SEM LIC: Media w komunikacji, komunikacja w mediach- socjologiczne i antropologiczne spojrzenie na komunikacje 3500-SEMLIC-MKKM
Podstawowym celem seminarium jest współpraca prowadzącego z
uczestniczącymi oraz samych uczestniczących miedzy sobą,
skoncentrowana na sformułowaniu koncepcji pracy licencjackiej
oraz procesie jej przygotowania. W szeregu prezentacji, dyskusji
oraz – do pewnego stopnia – pracy warsztatowej – osoby
uczestniczące będą rozmawiać o wstępnych koncepcjach, o
strukturze pracy licencjackiej, o towarzyszących jej badaniach i
analizach, a także o cząstkowych ich wynikach. Nauka „rzemiosła”
przygotowywania rozbudowanej wypowiedzi naukowej (artykułu,
rozdziału, pracy dyplomowej) będzie równie ważna jak dyskusja
merytoryczna nad problematyką mediów, wnoszoną przez
uczestniczące osoby. Podczas seminarium przewidziane są także
prezentacje tekstów oraz podejść badawczych, które będą mogły
być wykorzystane do analizy i interpretacji badań, przez
studiujących.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna teorie i badania dotyczące mediów i komunikacji w perspektywie socjologicznej i antropologicznej
U_01 Potrafi zaplanować temat pracy licencjackiej i opracować jej strukturę
U_02 Umie dobrać i zastosować metody badawcze do analizy mediów i komunikacji
U_03 Analizuje teksty teoretyczne i empiryczne dotyczące komunikacji i wykorzystuje je w pracy naukowej
K_01 Współpracuje w grupie przy przygotowywaniu prezentacji i wspólnych projektów
K_02 Prezentuje i broni własnych interpretacji w dyskusjach akademickich
Kryteria oceniania
praca pisemna – fragment, a następnie – złożenie całości pracy licencjackiej.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu:2 w sem.
Zasady zaliczania poprawkowego – opracowanie tekstu (j.w.)
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
1. M. Mc Luhan Wybór pism
2. J. Fiske Wprowadzenie do badań nad komunikacją
3. N. Luhmann Realność mediów masowych
4. L, Manovich Język nowych mediów
5. P. Bourdieu O telewizji
6. M. Filiciak, Media – wersja beta
7. Briggs, Asa. Społeczna Historia Mediów: Od Gutenberga Do
Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010., w tym
szczególnie rozdz. 2 i 3
8. Fiske J. (2008) Wprowadzenie do badań nad
komunikowaniem; Wrocław: Astrum; rozdz. 1 (Teoria komunikacji)
i rozdz. 3 (Komunikacja, znaczenie, znak)
9. Jakubowicz K. Media publiczne, Wydawnictwa
Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, r. 3 i 4
10. Lister M. 2020 (red) Nowe media ....” Warszawa: WAIP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: