mechanizmów uwzględnione zostaną zarówno indywidualne cechy badanych, jak i cechy ich środowiska społecznego (rodziny, rówieśników etc.), także te, które studenci dodadzą z własnych doświadczeń, obserwacji i indywidualnego „odczytania” lektur.
Zajęcia zakończy
(4) opracowanie pracy semestralnej, która ma odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: pierwsze – jakie czynniki wpływają na niższą frekwencję wyborczą młodych? I drugie pytanie - jakie czynniki kształtują preferencje wyborcze młodych?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, w analizach zarówno tekstów teoretycznych, jak i danych empirycznych, opracowanie pracy semestralnej, która ma odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: pierwsze – jakie czynniki wpływają na niższą frekwencję wyborczą młodych? I drugie pytanie - jakie czynniki kształtują preferencje wyborcze młodych?
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie nieobecności
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w terminie I.
Literatura
Literatura:
M. Kent Jennings, Political Socialization. W: Russel Dalton and Hans-Dieter Klingemann (eds.), The Oxford Handbook of Political Behavior. Oxford University Press 2007, s. 29-4.
Peter Mair, Left-Right Orientation. Ibidem, s. 206-222
Ronald Inglehart, Postmaterialist Values and the Shift from Survival to Self-expression Values. Ibidem, s. 223-239
Oddbjorn Knutsen, The Decline of Social Class? Ibidem, s.457-480
Yilmaz Esmer & Thorleif Pettersson, The Effects of Religion and Religiosity on Voting Behavior. Ibidem, s. 481-503
Andre Blais, Turnout in Elections. Ibidem, s. 621-635
Pippa Norris, New Feminist Challenges to the Study of Political Engagement. Ibidem, s. 724-743
Tomaž Deželan, Young people’s participation in European democratic processes. Policy Department for Citizens’ Rights and Constitutional Affairs, European Union 2023
Publikacje CBOS: „Opinie i Diagnozy”, Komunikaty z badań CBOS (dalej: Komunikat) i CBOS Flash (dostępny na stronie Fundacja CBOS - publikacje - raport):
Jonathan Scovil, Zainteresowanie polityką i poglądy polityczne młodych Polaków. W: Mirosława Grabowska (red.), Młodzi Polacy w badaniach CBOS 1989-2021. „Opinie i Diagnozy” nr 48, CBOS 2021, s. 49-64
Barbara Badora, Młodzież o polityce i demokracji. W: Mirosława Grabowska i Magdalena Gwiazda (red.), Młodzież 202. „Opinie i Diagnozy” nr 49, CBOS i KCPU 2022, s. 91-133
Preferencje partyjne na tydzień przed wyborami. Komunikat 127/2023
Motywy i decyzje wyborcze 2023. CBOS Flash nr 6/2023
Wyborcy nowi, „powracający” i głosujący poza miejscem zamieszkania. CBOS Flash nr 7/2023
Preferencje partyjne w grudniu. CBOS Flash nr 13/2023
Preferencje partyjne pod koniec czerwca. CBOS Flash nr 25/2024
Preferencje partyjne na początku lipca. CBOS Flash nr 27/2024
Uwaga: lista lektur może ulec zmianie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: