SEMBAD: Społeczny aktywizm inaczej. Migranci zaangażowani we wsparcie uchodźców 3500-SEMBAD-SPOLA
Badania prowadzone podczas seminarium będą dotyczyły
działalności migrantów i migrantek, którzy angażują się we
wspieranie osób z doświadczeniem uchodźczym w Polsce.
Przyjrzymy się, kim są osoby angażujące się we wspieranie, jakie
motywacje skłaniają ich do zaangażowania, jakie mają cele, co daje
im prospołeczne działanie oraz jakie są koszty, wyzwania i
możliwości związane z ich aktywizmem.
Orientującymi ramami będą teorie aktywizmu, emancypacji,
sprawczości, rezyliencji i energii emocjonalnej, a także koncepcje
zaangażowania prywatnych osób i organizacji w przyjmowanie i
wspieranie uchodźców, takie jak kanadyjski program „community
sponsorship”. W czasie zajęć uczestnicy i uczestniczki zapoznają się
z poszczególnymi etapami procesu badawczego oraz metodologią
badań jakościowych, w tym badań z osób z doświadczeniem
migracyjnym i uchodźczym oraz wyzwaniami etycznymi
związanymi z badaniami społecznymi.
Podczas zajęć studentki i studenci będą aktywnie tworzyć projekt
badawczy, przechodząc przez wszystkie jego etapy: wypracowanie
koncepcji badania, opracowanie scenariusza wywiadów z osobami,
które angażują się w działania społeczne, realizację wywiadów,
kodowanie i analizę zebranych danych, opracowanie i prezentację
wyników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia
nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i
funkcjonowanie grup społecznych
K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania
kulturowego
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i
dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu
przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu
podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań
socjologicznych
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym
(respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego
procesu)
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach i wykonywanie zadanych zadań (40%),
przeprowadzenie wywiadów (30%), prezentacja wyników badań
(10%), przygotowanie raportu badawczego indywidualnego lub
grupowego (20%)
Dopuszczalna liczba nieobecności: 4
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu: 6
Zasady zaliczania poprawkowego: wydłużony termin na
przeprowadzenie wywiadów i przesłanie raportu badawczego
Literatura
Przykładowa literatura:
Archer, M. S. (2013) Człowieczeństwo. Problem sprawstwa,
Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS; (fragmenty)
Ambrosini, M., & Artero, M. (2022). Immigrant Volunteering: A
Form of Citizenship from Below. VOLUNTAS: International Journal
of Voluntary and Nonprofit Organizations, 1-11
Collins R, Łańcuchy rytuałów interakcyjnych (fragmenty)
Fletcher D., Sarkar M. (2013). „Psychological resilience: A review
and critique of definitions, concepts and theory, European
Psychologist 18(1)
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 43-95; 121-135
Gardner, J., Lenette, C., & Al Kalmashi, R. (2022). Who is the Host?
Interrogating Hosting from Refugee-Background Women’s
Perspectives. Journal of Intercultural Studies, 43(5), 621-638.
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 79-101; 133-155; 161-179
Hyndman, J., Payne, W., & Jimenez, S. (2017). Private refugee
sponsorship in Canada. Forced Migration Review, 54-59.
Jaworska, D., Alieva, K., & Boryczko, M. (2019). Badania wśród
uchodźców i przymusowych migrantów-rozważania
metodologiczne i etyczne. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(2).
Lenette, C. (2022). Participatory action research: Ethics and
decolonization. New York, NY : Oxford University Press.
(fragmenty)
Rivetti, P. (2013). Empowerment without emancipation:
Performativity and political activism among Iranian refugees in
Italy and Turkey. Alternatives, 38(4), 305-320.
Trąbka, A. (2016). Wybór, kontrola i refleksja. Kategoria sprawstwa
w badaniach migracyjnych. Studia Migracyjne - Przegląd Polonijny,
3 (161), 81-102
Wroe, L. E. (2018). ‘It really is about telling people who asylum
seekers really are, because we are human like anybody else’:
Negotiating victimhood in refugee advocacy work. Discourse
&Society, 29(3), 324-343.
Voicu, B., & Şerban, M. (2012). Immigrant involvement in voluntary
associations in Europe. Journal of Ethnic and Migration Studies,
38(10), 1569-1587.
Wiltfang, G, McAdam D (1991). The Costs and Risks of Social
Activism: A Study of Sanctuary Movement Activism, Social Forces,
69(4)987–1010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: