SEM LIC: Praca - Polityka publiczna - Problemy społeczne 3500-SEMLIC-PPSPS
Seminarium licencjackie, prowadzone w ramach modułu dydaktycznego „Problemy społeczne i sprawy publiczne”, będzie poświęcone – po pierwsze – wsparciu prac licencjackich i przygotowaniu do egzaminu dyplomowego. Uczestnicy uporządkują informacje dotyczące techniki pisania tekstów naukowych, sformułują temat i plan pracy, skompletują bibliografię, itd. Podstawowe założenie organizacyjne zajęć jest takie, że wszyscy uczestnicy, pracując systematycznie i ze wsparciem prowadzących, dyskutując nad planami i tematyką swoich tekstów, ukończą prace i przystąpią do egzaminu dyplomowego w terminie.
Po drugie – w części merytorycznej kursu przewidujemy lekturę tekstów i dyskusję zagadnień z zakresu polityki publicznej (w tym podejścia krytyczne), socjologii problemów społecznych, socjologii pracy, socjologii rynku pracy, zbiorowych stosunków pracy oraz zagadnień związanych z dynamiką i problemami funkcjonowania instytucji państwa opiekuńczego; dokładna lista tekstów i zagadnień zostanie uzgodniona z uczestnikami i dopasowana do ich zainteresowań i tematyki przygotowywanych prac dyplomowych. Proponujemy jednak, żeby wspólnie zastanawiać się nad tym, jakie zjawiska, z jakich powodów i w jaki sposób są dziś w społeczeństwie polskim identyfikowane jako problemy społeczne; jaka jest rola różnych instytucji publicznych i organizacji w formułowaniu odpowiedzi na pojawiające się problemy; w szczególności kto (jakie instytucje i organizacje oraz jacy aktorzy) ma faktyczny wpływ na tworzenie i realizację polityki publicznej; jak analizować przyjęte rozwiązania z zakresu polityki publicznej oraz jakie znaczenie w ich realizacji mają specyficzne instrumenty zarządzania takie jak IT, wskaźniki, kategoryzacje, etc. Obszary zainteresowania wyznaczają w odniesieniu do powyższych pytań choćby takie zjawiska jak bieda (w tym bieda osób pracujących), nierówności i wykluczenie społeczne, , bezrobocie i problemy rynku pracy, migracje zarobkowe, zatrudnienie ‘śmieciowe’ oraz jego społeczno-ekonomiczne konsekwencje. Będziemy przyglądać się przede wszystkim działaniom związków zawodowych, organizacji pozarządowych reprezentujących prawa konkretnych grup (np. osób wykluczonych), administracji publicznej oraz ekspertów zapraszanych do współtworzenia rozwiązań z zakresu policy. Uczestnicy seminarium zdobędą wiedzę socjologiczną potrzebną do analizowania współczesnych problemów społecznych oraz metod ich rozwiązywania czy zarządzania stosowanych przez wyspecjalizowane agendy administracji publicznej oraz organizacje pozarządowe. Przedmiotem naszego zainteresowania będą zatem zarówno problemy społeczne, jak i dynamika zmian instytucji współczesnego państwa odpowiedzialnych za zarządzanie sferą publiczną.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
● zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
● wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne
● jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru
● potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych
● potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego
● potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
● potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych
● umie dokonać krytycznej analizy źródeł
● umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności) oraz wykonania poniższych prac.
W pierwszym semestrze student(ka) powinien przygotować:
• Prezentację, która zawiera odpowiedź na następujące pytania:
1. Co jest przedmiotem pracy licencjackiej (jaki jest przedmiot badania)?
2. Proszę sformułować pytania badawcze
3. Proszę wskazać dane empiryczne, na których chcieliby się Państwo oprzeć i przykładową literaturę
• Krótką pracę pisemną/konspekt (objętość około 2-4 strony, termin 20.01.2020) po uwzględnieniu wcześniejszych uwag do prezentacji, która powinna zawierać:
1. Informację o przedmiocie pracy/badania
2. Sformułowane pytanie badawcze
3. Strukturę pracy
4. Wskazanie danych empirycznych i metod
W drugim semestrze student powinien:
• przygotować rozdział pracy licencjackiej.
Zaliczenie II semestru następuje po złożeniu gotowej, zaakceptowanej przez promotora pracy dyplomowej.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (60h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (napisanie projektu, szukanie materiałów) - 2h oraz czas konieczny do napisania pracy dyplomowej 40h
Literatura
Poniżej lista orientacyjna. Szczegółowa lista zostanie podana z uwzględnieniem zainteresowań uczestników.
Dunn E. „Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy”, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008
Gardawski J. (red.) „Polacy pracujący a kryzys fordyzmu”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009
Gardawski J., Gilejko L., Siewierski J., Towalski R. „Socjologia gospodarki”, Centrum Doradztwa i Informacji Difin Sp. z o.o., Warszawa 2008
Gilejko L. „Społeczeństwo a gospodarka. Socjologia ekonomiczna”, SGH, Warszawa 2005
Golinowska S. (red.) „Zmiany i reformy w systemie zabezpieczenia społecznego”, IPiSS, Warszawa 1999
Hardy J., „Nowy polski kapitalizm”, IW Książka i Prasa, Warszawa 2010
Hochschild A. R. „Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Kozek W. „Rynek pracy. Perspektywa instytucjonalna”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013
Kozek W., Kubisa J., Zieleńska M. „Utrzymać się na powierzchni. O walce z bieda w pięciu krajach europejskich, Scholar, Warszawa, 2017.
Kowalik T. „www.PolskaTransformacja.pl”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2009
Ost D. „Klęska „Solidarności”. Gniew i polityka w postkomunistycznej Europie”, MUZA SA, Warszawa 2009
Silver B. J. „Globalny proletariat. Ruchy pracownicze i globalizacja po 1870 r.”, IW Książka i Prasa, Warszawa 2009
Standing G. “Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa”, PWN, Warszawa 2014;
Sztandar-Sztanderska K., Obywatel spotyka państwo, Scholar, Warszawa 2016;
Wedel, J. R., Shore, C., Feldman, G. & Lathrop, S. “Toward an Anthropology of Public Policy”, Annals of the American Academy of Political and Social Science, 2005, Vol. 600, s. 30-51.
Zalewski D. „Bezpieczeństwo czy niepewność dzięki różnorodności? Przypadek systemu zabezpieczenia emerytalnego”, Polityka Społeczna nr 5-6, IPiSS, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: