Prawny wymiar polityk publicznych 3500-SŻP-PWPP
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Tematyka wykładów obejmuje następujące zagadnienia ułożone w porządku ich omawiania:
• Instrumenty prawne polityk publicznej na szczeblu centralnym – przedstawienie: ustawy, rozporządzenia, dokumenty strategiczne, polityki publiczne;
• Instrumenty prawne w samorządowej polityce publicznej – akty prawa miejscowego, lokalne dokumenty strategiczne;
• Proces legislacyjny na szczeblu centralnym –planowanie legislacyjne i etap założeń / koncepcji projektów legislacyjnych, prekonsultacje; ocena wpływu, konsultacje międzyresortowe;
• Współpraca międzysektorowa w procesie legislacyjnym i konsultacje publiczne w rządowym procesie legislacyjnym;
• Proces legislacyjny w parlamencie – komisje parlamentarne, etapy pracy nad projektami; konsultacje publiczne na parlamentarnym etapie procesu legislacyjnego;
• Ewaulacja ex post przepisów – praktyki międzynarodowe i doświadczenia polskie;
• Legislacja samorządowa – podstawowe zasady i etapy procesu tworzenia prawa samorządowego; mechanizmy partycypacyjne w samorządowych procesach tworzenia prawa – od obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej do konsultacji publicznych;
• Nowe trendy i podejścia do procesu legislacyjnego – rola ekspertów i narzędzi analitycznych wspomagających tworzenie prawa; włączanie behawioralnych interwencji publicznych do procesu legislacyjnego; wsparcie AI przy tworzeniu prawa
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu, uczestnicy wykazują się wiedzą i rozumieniem:
q metodologicznych i teoretycznych sporów w zakresie celowości, zakresu i sposobu realizacji polityk publicznych oraz dylematów związanych z decyzjami co do sposobów rozwiązywania społecznych kwestii i problemów;
q interdyscyplinarnego charakteru polityk publicznych oraz powiązań między właściwym socjologii, naukom o zarządzaniu, naukom o polityce i administracji i naukom ekonomicznym podejściem do analizowania polityk publicznych i zmiany społecznej;
q zasad wynikających z odpowiednich regulacji prawnych dotyczących ochrony własności intelektualnej.
Ponadto, kurs pozwoli na nabycie umiejętności w zakresie:
q inicjowania, planowania, organizowania i zarządzania pracą zespołu zadaniowego wykorzystując wybrane programy i aplikacje komputerowe;
q reguł komunikacji międzydziedzinowej i międzysektorowej (nauki społeczne/ administracja publiczna/ trzeci sektor);
q przyjmowania wiedzy ekspertów i krytycznego odnoszenia się do zdobytych wiadomości.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia będzie przygotowanie indywidualnej pracy pisemnej.
Literatura
Aitamurto, T., & Landemore, H. (2016). Crowdsourced deliberation: The case of the law on off‐road traffic in Finland. Policy & Internet, 8(2), 174-196.
Alemanno, A., & Spina, A. (2014). Nudging legally: On the checks and balances of behavioral regulation. International Journal of Constitutional Law, 12(2), 429-456.
Carroll, P. (2010). Does regulatory impact assessment lead to better policy?. Policy and Society, 29(2), 113-122.
Christensen, J. et al., (2023), Expertise, Policy- making and Democracy, Routledge;
Dahlström, C., Lundberg, E., & Pronin, K. (2021). No more political compromise? Swedish commissions of inquiry 1990–2016. Scandinavian political studies, 44(4).
Dudás, L., & Szántó, R. (2021). Nudging in the time of coronavirus? Comparing public support for soft and hard preventive measures, highlighting the role of risk perception and experience. Plos one, 16(8), e0256241.
Michels, A. (2012). Citizen participation in local policy making: Design and democracy. International Journal of Public Administration, 35(4), 285-292.
Ylönen, M., & Kuusela, H. (2019). Consultocracy and its discontents: A critical typology and a call for a research agenda. Governance, 32(2), 241-258.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: