Przetwarzanie danych: Maxqda w badaniach 3500-SCC-ADMAX
W badaniach jakościowych treści internetowych warto skorzystać ze specjalistycznego oprogramowania, które wspiera badaczy w wielu kluczowych etapach procesu badawczego, takich jak kodowanie, porządkowanie kodów, analizy słownikowe.
Celem kursu będzie praktyczna nauka zastosowania programu MAXQDA do jakościowej analizy treści i materiałów wizualnych. Uczestnicy kursu poznają najważniejsze funkcje programu pomocne w samej analizie, jak i różne możliwości zastosowania tych funkcji do analizy szeregu materiałów, m.in. wywiadów, materiałów wizualnych, materiałów prasowych, treści z mediów społecznościowych (Instagram, Facebook, etc.). Przedstawione zostaną możliwości łączenia analiz różnorodnych materiałów, a także ograniczenia w zastosowaniu MAXQDA i potencjalne problemy metodologiczne, w tym związane z pracą zespołową. Osoby uczestniczące poznają zastosowanie kluczowych funkcji programu do przeprowadzenia analiz treści i analiz wizualnych krok po kroku. Uczestnicy zapoznają się również z oferowanymi przez program narzędziami do analizy ilościowej i do wizualizacji danych (np. powiązań między kodami, chmury kodów, etc.). Zdobyte w ten sposób umiejętności będą mogły zostać wykorzystane zarówno w naukowych, jak i komercyjnych badaniach społecznych.
W ramach kursu, studenci będą pracować przy komputerach, a także pracować w domu. Oddane zadania domowe (np. zakodowanie fragmentu tekstu, przygotowanie wizualizacji materiałów) będą podstawą do zaliczenia zajęć. Zadań takich będzie w semestrze min. 5.
Liczba godzin wymagana do zaliczenia zajęć:
140 godzin pracy uczestników, tzn. 30 h w sali, 6h pracy tygodniowo na przygotowanie, 20h pracy nad zaliczeniem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, przygotowanie zadań domowych w formie plików MAXQDA lub eksportów (min. 5 w czasie kursu, w tym jedno zadanie to raport końcowy). Zadania domowe będą wymagały wykorzystania wiedzy zdobytej na zajęciach, np. zakodowania fragmentu tekstu, wizualizacji danych, etc.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
Literatura
m.in. Kuckartz, U., & Rädiker, S. (2019). Analyzing qualitative data with MAXQDA: Text, audio, and video. Springer.
Niedbalski, J. (2014). Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/7969-060-2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: