Przetwarzanie danych: Analiza danych rejestrowych 3500-SCC-ADAr
Zajęcia adresowane do osób zainteresowanych poznaniem i przetestowaniem potencjału gwałtownie rozwijającego się sektora badań populacyjnych opartych na danych administracyjnych.
Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość zapoznania się z wynikami najnowszych badań bazujących na rejestrach administracyjnych. Badania tego typu należą do najbardziej innowacyjnych badań społecznych na świecie. Na ten rozwój wpłynęło szereg ważnych cech takich badań, np. niskie koszty, możliwość prowadzenia badań na całych, nawet bardzo licznych, populacjach, czy nieobecność zjawiska odmów odpowiedzi trapiącego badania sondażowe. Polska należy od kilku lat do krajów, w których rozwój ten jest najintensywniejszy. Jednym ze źródeł tego rozwoju są unikatowe badania prowadzone na podstawie danych pochodzących z Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych (ELA) przygotowanych przez nasz zespół (PEJK UW) na podstawie informacji pochodzących z rejestrów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i systemu POL-on. Uczestnicy zajęć poznają ponadto jeden z najbardziej innowacyjnych europejskich systemów badawczych - "Zintegrowaną Platformę Analityczną" (ZPA) - realizowany przez UW wraz z m.in. Ministerstwem Cyfryzacji.
Poniżej przedstawiamy obszary, których będą mogły dotyczyć nasze prace:
- efektywność pomocy społecznej
- koszty rodzicielstwa
- nierówność płci
- skutki niepełnosprawności dla ścieżek edukacyjnych i zawodowych
- interakcja edukacji i rynku pracy
- ścieżki edukacyjne
- efektywność terapii medycznych
Zajęcia będą realizowane w kilku etapach:
Przedstawimy uczestnikom przegląd zawartości rejestrów – jako surowych danych źródłowych, na podstawie których tworzone będą dane analityczne zawierające wskaźniki.
Wspólnie sformułujemy pytania badawcze i hipotezy możliwe do weryfikacji na podstawie tych danych.
Omówimy zasady tworzenia wskaźników na konkretnych przykładach danych źródłowych.
Przedyskutujemy i przygotujemy algorytmy wyliczania wybranych wskaźników
Dwuosobowe zespoły pod kierunkiem prowadzącego skonstruują wskaźniki zgodne z opracowanymi algorytmami (w środowisku R)
Zespoły badawcze przeanalizują wybrane problemy przy pomocy opracowanych wskaźników
Zespoły badawcze przygotują interpretację wyników i przedstawią wyniki w krótkich raportach badawczych.
Studenci, którzy podczas zajęć zainteresują się szczególnie problematyką badań bazujących na danych administracyjnych, będą mieli możliwość współpracy z zespołem badawczym ZPA i ELA.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie pojęcia socjologii cyfrowej
K_W05 rozumie funkcjonujące w świecie cyfrowym mechanizmy i źródła danych, jakie można wykorzystywać albo wygenerować
K_W12 rozumie założenia metodologiczne stojące za wybranymi metodami zbierania i analizy danych cyfrowych
K_U01 potrafi samodzielnie zaplanować i prowadzić badania społeczne z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi przystosowanych lub stworzonych specjalnie na potrzeby świata cyfrowego
K_U02 potrafi analizować dane ilościowe i jakościowe o charakterze cyfrowym
K_U03 ma podstawowe umiejętności informatyczne pozwalające na poruszanie się w świecie cyfrowym i ułatwiające komunikację międzydziedzinową
K_U04 ma zaawansowane umiejętności komunikacyjne obejmujące komunikację międzydziedzinową (nauki społeczne/IT)
K_U05 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi do opisu i analizy procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U07 potrafi wyszukiwać, gromadzić i przygotować do analizy za pomocą wybranych narzędzi dane dotyczące określonych zjawisk społecznych
K_U09 ma motywację do ciągłego doskonalenia własnych umiejętności dzięki postawie otwartej na konieczność uczenia się przez całe życie
K_U11 samodzielnie wyszukuje informacje o narzędziach służących analizie danych cyfrowych i dokształca się w zakresie korzystania z nich
K_U12 potrafi posługiwać się danym programem komputerowym do analizy danych cyfrowych korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_K01 jest świadom dylematów etycznych związanych z wykorzystaniem danych cyfrowych
K_K03 potrafi krytycznie selekcjonować dane cyfrowe umożliwiające opracowanie wybranego problemu badawczego
Kryteria oceniania
Praca zbiorowa: raport z analiz przeprowadzonych w trakcie trwania zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: