SEM LIC: "Co się dzieje między ludźmi?" - analiza relacji interpersonalnych, więzi i komunikacji społecznej z perspektywy jakościowej 3500-SEMLIC-ARI
Głównym tematem seminarium licencjackiego będzie analiza relacji interpersonalnych, więzi i komunikacji społecznej z perspektywy jakościowej.
Obszarem, który będzie nas szczególnie interesował będą przemiany sfery życia prywatnego we współczesnej Polsce.
W szczególności proponuję następujące zagadnienia:
przemiany w sferze życia rodzinnego i intymności;
przemiany w obyczajowości;
socjologia przedmiotów (np. wpływ przedmiotów traktowanych jako nieludzcy aktorzy na relacje społeczne)
metody jakościowe.
Pierwszy semestr seminarium ma zainspirować studentów do podjęcia własnych badań oraz ustrukturyzować ich wiedzę na temat metodologii. Bardzo ważnym elementem seminarium będzie praca nad tekstami przygotowanymi przez studentów (wspólnie omówimy pierwsze rozdziały każdego licencjatu).
W drugim semestrze będziemy pracować nad narzędziami badawczymi stosowanymi przez studentów podczas realizacji badań oraz nad kolejnymi wersjami rozdziałów prac licencjackich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania
K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne
K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W30 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U13 potrafi zinterpretować proste zjawiska społeczne przy użyciu podstawowych metod statystycznych
K_U14 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego podstawowych funkcji
K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego
K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej
K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
K_K15 jest świadomy konsekwencji realizowanych przedsięwzięć
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2.
Literatura
Przykłady z literatury:
Krajewski Marek (2013), „Są w życiu rzeczy ...” Szkice z socjologii przedmiotów, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa
Kalinowska Katarzyna (2018), Praktyki flirtu i podrywu. Wydawnictwo Naukowe UMK
Konecki Krzysztof (2016). O socjologii jakościowej (w:) ROCZNIKI NAUK SPOŁECZNYCH. Tom 8 (44), numer 4–2016]
Sikorska Małgorzata (2018), „Teorie praktyk jako alternatywa dla badań w obszarze socjologii rodziny” (w:) Kultura i Społeczeństwo, 2018/2
Małgorzata Sikorska (2020). ‘Addictive’ for children and ‘helpful’ to parents: electronic devices as a non-human actor in family relations. Journal of Family Studies, DOI: 10.1080/13229400.2020.1759446
Steinar Kvale(2010) rozdziały: Planowanie badań z wykorzystaniem techniki wywiadu; Prowadzenie wywiadu (w:) Prowadzenie wywiadów [książka jest dostępna przez iBook libra, przez BUW]
Urbańska Sylwia (2015) Matka Polka na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK
Kampka Agnieszka (2019) Bliżej ludzi czy bliżej gwiazd – prezydenci na Instagramie. „Kultura popularna”, nr 2, s. 37–48
Anna Horolets (2006) podrozdział: Teorie dyskursu (w:) Obrazy Europy w polskim dyskursie publicznym. Kraków: Universitas. str.: 48-66
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: