Ewaluacja polityk publicznych 3500-SŻP-EPP
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą ewaluacji w funkcjonowaniu organizacji sektora publicznego i pozarządowego. Studenci zapoznani zostaną z różnorodnymi typologiami ewaluacji, koncepcjami dotyczącymi miejsca ewaluacji w cyklu polityk i interwencji publicznych oraz w szerszym kontekście koncepcji polityk opartych na dowodach, w tym miejscu ewaluacji w dominujących ramach analizy polityk – ACF, PET, MSF.
Kurs kładzie nacisk na umiejętności potrzebne na wszystkich etapach realizacji ewaluacji od planowania (w tym definiowanie potrzeb wiedzy, stawianie pytań ewaluacyjnych i dobór kryteriów ewaluacyjnych), przez realizację, do rozpowszechniania wyników i ich wykorzystania.
W warstwie metodyki ewaluacji zajęcia zostaną oparte o podział na ewaluacje: (1) mierzące efekty, w tym koncepcja efektu netto/brutto, metody eksperymentalne z randomizacją i quasi-eksperymentalne (PSM, CEM, RDD, DiD, IV), QCA; (2) i wyjaśniające mechanizmy powstawania efektów, w tym ewaluacja oparta na teorii i związane z nią rekonstrukcja i weryfikacja teorii interwencji.
Kurs przygotowuje uczestników do praktycznego wykorzystania ewaluacji (zarówno w roli producenta jak i użytkownika) jako narzędzia planowania zmiany społecznej, przy czym ważnym jego elementem jest także analiza zagadnień etycznych związanych projektowaniem i realizacją badań oraz z wdrażaniem i oceną programów interwencji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W02 w stopniu pogłębionym istotę metodologicznych i teoretycznych sporów w zakresie celowości, zakresu i sposobu realizacji polityk publicznych oraz dylematów związanych z decyzjami co do sposobów rozwiązywania społecznych kwestii i problemów
K_W04 w pogłębionym stopniu wybrane metody i techniki badań oraz analiz polityk publicznych, ich specyfikę, obszary zastosowania i ograniczenia
K_W09 procesy zachodzące w sferze publicznej i będące rezultatem interwencji społecznych, zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencje w zakresie postaw i funkcjonowania instytucji społecznych
K_W10 założenia metodologiczne stojące za wybranymi metodami zbierania i analizy danych jakościowych i ilościowych - w tym danych zastanych o charakterze cyfrowym
K_W11 mechanizmy komunikacji w sferze publicznej i ich związki z planowaniem, wdrażaniem i oceną zorientowanych na zmianę społeczną polityk publicznych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki interwencji społecznych.
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych powiązanych z rozmaitymi politykami publicznymi
K_U06 analizować dane jakościowe i ilościowe – w tym duże zbiory danych administracyjnych o charakterze cyfrowym
K_U08 na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań w sferze publicznej, związanych z planowaniem, wdrażaniem i oceną celowych zmian społecznych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K04 przyjmowania wiedzy ekspertów i krytycznego odnoszenia się do zdobytych wiadomości
Kryteria oceniania
Pisemne prace zespołowe i indywidualne przygotowywane na zajęciach i poza nimi oraz test z pytaniami opisowymi
Literatura
1. Olejniczak K, Kozak M, Ledzion B (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
2. Bienias S., Kupiec T., Strzęboszewski P. (red.) (2024) Poradnik ewaluacji polityki rozwoju, Warszawa, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
3.Rossi P.H., Freeman H.E., Lipsey M.W., 1999, Evaluation: A Systematic Approach. 6th Edition, Sage Publications Inc., Thousand Oaks – London.
4. Revillard A. (2023) Policy Evaluation: Methods and Approaches, Pressbooks
5. Ewaluacja oparta na teorii w złożonym otoczeniu społeczno-ekonomicznym, pod red. J. Pokorski, Z. Popis, T. Wyszyńska, K. Hermann-Pawłowska, PARP, Warszawa
6. Pawson R. (2006). Evidence-Based Policy: A Realist Perspective. SAGE Publications Ltd.
7. Olejniczak, K. (2014). “Modele logiczne”; w: Ledzion, B., Olejniczak, K. & Rok, J. (ed.) Jak wzmacniać organizacyjne uczenie się w administracji rządowej, p.21-41. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: