PROBAD: Schizmogeneza – Jak zmieniają się organizacje? 3500-PROBAD-SCHI
Źródła i natura zmian w organizacjach.
Jakie są źródła zmiany w organizacji oraz tworzenia nowej?
Socjologia szuka na ogół mechanizmów integracji, pyta się o to,
dlaczego i dzięki czemu ludzie trzymają się razem, w rozmaitych
konfiguracjach. Jedną z takich konfiguracji są organizacje (np.
przedsiębiorstwa, urzędy, organizacje pozarządowe, teatry, kluby
sportowe, związki i ruchy). Zmiany są na ogół postrzegane jako
kryzysy władzy (przywództwa), dewiacje (odstępstwa od norm),
względnie ich przyczyn szuka się na zewnątrz bądź też jasno
identyfikuje się pożądane ich źródło (przywódcy, „innowacje”). A
co jeśli uznamy, że zmiana pochodzi przede wszystkim z wewnątrz
organizacji i nie jest efektem błędu, delegitymizacji władzy lub
(nie)świadomego odstępstwa od norm, lecz wynika wprost z
kultury organizacyjnej? …A właściwie – z różnicowania
kulturowego, które bezustannie je (dez-)integruje? Celem zajęć jest
identyfikacja napięć, sprzeczności, odmiennych logik wewnątrz
organizacji, a następnie zbadanie ich wpływu na zmianę
organizacyjną. Będziemy badać szeroko pojętą kulturę
organizacyjną, używając do tego specyficznej perspektywy
teoretycznej.
Podczas zajęć, osoby studiujące będą prowadziły wspólne projekty
badawcze, poprzedzone dyskusją o perspektywach definiujących
źródła i naturę zmian w organizacji, w tym przede wszystkim –
schizmogenezę (Bateson 1935, Morgan 1981, Graeber Wengrow
2021). Wyniki posłużą do dyskusji oraz przygotowania raportów
końcowych na temat procesów schizmogenezy w organizacjach, a
także - jeśli umożliwi to sprawna realizacja projektów grupowych -
opracowania wspólnego raportu na ten temat.
Osoby studiujące będą miały możliwość samodzielnego wyboru
organizacji lub podążenia za propozycjami prowadzących.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i
technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów
zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego
podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur
badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i
jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji
metodologicznych wyborów
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały
niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w
języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi
technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na
temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz
metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i
kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich
konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy
użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i
technik badań socjologicznych
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia
lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą
zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także
krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się
dowodami naukowymi
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z
pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i
metodologiczne badań społecznych
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, wspólny raport, indywidualna prezentacja,
przygotowanie projektu badawczego, prezentacja wyników badań
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: dodatkowa praca pisemna,
Literatura
Bateson, G. (1935). 199. culture contact and schismogenesis. Man,
178-183.
Graeber, D., & Wengrow, D. (2021). The dawn of everything: A new
history of humanity. Penguin UK.
Kurilla, R. (2023). Communication and Observation. In: Group
Identity Fabrication Theory. Palgrave Macmillan, Wiesbaden.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-39967-2_2
Morgan, G. (1981). The schismatic metaphor and its implications
for organizational analysis. Organization Studies, 2(1), 23-44.
Thomassen, B. (2010, October). Schismogenesis and
schismogenetic processes: Gregory Bateson reconsidered. In
Conference on “Social Pathologies of Contemporary Civilization.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: