SEMBAD: Przestrzenie inkluzji i wsparcie osób z doświadczeniem uchodźczym 3500-SEMBAD-PIWOD
W ramach proponowanego seminarium badawczego będziemy analizować przestrzenie włączania różnorodnych osób, szczególną uwagę kierując na miejskie przestrzenie, które współtworzą i/lub z których korzystają uchodźcy i inne grupy migrantów. Orientującymi ramami będą teorie superróżnorodności, współdzielenia, gościnności, zakotwiczania i energii emocjonalnej
Celem jest poznanie różnych typów takich przestrzeni; zrozumienie, jakie procesy w nich zachodzą; zbadanie jakie przynoszą możliwości i wyzwania. Szczegółowej analizie zostaną poddane wybrane przestrzenie, w których przeprowadzone zostaną wywiady i obserwacje terenowe w celu zbadania, jak te przestrzenie są wykorzystywane, jakie innowacje i kreatywne rozwiązania można tam znaleźć, a także jakie są główne bariery i wyzwania napotykane w tworzeniu i wykorzystywaniu tych miejsc. Zostanie poddane analizie, jakie możliwości przynoszą takie miejsca oraz jak przestrzenie te wpływają na życie społeczne i emocjonalne osób je współtworzących oraz użytkujących - jakie mają znaczenie dla procesów budowania więzi społecznych, poczucia przynależności i dobrostanu. W czasie zajęć uczestnicy i uczestniczki zapoznają się z poszczególnymi etapami procesu badawczego oraz metodologią badań jakościowych, w tym badań z osobami z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym oraz wyzwaniami etycznymi związanymi z takimi badaniami społecznymi. Podczas zajęć studentki i studenci będą aktywnie tworzyć projekt badawczy, przechodząc przez wszystkie jego etapy: wypracowanie koncepcji badania, opracowanie narzędzi, realizację badań empirycznych, kodowanie i analizę zebranych danych, opracowanie i prezentację wyników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach i wykonywanie zadanych zadań (40%), przeprowadzenie wywiadów (30%), prezentacja wyników badań (10%), przygotowanie raportu badawczego indywidualnego lub grupowego (20%)
Dopuszczalna liczba nieobecności: 4
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 6
Zasady zaliczania poprawkowego: wydłużony termin na przeprowadzenie wywiadów i przesłanie raportu badawczego
Literatura
Przykładowa literatura:
Ambrosini, M., & Artero, M. (2022). Immigrant Volunteering: A Form of Citizenship from Below. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 1-11
Archer, M. S. (2013) Człowieczeństwo. Problem sprawstwa,
Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS; (fragmenty)
Bulley D. (2015), Ethics, power and space: International hospitality beyond Derrida
Collins R, Łańcuchy rytuałów interakcyjnych (fragmenty)
Cremaschi M., Albanese F., Artero M. (2020), Urban Planning, Migrants and Refugees: Bottom-Up and DIY Spaces in Italy, 189-199
Darling J (2011) Giving space: Care, generosity and belonging in a UK asylum drop-in centre
Fifić A. (2023). Forced Immigrants and Placemaking: How the Interior Design of Refugee Homes Impacts Their Smooth Integration in Host Community
Fletcher D., Sarkar M. (2013). „Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts and theory, European Psychologist 18(1)
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 43-95; 121-135
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 79-101; 133-155; 161-179
Jaworska, D., Alieva, K., & Boryczko, M. (2019). Badania wśród uchodźców i przymusowych migrantów-rozważania metodologiczne i etyczne. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(2).
Kangas-Müller L., Eräranta K., Moisander J. (2023), Doing inclusion as counter-conduct Navigating the paradoxes of organizing for refugee and migrant inclusion
Long J., Hylton K., Lewis H., Ratna A. i Spracklen K. (2011). Space for Inclusion? The construction of sport and leisure spaces as places for migrant communities
Miralles J., Golding B. (2008), Creating learning spaces for refugees: The role of multicultural organisations in Australia
Moffette D., Ridgley J. (2018), Sanctuary City Organizing in Canada. From Hospitality to Solidarity
Neal S, Bennett K, Jones H, Cochrane A, Mohan G (XXXX) Multiculture and Public Parks: Researching Super‐diversity and Attachment in Public Green Space Population, space and place 21 (5), 463-475
Neis H., Meier B. i Furukawazono T. (2018), Welcome City: Refugees in Three German Cities, Urban Planning, 101–115
Pemberton, S. & Phillimore, J. (2016) Migrant place-making in superdiverse neighbourhoods:
Moving beyond ethno-national, Urban Studies, Vol 55(4): 733-750
Rishbetha C, Blachnicka-Ciacek D, Darling J (2019), Participation and wellbeing in urban greenspace: ‘curating sociability’ for refugees and asylum seekers
Roslyn R. (2016). A Space for the Displaced: Civic Response and Refugee Community Center
Sanyal R. (2012), Refugees and the City: An Urban Discussion, Geography Compass 633–644
Sidhu R., Rossi-Sackey D. (2022), Creating hospitable urban spaces: A multicultural city for refugees and asylum seekers
Spicer N. (2008). Places of Exclusion and Inclusion: Asylum-Seeker and Refugee Experiences of Neighborhoods in the UK
Valentine G. (2008). Living with difference: Reflections on geographies of encounter. Progress in Human Geography 32(3): 323–337.
Voicu, B., & Şerban, M. (2012). Immigrant involvement in voluntary associations in Europe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 38(10), 1569-1587.
Wilson H. (2017) On the Paradox of ‘Organised’ Encounter, Pages 606-620, 10.1080/07256868.2017.1386631
Wiltfang, G, McAdam D (1991). The Costs and Risks of Social Activism: A Study of Sanctuary Movement Activism, Social Forces, 69(4)987–1010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: