Technologie informacyjne w politykach publicznych 3500-SIS-ITPP
Celem zajęć jest poznanie krytycznego nurtu analiz dotyczących używania technologii informacyjnych (IT) w polityce publicznej. Punktem wyjścia do naszych rozważań będą teksty, które ukazują zagrożenia jakie IT tworzy dla demokratycznego państwa prawa (np. inwigilacja obywateli, brak transparentności zasad regulujących działanie polityki publicznej). Będziemy przyglądać się temu jak technologie informacyjne wpływają na przekształcanie się relacji między państwem a obywatelem. Interesować nas będzie moralny i polityczny komponent IT stosowanych przez państwo: w jaki sposób zbieranie i przetwarzanie danych za pośrednictwem IT służy narzucaniu obywatelom wartości, norm zachowań oraz tożsamości. Będziemy także problematyzować to jak technologie informacyjne zwiększają możliwość sprawowania nadzoru zarówno nad obywatelami jak i urzędnikami.
Podczas zajęć będziemy również analizować konkretne przypadki wykorzystania technologii informacyjnych w polityce publicznej skupiając się na tematach takich jak:
Zautomatyzowane systemy podejmowania decyzji
Kontrola demokratyczna nad IT stosowanymi w polityce publicznej
Dyskrecjonalność twórców IT
Nadzór i granice prywatności
Trafność algorytmicznych diagnoz (wiarygodność danych i modeli matematycznych)
Cyfrowa administracja a nierówności społeczne
IT w codziennym funkcjonowaniu instytucji publicznych
By zachęcić studentów do samodzielnego prowadzenia podobnych badań, w ramach zajęć przewidziano również projektu grupowy. Zadaniem uczestników kursu będzie skonfrontowanie omawianych wcześniej koncepcji z materiałem empirycznym dotyczącym wybranych przypadków zastosowania technologii informacyjnych w polityce publicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych w zakresie planowania i realizacji celowych zmian społecznych we współczesnym państwie i podejmowania decyzji co do sposobów rozwiązywania społecznych kwestii i problemów
K_W05 rozumie znaczenie refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych w obszarze celowej zmiany społecznej
K_U03 potrafi formułować krytyczne sądy na temat aktualnie realizowanych i przeszłych polityk publicznych i ich skutków społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych związanych z rozmaitymi politykami publicznymi
K_U09 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym na poziomie B2+
K_K09 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych jako przedmiotu interwencji społecznych
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach (dopuszczamy 2 nieobecności). Ocena opiera się w 50% na aktywności na zajęciach (m.in. czytaniu tekstów, udziale w dyskusji), a w 50% na wykonaniu i zaprezentowaniu projektu grupowego.
Literatura
Bovens, M., Zouridis, S., From Street-Level to System-Level Bureaucracies: How Information and Communication Technology is Transforming Administrative Discretion and Constitutional Control, Public Administration Review, 62 (2).
Bowker, G. C. & Star, S. L. (1999) Sorting things out: classification and its consequences, MIT Press, Cambridge, Mass.
Eubanks, V. (2017) Automating inequality: how high-tech tools profile, police, and punish the poor, St. Martin's Press.
Gilliom, J. (2001) Overseers of the poor: surveillance, resistance, and the limits of privacy, University of Chicago Press, Chicago.
Keymolen, E., i Broeders, D. (2013) Innocence Lost: Care and Control in Dutch Digital Youth Care. The British Journal of Social Work 43(1): 41–63.
Lyon D. (2005) Surveillance as Social Sorting: Privacy, Risk and Automated Discrimination, Taylor and Francis.
Lyon D. (2015), Surveillance after Snowden, Polity Press.
Newman, J, Clarke, J (2009) Publics, Politics and Power: Remaking the Public in Public Services Remaking Citizens: Transformation and Activation. (London: Sage).
Niklas, J., Sztandar-Sztanderska, K. & Szymielewicz, K. (2015) “Profiling the Unemployed in Poland. Social and Political Implications of Algorithmic Decision Making.”. Warszawa, Panoptykon Foundation
O'Neil C., Broń matematycznej zagłady: jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji, PWN, Warszawa.
Pithouse, A., i in. (2011) Trust, Risk and the (Mis)management of Contingency and Discretion through New Information Technologies in Children’s Services”. Journal of Social Work 12(2): 158–78.
Rose, N. (1999) Governing the Soul. The Shaping of the Private Slef. (London, New York: Free Association Books).
Sztandar-Sztanderska, K., Kotnarowski, M., Zieleńska M., Czy algorytmy wprowadzają w błąd? Metaanaliza algorytmu stosowanego do profilowania bezrobotnych w Polsce, Studia Socjologiczne, 1 (240).
Filmy:
Citizenfour, reż. Laura Poitras, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: