ADI: Podstawy analizy statystycznej w R 3500-SCC-ADI-PASR
Celem zajęć jest wprowadzenie do/przypomnienie podstawowych technik analizy danych ilościowych połączone z wprowadzeniem do języka R. Oferowany kurs jest kursem na poziomie podstawowym. Uczestnicy będą mieli szansę krok po kroku przyjrzeć się temu jak wykonywać poszczególne operacje na danych, zapoznać się z podstawami statystyki, które stoją za tymi operacjami i interpretować je w sensowny i klarowny sposób. W ramach zajęć wykonywane będzie wiele ćwiczeń i samodzielnych zadań, których zadaniem jest ułatwienie studentom nabycia wprawy i intuicyjne zrozumienie składni języka R.
Od strony statystycznej zajęcia koncentrować się będą na metodach opisu statystycznego. Kurs obejmuje swoim zakresem problem poziomu pomiaru, wyznaczanie, wizualizację i interpretację różnego rodzaju rozkładów statystycznych, analizę tabel krzyżowych oraz wyznaczanie i interpretację podstawowych parametrów rozkładu w tym parametrów warunkowych.
Od strony oprogramowania omawiane będą wczytywanie i eksport danych tabelarycznych zapisanych w różnych formatach, podstawowe przekształcenia danych, logika i radzenie sobie z brakami danych, agregacja, tworzenie rozkładów oraz zestawień statystyk opisowych. Uczestnicy zapoznają się w trakcie zajęć z podstawowymi strukturami danych (ramka danych, wektory, czynniki), ich cechami, sposobami wykorzystania i przekształcania. Kurs obejmuje wprowadzenie do pakietów w logice tidyverse do tworzenia efektywnych i łatwych do zrozumienia ciągów operacji czyszczenia i przekształcania danych oraz do tworzenia rozkładów statystycznych i zestawień wartości parametrów statystycznych. Ważnym elementem kursu jest też rozwój umiejętności wizualizacji danych przy pomocy pakietu ggplot2. Zajęcia będą prowadzone z użyciem oprogramowania RStudio.
Osoby, które ukończą ten kurs, mogą kontynuować naukę R na zajęciach fakultatywnych w kolejnym semestrze.
Programowanie w języku R jest używane do analizy i obróbki danych, grafiki, obliczeń i analizy statystycznej. R jest ogólnodostępnym środowiskiem, które cieszy się rosnącą popularnością i znalazło wiele zastosowań. Znajomość R jest poważnym atutem na rynku pracy i jest wręcz wymagana na wielu stanowiskach związanych z obróbką danych, wizualizacją wyników, inżynierią uczenia maszynowego, analizą tzw. Big Data itp.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię w zakresie dyscypliny nauki socjologiczne
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować i interpretować informacje niezbędne do przeprowadzenia twórczych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym na poziomie B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi
K_U04 potrafi prezentować wyniki swojej pracy badawczej różnego typu odbiorcom, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_U07 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego przyjmując w zespole różne role, w tym osoby kierującej pracami zespołu
K_S02 jest gotów do inspirowania, inicjowania i udziału w procesie tworzenia i ewaluacji badań socjologicznych, w tym projektowania, prezentowania i realizacji własnych rozwiązań
Kryteria oceniania
Zadania wykonywane w czasie zajęć i jako prace domowe, prezentacja grupowego projektu zaliczeniowego
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w pierwszym terminie
do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowywanie zadań) – 5h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu/przygotowania prezentacji) – 15h
Literatura
Lissowski G., Haman J, Jasiński M, Podstawy statystyki dla socjologów, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2008 (lub późniejsze)
Wickham H., Cetinkaya-Rundel M., Grolemund G., R for Data Science: Import, Tidy, Transform, Visualize, and Model Data, O’Reilly, 2023 (wersja online lub papierowa)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: