SEMBAD: O relacjach ludzi z mediami. Analiza jakościowa treści internetowych 3500-SEMBAD-RELMED
Coraz więcej badań, również tych realizowanych w ramach prac dyplomowych na Wydziale Socjologii, wykorzystuje treści z mediów społecznościowych. Wyzwaniem metodologicznym jest różnorodność typów materiału, który oferują: zarówno tekstowych, graficznych, jak i audiowizualnych. Jednocześnie, social media stawiają przed badaczkami ważne pytania o relacje użytkowników z mediami, o to, gdzie szukać „wpływu mediów” na wybrane aspekty życia społecznego i jak postrzegać przenikanie różnych aktywności i realności online i offline.
Celem seminarium będzie po pierwsze konceptualizacja tejże relacji między mediami cyfrowymi a ich użytkownikami z perspektywy koncepcji głębokiej mediatyzacji. Po drugie, przełożenie tej perspektywy na sposoby badania wybranych zmediatyzowanych światów oraz figuracji. Po trzecie, wykorzystanie potencjału płynącego z różnorodności materiału w social mediach do wielowymiarowego opisania tychże zmediatyzowanych światów. Czwartym celem będzie rozwój socjologicznych umiejętności analitycznych i badawczych uczestników.
Aby zrealizować te cele, w I. i II. bloku teoretyczno-wprowadzającym, studentki i studenci zapoznają się z podstawowymi koncepcjami mediatyzacji, a także z semiologią (analiza wizualna G. Rose) oraz różnymi rodzajami badań treści. W kolejnym bloku zapoznają się z podstawowymi funkcjami programu Maxqda. W bloku IV dokonają samodzielnie wyboru tematu swoich badań i selekcji źródeł, a następnie stworzą plan badań, dokonają doboru materiału. Piąty blok poświęcony będzie analizie materiału. Zaliczenie seminarium, poza aktywnością na zajęciach, będzie wymagało przesłania prac cząstkowych (zadania domowe, przewiduję ich 5 w czasie roku), a także przygotowania raportu końcowego (blok VI).
Uczestnicy zapoznają się z podstawowymi funkcjami programu Maxqda, ale głównym celem kursu nie będzie nauka posługiwania się oprogramowaniem, ale wykorzystanie go w praktyce do przeprowadzenia analiz. Udział w seminarium będzie wymagał również pracy w domu (analizy materiału, współpraca zespołowa, etc.).
Efektem końcowym projektu będą przygotowane raporty oraz prezentacje przygotowane przez uczestników na ostatnich zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U10 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w praktyce społecznej
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U14 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego podstawowych funkcji
K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną
K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Aktywność: udział w dyskusjach, praca na zajęciach
Zadania cząstkowe (5): zadania realizowane w trakcie zajęć w formie prac domowych
Zaliczenie: przygotowanie projektu badawczego na zakończenie zajęć
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I. terminie
Literatura
Wybrana literatura:
Hepp A and Hasebrink U (2018) Researching transforming communications in times of deep mediatization: A figurational approach. In: Hepp A, Breiter A and Hasebrink U (eds) Communicative figurations: Transforming communications in times of deep mediatization. London: Palgrave Macmillan, pp. 15-35.
Hsieh, H-F., Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative text analysis. Qualitative Health Research, Vol. 15 No. 9: 1277-1288
Krotz F and Hepp A (2011) A concretization of mediatization: How mediatization works and why ‘mediatized worlds’ are a helpful concept for empirical mediatization research. Empedocles: European Journal for the Philosophy of Communication 3(2): 132-152.
Kuckartz, U., & Rädiker, S. (2019). Analyzing qualitative data with MAXQDA: Text, audio, and video. Springer.
Mayring, P., 2000. Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research Vol 1, No 2 (2000): Qualitative Methods in Various Disciplines I: Psychology. https://doi.org/10.17169/FQS-1.2.1089
Rose, G. (2007). Visual Methodologies. London, New Delhi: Sage.
Zhang, Yan & Wildemuth, Barbara M. (2005). Qualitative Analysis of Content. Human Brain Mapping 30 (7):2197-2206.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: