Od teorii do praktyki: aplikacyjne funkcje socjologii problemów społecznych 3500-SSZCZ-OTDP
Kurs zmierza do przekazania wiedzy o podstawowych koncepcjach praktycznego wykorzystywania systematycznej wiedzy gromadzonej w naukach społecznych. W toku kursu konfrontowane są stanowiska twórców podstawowych koncepcji praktycznego wykorzystania wiedzy naukowej (socjotechnika A. Podgóreckiego, policy sciences H. Lasswella) i założenia współczesnych modeli Goal Oriented Project Planning ze stanowiskami krytyków idei 'społecznego planowania' (K. Popper, M. Oakeshott, Ch. Lindblom). Przedstawimy podstawowe argumenty przemawiające za ograniczeniem stosowania regulacji rynkowej (market failures) oraz podstawowe mankamenty realizacji zadań publicznych przez administrację (government failures) w ramach klasycznych (Weber i nurt krytyczny) oraz nie-klasycznych (New Public Management, Contracting out, New Governance) koncepcji biurokracji. W szczególności zależy nam na osadzeniu problematyki w kontekście teoretycznym w przekonaniu, że tylko znajomość teorii prowadzi do dobrej praktyki w zmieniającym się świecie.
Kurs w ramach ścieżki „Kapitał ludzki – rynek pracy – sprawy publiczne” (rekomendowany w bloku „Polityki publiczne”)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu socjologii nauki i praktycznego wykorzystania wiedzy naukowej
K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W09 posiada podstawową wiedzę na temat narzędzi i celów polityki społecznej
K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania
K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych
K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi
K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej
K_W28 posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także rozumie na czym polegają te procesy
K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W34 zna najważniejsze procesy i idee społeczne XIX, XX i XXI w., które ukształtowały oblicze współczesnego świata
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny
K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U10 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w praktyce społecznej
K_U15 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy omówić działania prezentowane jako rozwiązania konkretnych problemów społecznych (w skali mikro i makro)
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
Kryteria oceniania
Egzamin ma formę pisemnego testu. Zakres materiału obowiązującego na egzaminie obejmuje treść wykładów oraz lektury. Egzamin poprawkowy będzie miał charakter ustny.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 2h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) – 15h
Literatura
Charles Lindblom: “Still Muddling, Not Yet Through”; Public Administration Review, 1979
Charles Lindblom: “The Science of Muddling Through”, Public Administration Review, 1959
David Osborne, Ted Gaebler: „Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika i przekształca administrację publiczną”, Media Rodzina, Poznań 1992;
Guy Peters: „Administracja publiczna w systemie politycznym”, Wyd. Scholar, Warszawa 1999;
Harold Lasswell: „Policy Sciences”, 1951;
Jerzy Hausner (red.): „Administracja publiczna”, PWN, Warszawa 2005;
Jerzy Kwaśniewski (red.): „Nauki o polityce publicznej. Monografia dyscypliny”, Warszawa 2018;
Karl R. Popper: „Nędza historycyzmu”, PWN, Warszawa 1999;
Kazimierz W. Frieske: „Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania”, Warszawa 1990;
M. Oakeshott: „Racjonalizm w polityce”, w, „Wieża Babel i inne eseje”, Aletheia, Warszawa 1999;
Max Weber: Gospodarka i społeczeństwo, PWN, Warszawa 2002;
Peter Murrel: „Conservative political philosophy and the strategy of economic transition”, 1992
Robert Merton: „Teoria socjologiczna i struktura społeczna”, PWN, Warszawa 2002;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: