SEM LIC: Media w komunikacji, komunikacja w mediach- socjologiczne i antropologiczne spojrzenie na komunikacje 3500-SEMLIC-MKKM
Podstawowym celem seminarium jest współpraca prowadzącego z
uczestniczącymi oraz samych uczestniczących miedzy sobą,
skoncentrowana na sformułowaniu koncepcji pracy licencjackiej
oraz procesie jej przygotowania. W szeregu prezentacji, dyskusji
oraz – do pewnego stopnia – pracy warsztatowej – osoby
uczestniczące będą rozmawiać o wstępnych koncepcjach, o
strukturze pracy licencjackiej, o towarzyszących jej badaniach i
analizach, a także o cząstkowych ich wynikach. Nauka „rzemiosła”
przygotowywania rozbudowanej wypowiedzi naukowej (artykułu,
rozdziału, pracy dyplomowej) będzie równie ważna jak dyskusja
merytoryczna nad problematyką mediów, wnoszoną przez
uczestniczące osoby. Podczas seminarium przewidziane są także
prezentacje tekstów oraz podejść badawczych, które będą mogły
być wykorzystane do analizy i interpretacji badań, przez
studiujących.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i
rządzących nimi prawidłowościach
K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i
instytucje społeczne
K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania
K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie
jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów
badawczych
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe
badanie empiryczne
K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych
zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych
K_W23 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących
struktury i instytucje społeczne
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i
dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w
sposób metodologicznie poprawny
K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne
(polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii
socjologicznych
K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne
do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa
polskiego
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do
przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych
źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi
technologiami
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn
wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi
do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów
zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu
przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu
podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań
socjologicznych
K_U18 potrafi analizować na podstawowym poziomie interakcje
zachodzące w grupach
K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i
społeczeństwa
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego
główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu
zadaniowego
K_K03 potrafi dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną
K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat
zjawisk społecznych
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad
poszanowania własności intelektualnej
K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej
K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym
(respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego
procesu)
K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji
grupowej)
Kryteria oceniania
praca pisemna – fragment, a następnie – złożenie całości pracy licencjackiej.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu:2 w sem.
Zasady zaliczania poprawkowego – opracowanie tekstu (j.w.)
Literatura
1. M. Mc Luhan Wybór pism
2. J. Fiske Wprowadzenie do badań nad komunikacją
3. N. Luhmann Realność mediów masowych
4. L, Manovich Język nowych mediów
5. P. Bourdieu O telewizji
6. M. Filiciak, Media – wersja beta
7. Briggs, Asa. Społeczna Historia Mediów: Od Gutenberga Do
Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010., w tym
szczególnie rozdz. 2 i 3
8. Fiske J. (2008) Wprowadzenie do badań nad
komunikowaniem; Wrocław: Astrum; rozdz. 1 (Teoria komunikacji)
i rozdz. 3 (Komunikacja, znaczenie, znak)
9. Jakubowicz K. Media publiczne, Wydawnictwa
Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, r. 3 i 4
10. Lister M. 2020 (red) Nowe media ....” Warszawa: WAIP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: