SEMMGR: Socjologia środowisk pracy 3500-SEMMGR-sśp-2
Seminarium trwa 3 semestry. Problematyka prac magisterskich obejmie obszary socjologii pracy, socjologii organizacji, rynku pracy, zbiorowych stosunków pracy, socjologicznych konotacji zarzadzania zasobami ludzkimi.
Praca ludzka podlega współcześnie znaczącej transformacji obejmującej jej treści, warunki wykonywania, instytucje pracy i otoczenie społeczne. Chcemy zachęcić studentów do podejmowania ambitnych projektów magisterskich, eksplorujących te zjawiska.
Student/ studentka w czasie 1 semestru seminarium ustala temat pracy magisterskiej, pisze Wstęp i planuje i częściowo realizuje badania empiryczne lub literaturowe
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
W_01 Orientuje się w teoriach socjologii pracy i organizacji
U_01 Potrafi sformułować pytania badawcze i przygotować projekt pracy magisterskiej
U_02 Umie przeprowadzić badanie empiryczne dotyczące współczesnych środowisk pracy
U_03 Analizuje zjawiska związane z transformacją pracy w świetle teorii socjologicznych
K_01 Uczestniczy w krytycznej dyskusji nad problemami pracy i organizacji
K_02 Odpowiedzialnie rozwija swoją pracę magisterską, uwzględniając etyczne aspekty badań
Kryteria oceniania
Zaliczenie 1 semestru na podstawie obecności na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), sformułowania tematu pracy magisterskiej i jej problemu badawczego, napisania Wstępu, przeprowadzenia wstępnych lektur w zakresie ram teoretycznych, zaplanowanie badan i analiz, opracowania narzędzi badawczych, prezentacja osiągnięć w/w na forum seminarium
W sesji poprawkowej konieczne będzie napisanie Wstępu, oraz rozdziału teoretycznego pracy lub metodologicznego
I semestr (4 ECTS) Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, szukanie materiałów) - 4h oraz czas konieczny do napisania jednego rozdziału pracy- 20h.
II i III semestr (18 ECTS) Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (60h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, szukanie materiałów) - 4h oraz czas konieczny do napisania pracy dyplomowej (łącznie z indywidualnymi konsultacjami) - 90h
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
1. Manuel Castells, Społeczeństwo sieci, WN PWN, Warszawa, rozdział 4 „Transformacja pracy“ str. 227- 295
2. Juliusz Gardawski (red), Polacy pracujący a kryzys fordyzmu, Scholar 2009, rozdział 7
3. Guy Standing, 2014, Prekariat. Nowa Niebezpieczna klasa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
4. Richard Sennett, 2006, Korozja charakteru : osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Warszawa: Muza SA
5. Mikołaj Lewicki, Mira Marody „Przemiany ideologii pracy” w: Mirosława Marody, Jacek Kochanowicz (red)- Kultura i gospodarka, Scholar 2010
6. Stephen Edgell – Sociology of work. Continuity and change in paid and unpaid work, Sage 2006 (dla chętnych czytać po angielsku)
7. Wiesława Kozek, Julia Kubisa,2011, Polaktor. Aktorzy na rynku pracy, Warszawa Związek Zawodowy Aktorów Polskich
8. Tommy Isidorsson , Julia Kubisa, 2019, Job Quality in an Era of Flexibility. Experiences in a European Context”, Routledge. Routledge Studies in Employment Relations, fragmenty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: