Socjologia kampanii wyborczej 3500-SSZCZ-SOCKW
Kurs służy wprowadzeniu studentów w problematykę badań nad kampaniami wyborczymi jako społecznym i politycznym fenomenem angażującym rzesze ludzi oraz znaczne środki finansowe i organizacyjne. Problematyka wykładu jest skoncentrowana wokół zagadnienia manipulacji tematami kampanii wyborczej w taki sposób, aby było to najkorzystniejsze dla prowadzącego kampanię aktora. Podniesione zostaną kwestie blisko związane z prowadzeniem kampanii takie, jak znaczenie organizacji partyjnych, różnice między politycznym mainstreamem a partiami niszowymi. Osobne zajęcia są poświęcone kampanii negatywnej, kampanii permanentnej oraz prowadzeniu kampanii za pośrednictwem Internetu. Każdy wykład będzie zawierał odniesienie do uznanych teorii z pola socjologii polityki i nauk politycznych oraz prezentację wyników empirycznych badań porównawczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych
K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi
K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej
K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych
K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego
Kryteria oceniania
egzamin pisemny Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 Zasady zaliczania poprawkowego: egzamin ustny w sesji jesiennej
Literatura
i. Adams, James, Andrea B. Haupt, Heather Stoll. 2009. What Moves Parties? The Role of Public Opinion and Global Economic Conditions in Western Europe. „Comparative Political Studies” 42 (5): 611-639.
ii. Annusewicz, Olgierd. 2010. Kreowanie wizerunku polityka w sytuacji konfliktu politycznego na przykładzie debat przedwyborczych 2007 roku. Studia Politologiczne 16: 158-183. Dostęp do tekstu przez stronę internetową czasopisma.
iii. Annusewicz, Olgierd. 2011. Polskie kampanie wyborcze 1989-2011. Od plakatów z Lechem Wałęsą do marketingu 3.0. Studia Politologiczne 22: 105-123. Wolny dostęp w Internecie.
iv. Enyedi, Zsolt. 2005. The role of agency in cleavage formation. „European Journal of Political Research” 44: 697–720. v. Grabowska, Mirosława. 2004. Podział postkomunistyczny. Społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, r. I.1 oraz I.2, s. 31-44. Książka dostępna za pośrednictwem BUW i platformy IBUK.
vi. Hassell, Hans J. G., Kelly R. Oeltjenbruns. 2016. When to Attack: The Trajectory of Congressional Campaign Negativity. „American Politics Research” 44 (2): 222–246. vii. Holian, David B. 2004. He’s stealing my issues! Clinton’s crime rhetoric and the dynamics of issue ownership. „Political Behavior” 26 (2): 95-124.
viii. Kitschelt, Herbert. 2000. Linkages Between Citizens and Politicians in Democratic Polities. „Comparative Political Studies” 33 (6/7): 845-879.
ix. Norris, Pippa. 2003. Preaching to the Converted? Pluralism, Participation and Party Websites. Party Politics 9 (1): 21-45. x. Petrocik, John R. 1996. Issue ownership in presidential elections, with a 1980 case study. „American Journal of Political Science” 40 (3): 825–850.
xi. Rafałowski, Wojciech. 2020. Parties’ Issue Emphasis Strategies on Facebook. East European Politics & Societies and Cultures 34 (1): 96–123.
xii. Spoon, Jae-Jae, Heike Klüver. 2014. Do parties respond? How electoral context influences party responsiveness. „Electoral Studies” 35: 48-60.
xiii. Tavits, Margit 2007. Principle vs. Pragmatism: Policy Shifts and Political Competition. American Journal of Political Science 51(1): 151-165. Dostęp za pośrednictwem zasobów elektronicznych BUW.
xiv. Tavits, Margit i Joshua D. Potter. 2015. The Effect of Inequality and Social Identity on Party Strategies. American Journal of Political Science 59(3): 744-758.
xv. Walter, Annemarie S. 2014. Negative Campaigning in Western Europe: Similar or Different? Political Studies 62 (S1): 42–60.
xvi. Żmigrodzki Marek i Łukasz Wojciechowski. 2011. Polityczna reklama negatywna w Polsce. Zeszyty Naukowe WSEI Administracja 1(1): 101-117. Wolny dostęp w Internecie.
xvii. Mazur, Marek. 2002. Marketing polityczny. Studium porównawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: