Python dla socjologów. Podstawy programowania. 3500-SCC-PdS
Ponieważ znaczną część życia prowadzimy dzisiaj w relacjach z i przez Internet, cyfrowych danych na temat życia społecznego nieustannie przybywa. Ich niejednorodny charakter i nieznane dotychczas struktury wymagają odpowiednio elastycznych i efektywnych metod analizy, które opierają się o wykorzystanie często autorskiego oprogramowania.
Dwoma najpopularniejszymi językami programowania, które wykorzystują cyfrowi socjologowie, są Python i R. Poznanie jednego z nich, wraz z zespołem towarzyszących bibliotek i technologii, jest niezbędne do tego, by w sposób efektywny prowadzić badania nad cyfrowymi śladami aktywności człowieka i by móc sięgać po źródła danych, które badaczom nieposługującym się programowaniem są niedostępne. Programowanie jest też przydatne podczas prowadzenia bardziej tradycyjnych badań socjologicznych – pozwalają usprawniać procedury analityczne czy „w locie” organizować i przekształcać dane wedle potrzeb.
Celem zajęć „Python dla socjologów” jest wprowadzenie uczestników w podstawy programowania za pomocą jednego z dwóch wymienionych języków – Pythona. Obecnie to jeden z najpopularniejszych języków programowania wykorzystywanych w kontekście nauk społecznych, ale także bardzo popularny poza ich obszarem – przede wszystkim w programowaniu na potrzeby internetu czy w automatyzowaniu różnego rodzaju zadań. Pozwala na szybkie i sprawne budowanie programów pozwalających pobierać i przetwarzać dane, programować serwisy czy aplikacje internetowe i wykorzystywać wyrafinowane technologie służące np. rozpoznawaniu tekstu czy obrazu. Pozwala też na sprawne budowanie botów czy integrację z popularnymi serwisami internetowymi. Za sprawą swoich podobieństw do naturalnego języka angielskiego jest też wyjątkowo przyjazny w korzystaniu i prosty w nauce.
Jednocześnie podstawowe zasady, które rządzą Pythonem, są jednakowe dla wielu innych języków programowania. Czyni to jego znajomość doskonałym wstępem do programowania w ogóle.
Niniejsze zajęcia skoncentrują się na wykształceniu w studentach podstaw wiedzy i intuicji programistycznej w odniesieniu do Pythona i innych języków programowania. Wyjaśnimy, czym są zmienne, z jakich struktur danych można korzystać podczas programowania, jak programować warunki i pętle, jak dokonywać obliczeń i prostych analiz tekstu. Dotkniemy też innych obszarów, które zasugerują lub wybiorą uczestnicy: programowania pod kątem internetu, programowania interaktywnego, pisania botów, korzystania z interfejsów programistycznych, podstaw programistycznej analizy danych czy jeszcze innych.
Uzyskana w trakcie zajęć wiedza będzie stanowiła podstawę do dalszej nauki Pythona i wykorzystywania go do celów ściślej powiązanych z pracą badacza z obszaru nauk społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
K_W05 rozumie funkcjonujące w świecie cyfrowym mechanizmy i źródła danych, jakie można wykorzystywać albo wygenerować
ma podstawowe umiejętności informatyczne pozwalające na poruszanie się w świecie cyfrowym i ułatwiające komunikację międzydziedzinową
K_U03 ma zaawansowane umiejętności komunikacyjne obejmujące komunikację międzydziedzinową (nauki społeczne/IT)
K_U04 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_U05 potrafi wyszukiwać, gromadzić i przygotować do analizy za pomocą wybranych narzędzi dane dotyczące określonych zjawisk społecznych
K_U07 potrafi wyszukiwać, gromadzić i przygotować do analizy za pomocą wybranych narzędzi dane dotyczące określonych zjawisk społecznych
K_U12 potrafi posługiwać się danym programem komputerowym do analizy danych cyfrowych korzystając z jego zaawansowanych funkcji
Kryteria oceniania
kolokwium
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: