PROBAD: Losy: analiza karier zawodowych liderów samorządu studentów UW z lat 90. XX wieku 3500-PROBAD-SKD
Badanie karier zawodowych to klasyczny temat socjologii. Najczęściej bada się kariery zawodowe jako podstawowy wymiar zjawiska społecznej ruchliwości. W tym projekcie nacisk położony będzie na analizę karier działaczy studenckich na UW pod kątem zagadnienia kształtowania elit zawodowych w społeczeństwie polskim. Spodziewamy się, że osoby, które były działaczami studenckimi uczelnianego szczebla na UW zdobyły wyższe pozycje zawodowe niż ich rówieśnicy, którzy takiej aktywności nie podejmowali. W szczególności spodziewamy się odnaleźć wielu byłych działaczy studenckich wśród szeroko rozumianej elity politycznej. Hipoteza badawcza brzmi: przywództwo w organizacji studenckiej sprzyja wytwarzaniu kapitału społecznego i kapitału ludzkiego, które to kapitały procentują w dalszej zawodowej karierze. Badaniem obejmiemy kilkudziesięciu działaczy, którzy w latach dziewięćdziesiątych wchodzili w skład organu wykonawczego samorządu studentów UW. Wyróżnioną metodą będzie wywiad biograficzny za pomocą którego odtworzona zostanie cała droga zawodowa respondenta. Respondenci odpowiadać też będą na pytanie: rola ich osobistego doświadczenia z działalności w samorządzie studenckim dla ich kariery zawodowej.
Teoretycznym zapleczem tego projektu będą koncepcje kapitału społecznego, kapitału ludzkiego oraz socjologiczne teorie elit i teorie demokratycznego przywództwa. Organizacja studencka w świetle tych teorii winna być znakomitym inkubatorem kapitału społecznego, który winien procentować w dalszych karierach liderów studenckich. Odtworzenie statusu zawodowego kilkudziesięciu byłych liderów studenckich osiągniętego po ponad dwudziestu latach od ukończenia studiów oraz całej ich kariery zawodowej powinno przynieść rozstrzygające dane dla weryfikacji głównej hipotezy badawczej. Dane porównawcze czerpane będą z profesjonalnych badań losów absolwentów uczelni wyższych w Polsce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K05 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym lub własnym
K_K06 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, przygotowanie projektu badawczego, praca pisemna - raport badawczy; każdy uczestnik przeprowadzi minimum 3 wywiady biograficzne; raporty będą pisane w podgrupach.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie nieobecności
Zasady zaliczania poprawkowego: konieczny raport
Literatura
K. Szafraniec, Pokolenia i polskie zmiany. 45 lat badań wzdłuż czasu, Warszawa 2022, fragmenty
B. Mach, Transformacja systemu a trajektorie życiowe młodych pokoleń, Warszawa 2005
J. Raciborski (red), Elity rządowe III RP 1997 -2004: portret socjologiczny, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały)
S. Chase, Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów, w : N.K. Denzin, Y. S. Lincoln (red), Metody badań jakościowych, Warszawa 2009
P. Bielecki P., Rola studentów w zarządzaniu szkołą wyższą, Wyd. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
W. Wesołowski, Teoretyczne aspekty badania elit politycznych, Studia Socjologiczne nr 4/2000
M. Prawda, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. O koncepcji badań biograficznych F. Schuetze, Studia Socjologiczne nr 4/1989
J. Pakulski, A. Korosenyi, Toward Leader Democracy, London-New York 2012
P. Sztompka, Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007 (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: