PROBAD: Wzorce i praktyki genderowe wśród młodych dorosłych 3500-PROBAD-WPGW
Płeć społeczno-kulturowa jest jednym z najistotniejszych
czynników zróżnicowania współczesnych społeczeństw. Stanowi
ona element tożsamości społecznych jednostek i nierzadko źródło
ich autoidentyfikacji, wpływa ona na pozycje zajmowane przez
jednostki w strukturach władzy, kształtuje interakcje międzyludzkie
i jest w nich tworzona i odtwarzana. Socjalizacja do płci odbywa się
w rodzinach pochodzenia, ale także w innych przestrzeniach
społecznych: instytucjach edukacyjnych, grupach rówieśniczych,
miejscach pracy, w organizacjach społecznych i religijnych etc.
Wzorce płci społeczno-kulturowej podlegają reprodukcji, ale
również negocjacji i kontestacji.
Na relacje między płciami, wzorce płci i upłciowione praktyki
wpływ ma wiele czynników. Jednym z ważnych kontekstów są
doświadczenia pokoleniowe związane m.in. z dorastaniem w
określonym momencie społeczno-historycznym. Podczas
proseminarium skupimy się na grupie młodych dorosłych, czyli
osób w wieku 18-25 lat.
Podczas zajęć osoby w nich uczestniczące zapoznają się z
podstawowymi podejściami i koncepcjami dotyczącymi badania
płci społeczno-kulturowej. Wezmą również udział w formułowaniu
pytań badawczych, tworzeniu scenariusza wywiadu jakościowego,
realizacji wywiadów na jego podstawie oraz ich analizie. Wyniki
analiz zestawimy z wnioskami płynącymi z innych badań i
zastanowimy się, w jaki sposób ustalenia innych badaczy i
badaczek ze sobą korespondują oraz w jaki sposób stanowić mogą
inspirację do dalszych badawczych poszukiwań.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i
technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów
zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego
podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur
badawczych
K_W09 wie, jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i
jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji
metodologicznych wyborów
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne
skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi
formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych
wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały
niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w
języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi
technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na
temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz
metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i
kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich
konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy
użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i
technik badań socjologicznych
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia
lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą
zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także
krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się
dowodami naukowymi
K_K05 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie
publicznym lub własnym
K_K06 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia
swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z
pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i
metodologiczne badań społecznych
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane
zadania
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział, przeprowadzenie
jednego wywiadu jakościowego na podstawie przygotowanego
wspólnie scenariusza, sporządzenie jego transkrypcji i
przygotowanie krótkiego raportu prezentującego analizę części
zgromadzonego materiału badawczego (wybranego po konsultacji
z prowadzącą)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: zaliczenie ustne w trakcie dyżuru
prowadzącej
Literatura
1. Butler, Judith. 2008. Uwikłani w płeć: feminizm i polityka
tożsamości. Przeł. Karolina Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo
Krytyki Politycznej (fragmenty).
2. Connell, Raewyn. 2013. Socjologia płci: płeć w ujęciu
globalnym. Przeł. Olga Siara. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN (fragmenty).
3. Elliott, Karla. 2016. Caring Masculinities: Theorizing an
Emergent Concept. Men and Masculinities, 19, 3: 240—259. DOI:
10.1177/1097184X15576203.
4. Flick, Uwe. 2010. Projektowanie badania jakościowego.
Przeł. Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
(fragmenty).
5. Glinka, Beata, Wojciech Czakon. 2021. Podstawy badań
jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
(fragmenty).
6. Grotowska-Leder, Jolanta. 2019. Od redaktorki: Osiąganie
dorosłości i młodzi dorośli jako kategorie analiz socjologicznych.
Przegląd Socjologii Jakościowej, 4: 6—12.
7. Lata Dwudzieste. 2023. Debiutanci ’23. Portret Polek i
Polaków, którzy jesienią 2023 r. będą mogli po raz pierwszy wziąć
udział w wyborach. https://mlodziwyborcy.pl.
8. Ridgeway, Cecilia L. 2009. Framed Before We Know It: How
Gender Shapes Social Relations. Gender & Society, 23, 2:
145—160. DOI: 10.1177/0891243208330313.
9. Surmiak, Adriana. 2022. Etyka badan jakościowych w
praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami
podatnymi na zranienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
SCHOLAR.
10. West, Candace, Don H. Zimmerman. 1987. Doing Gender.
Gender and Society, (1)2: 125—151.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: