Zarządzanie strategiczne z elementami socjologii organizacji 3500-SŻP-ZSTR
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
1. Definicja strategii firmy
- ewolucja definicji strategii
- wyzwania związane z podejmowaniem strategicznych decyzji
- historia i kamienie milowe dyscypliny
- szkoły strategii: planistyczna, ewolucyjna, pozycyjna, zasobowa, prostych reguł
2. Model strategii krok po kroku
- konstruowanie strategii
- rola misji
- definiowanie domeny strategicznej czyli granic organizacji – główne wymiary
- w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej
- formułowanie celów i priorytetów – zasady formułowania i ograniczania tego procesu
- funkcjonalne programy działania
3. Nadawanie sensu otoczeniu i metody analizy otoczenia organizacji
- trendy
- scenariusze
- PEST
- Diament konkurencyjności
- Analiza interesariuszy
- 5 sił Portera
- Model GE
- Analiza grup strategicznych
4. Logika modelu biznesowego organizacji i diagnozy organizacji
- Teoria cyklu życia firmy. Diagnoza organizacji w różnych fazach życia
- Opcje wzrostu strategicznego
- Analiza sił i słabości / SWOT
- Zasoby i umiejętności
- Typy modeli biznesowych
- Łańcuch wartości
- Metody portfelowe
5. Przywództwo i odpowiedzialność
- istota i znaczenie pasji oraz eksperymentów w budowie strategii
- typy przywództwa i jego konsekwencje
- etyczność biznesu
- zrównoważenie organizacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka
W zakresie wiedzy:
K_W08 mechanizmy przedsiębiorczości, funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania zmianą społeczną w organizacjach
K_W14 fundamentalne dylematy rozwoju i dobrobytu współczesnych społeczeństw oraz główne trendy cywilizacyjne - w tym związane z cyfrową i zieloną transformacją
W zakresie umiejętności:
K_U05 zaplanować i zrealizować badanie społeczne na użytek planowania, wdrażania i oceny celowej zmiany społecznej, przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U08 na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań w sferze publicznej, związanych z planowaniem, wdrażaniem i oceną celowych zmian społecznych
K_U12 poszukiwać nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności związanych z zarządzaniem i analizą celowych zmian społecznych
W zakresie postaw:
K_K01 inicjowania oraz czynnego i przedsiębiorczego uczestniczenia w działaniach publicznych
K_K03 uznawania istnienia dylematów etycznych związanych z planowaniem, wdrażaniem i analizą interwencji społecznych oraz ze współpracą z różnymi aktorami sfery publicznej
K_K05 przyczyniania się do budowania zasobu wiedzy i uczestniczenia w życiu naukowym środowiska socjologicznego
K_U06 uznawania znaczenia naukowej wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z zieloną i cyfrową transformacją
Kryteria oceniania
Efekty weryfikowane będą na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych indywidualnie i grupowo przez studentów i studentki podczas zajęć.
Praca grupowa nad studium przypadku (50%) oraz aktywny udział w dyskusjach (50%).
Siatka ocen:
0-50% – ocena 2
51-60%– ocena 3
61-70 % – ocena 3,5
71-80 % – ocena 4
81-90 % – ocena 4,5
91-100 % – ocena 5
Literatura
Literatura podstawowa:
K. Obłój: Strategia organizacji, PWE, 2014
Literatura dodatkowa:
Ciszewska-Mlinaric, M., K. Obłój, A. Wąsowska (2015) Strategia korporacji, Wolters Kluwer,
Collins, J. (2018). Od dobrego do wielkiego. MT Biznes, Warszawa
Gierszewska, G., Romanowska, M. (2009). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa
Grant, R. (2011). Współczesna analiza strategii, KLUWER,
Hatch, M.J. (2002). Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Kaplan,R.S., Norton, D.P.(2004). Strategy Maps. Converting intangible assets into tangible outcomes. Harvard Business Review Press, Boston, Massachusetts
Obłój, K. (2022). Myśl strategicznie!, Poltex 2022
Obłój, K. (2013) Pasja i dyscyplina strategii, Poltext 2013
Osterwalder A. et. al (2014). Value Proposition Design. Wiley
Peters, T.J., Waterman, R.H. (2004). In search of excellence. HarperBusiness Essentials,
Porter M.E. (2006). Strategia Konkurencji – metody analizy sektorów i konkurentów, Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa,
Rumelt, R. (2015). Dobra strategia, zła strategia, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: