Socjolog – ekspert w świecie polityk publicznych. Metody współpracy z administracją publiczną na przykładzie wdrażania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. 3500-SIS-FBON
Celem zajęć jest pokazanie praktycznej strony pracy socjologa-
analityka ilościowego wspierającej kształtowanie polityk
publicznych. Kurs kładzie nacisk na budowanie pomostu pomiędzy
podwójnymi kompetencjami socjologa – rozumieniem świata
społecznego i umiejętnością wykorzystania twardych danych.
Wykorzystanie tych kompetencji dla poprawy polityk publicznych
wymaga w oczywisty sposób współpracy z administracją publiczną.
Przedmiot będzie ukazywał na przykładach rozmaite formy tej
współpracy, obejmującej opracowywanie i dostarczanie informacji
na zadany temat, konstrukcję nowych rozwiązań, ewaluację
rozważanych propozycji oraz ocenę skutków regulacji.
Zajęcia składają się z trzech bloków. W pierwszym bloku
przedstawione zostaną podstawy teoretyczne narzędzi
wykorzystywanych w projektowaniu polityk publicznych i
szacowaniu ich kosztów. Obejmują one elementy teorii gier, teorii
wyboru społecznego oraz teorii sprawiedliwości.
Zajęcia w drugim bloku odwoływać się będę do realnych
przykładów projektowania rozwiązań i szacowania kosztów, przede
wszystkim do doświadczeń z projektu PO WER "Opracowanie
projektu ustawy wdrażającej Konwencję o prawach osób
niepełnosprawnych o proponowanej nazwie: Ustawa o
wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnościami wraz z Oceną
Skutków Regulacji i uzasadnieniem, jak też propozycji zmian
legislacyjnych podążających za nową ustawą" (Projekt
Konwencyjny). Projekt ten został realizowany przez Ministerstwo
Rodziny i Polityki Społecznej w partnerstwie z Polskim Forum
Osób z Niepełnosprawnościami, Fundacją Instytut Rozwoju
Regionalnego, Fundacją Naukową Instytut Badań Strukturalnych,
Uniwersytetem Warszawskim i Szkołą Główną Handlową w
Warszawie.
Podczas zajęć uczestnicy kursu będą przygotowywać prace pisemne
złożone z dwóch elementów: raportu przedstawiającego projekt
interwencji lub badania oraz jednostronicowej notatki (one-pagera)
zawierającego najważniejsze informacje dotyczące projektu. Trzeci
blok zajęć poświęcony jest na konsultacje pomysłów i planów oraz
na omawianie postępu prac.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i
technik badań i analiz społecznych interwencji, ich ograniczeń,
specyfiki i obszarów zastosowania
K_W10 rozumie założenia metodologiczne stojące za wybranymi
metodami zbierania i analizy danych jakościowych i ilościowych -
w tym danych zastanych o charakterze cyfrowym
K_U03 potrafi formułować krytyczne sądy na temat aktualnie
realizowanych i przeszłych polityk publicznych i ich skutków
społecznych
K_U06 potrafi analizować dane jakościowe i ilościowe – w tym
duże zbiory danych administracyjnych o charakterze cyfrowym
K_K05 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z
planowaniem, wdrażaniem i analizą interwencji społecznych, oraz
ze współpracą z różnymi aktorami sfery publicznej
K_K06 jest gotów do komunikacji międzydziedzinowej i
międzysektorowej (nauki społeczne/ administracja publiczna/ trzeci
sektor)
K_K08 jest gotów do pracy zespołowej i współpracy, również
międzydziedzinowej, w ramach wykonywanych zadań
Kryteria oceniania
praca pisemna
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu:2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Abramowska-Kmon A. et al. 2021. Raport z prac wykonanych
przez Partnerów Ekonomicznych w ramach Zadania 1 - Analiza
ekonomiczna obecnie funkcjonujących instrumentów wsparcia osób
z niepełnosprawnościami na podstawie aktów prawnych ich
dotyczących
Abramowska-Kmon A. et al. 2021. Raport z prac wykonanych
przez Partnerów Ekonomicznych w ramach Zadania 1 - Ocena
kosztów funkcjonowania systemu świadczeń w związku z
biernością zawodową osób z niepełnosprawnościami oraz
oszacowanie wariantów kosztowych zmian systemowych
sprzyjających aktywizacji zawodowej osób z
niepełnosprawnościami
Bożykowski M., 2021, Sprawiedliwy podział zbioru dóbr
niepodzielnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Bożykowski M., Chłoń-Domińczak A., Jasiński M., Zając T., 2019,
Dane publiczne – nowy impuls do rozwoju Polski, Polski Instytut
Ekonomiczny, Seria: Policy Paper 8/2019. ISBN: 978-83-66306-
33-2
Dz.U. 2012 poz. 1169. Konwencja o prawach osób
niepełnosprawnych
Giermanowska E. 2012. Bariery aktywności zawodowej młodzieży
z niepełnosprawnościami w świetle badań, "Polityka Społeczna" nr
2 (tematyczny) Zdrowie, sprawność i aktywność starzejącej się
populacji, s. 46-51
Golinowska S., Sowa A., Wilmowska-Pietruszyńska A. 2012.
Funkcjonowanie orzecznictwa lekarskiego oraz działalność lekarzy
orzeczników w systemie zabezpieczenia społecznego i wspierania
zatrudnienia, "Polityka Społeczna" nr 2 (tematyczny) Zdrowie,
sprawność i aktywność starzejącej się populacji, s. 26-32
Haman J., 2003. Demokracja, decyzje, wybory. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe Scholar
Jasiński M., Bożykowski M., Zając T., Styczeń M., Izdebski A.
2015. Dokładniej, rzetelniej, taniej. Badania oparte na rejestrach
publicznych jako szansa dla badań społecznych w Polsce, „Studia
Socjologiczne” 1(216) (45-72).
Kubicki P. 2019. Wyzwania polityki publicznej wobec osób z
niepełnosprawnościami, Polski Instytut Ekonomiczny, ISBN: 978-
83-66306-27-1
Marska-Dzioba N. 2015. Financing long term care in Europe,
„Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje” nr 29(2)2015, s.
47–66.
Olcoń-Kubicka M., Kubicki P. 2012. Analiza kosztów ponoszonych
przez rodziców dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością, "Polityka
Społeczna" nr 2 (tematyczny) Zdrowie, sprawność i aktywność
starzejącej się populacji, s. 52-56
Piętka-Kosińska K. 2012. Koszty niepełnosprawności, "Polityka
Społeczna" nr 2 (tematyczny) Zdrowie, sprawność i aktywność
starzejącej się populacji, s. 57-61
Ruzik-Sierdzińska A. 2012. Trudności uczestnictwa osób
niepełnosprawnych na współczesnym rynku pracy, "Polityka
Społeczna" nr 2 (tematyczny) Zdrowie, sprawność i aktywność
starzejącej się populacji, s. 43-45
Sandel M. 2013. Czego nie można kupić za pieniądze. Warszawa:
Kurhaus Publishing
Sandel M. 2013. Sprawiedliwość. Jak postępować słusznie?.
Warszawa: Kurhaus Publishing
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: