PROBAD: Przestrzenie inkluzji 3500-PROBAD-PI
W ramach proponowanego projektu badawczego będziemy analizować miejsca spotkania i włączania różnorodnych osób, szczególną uwagę kierując na miejskie przestrzenie, które współtworzą sami uczestnicy. Orientującymi ramami będą teorie wykluczenia i inkluzji, współdzielenia i odwzajemniania, gościnności, sprawstwa, zakotwiczania i energii emocjonalnej. Planowanym przedmiotem badania są przestrzenie sąsiedzkie (np. Miejsca Aktywności Lokalnej - MALe) oraz alternatywne przestrzenie społeczno-kulturalne.
Celem jest poznanie różnych typów takich przestrzeni; zrozumienie, jakie procesy w nich zachodzą; zbadanie jakie przynoszą możliwości i wyzwania. Szczegółowej analizie zostaną poddane wybrane przestrzenie, w których zaprojektowane zostanie badanie oraz przeprowadzone będą wywiady i obserwacje terenowe w celu zbadania, jak te przestrzenie są wykorzystywane, jakie innowacje i kreatywne rozwiązania można tam znaleźć, a także jakie są główne bariery i wyzwania napotykane w tworzeniu i funkcjonowaniu tych miejsc. Zostanie poddane analizie, jakie możliwości przynoszą takie miejsca oraz jak przestrzenie te wpływają na życie społeczne i emocjonalne osób je współtworzących oraz użytkujących - jakie mają znaczenie dla procesów budowania więzi społecznych, poczucia wartości i przynależności oraz dobrostanu. W czasie zajęć uczestnicy i uczestniczki zapoznają się z metodologią badań jakościowych, w tym poszczególnymi etapami procesu badawczego oraz wyzwaniami etycznymi związanymi z takimi badaniami. Podczas zajęć studentki i studenci będą aktywnie tworzyć projekt badawczy, przechodząc przez wszystkie jego etapy: wypracowanie koncepcji badania, opracowanie narzędzi, realizację badań. empirycznych, kodowanie i analizę zebranych danych, opracowanie i prezentację wyników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię dyscypliny nauki socjologiczne
KW_06 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego
KU_03 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod, dostosowując je do swojego problemu badawczego, a także zaproponować innowacyjne sposoby naświetlenia wybranych problemów badawczych
KU_04 potrafi prezentować wyniki swojej pracy badawczej różnego typu odbiorcom, również z wykorzystaniem nowych technologii
KU_07 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego przyjmując w zespole różne role, w tym osoby kierującej pracami zespołu
KS_02 jest gotów do inspirowania, inicjowania i udziału w procesie tworzenia i ewaluacji badań socjologicznych, w tym projektowania, prezentowania i realizacji własnych rozwiązań
KS_04 jest gotów do przestrzegania i upowszechniania etyki zawodowej, poszanowania własności intelektualnej oraz godności osób uczestniczących w procesie badawczym
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, wykonywanie zadań, raport, prezentacja, przygotowanie projektu badawczego, prezentacja wyników badań
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
do godzin przeznaczonych na zajęcia należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowywanie zadań, planowanie i realizacja badania) – 5h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (analizy danych/ napisania raportu/ przygotowania prezentacji) – 15h
Literatura
Przykładowa literatura:
Ambrosini, M., & Artero, M. (2022). Immigrant Volunteering: A Form of Citizenship from Below. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 1-11
Archer, M. S. (2013) Człowieczeństwo. Problem sprawstwa,
Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS; (fragmenty)
Bryman A. (2012). Social Research Methods 4th Ed., Oxford University Press.
Bulley D. (2015), Ethics, power and space: International hospitality beyond Derrida
Collins R, Łańcuchy rytuałów interakcyjnych (fragmenty)
Cremaschi M., Albanese F., Artero M. (2020), Urban Planning, Migrants and Refugees: Bottom-Up and DIY Spaces in Italy, 189-199
Darling J (2011) Giving space: Care, generosity and belonging in a UK asylum drop-in centre
Fifić A. (2023). Forced Immigrants and Placemaking: How the Interior Design of Refugee Homes Impacts Their Smooth Integration in Host Community
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 43-95; 121-135
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 79-101; 133-155; 161-179
Jaworska, D., Alieva, K., & Boryczko, M. (2019). Badania wśród uchodźców i przymusowych migrantów-rozważania metodologiczne i etyczne. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(2).
Kangas-Müller L., Eräranta K., Moisander J. (2023), Doing inclusion as counter-conduct Navigating the paradoxes of organising for refugee and migrant inclusion
Long J., Hylton K., Lewis H., Ratna A. & Spracklen K. (2011). Space for Inclusion? The construction of sport and leisure spaces as places for migrant communities
Lune H. & Berg B. (2017). Qualitative Research Methods for Social Sciences 9th Ed., Pearson Education Limited
Miralles J. & Golding B. (2008), Creating learning spaces for refugees: The role of multicultural organisations in Australia
Moffette D., Ridgley J. (2018), Sanctuary City Organizing in Canada. From Hospitality to Solidarity
Neal S, Bennett K, Jones H, Cochrane A, Mohan G (XXXX) Multiculture and Public Parks: Researching Super‐diversity and Attachment in Public Green Space Population, space and place 21 (5), 463-475
Neis H., Meier B. & Furukawazono T. (2018), Welcome City: Refugees in Three German Cities, Urban Planning, 101–115
Pemberton, S. & Phillimore, J. (2016) Migrant place-making in superdiverse neighbourhoods: Moving beyond ethno-national, Urban Studies, Vol 55(4): 733-750
Rieger J., Kessler Ch, & Strickfaden M. (2019) Doing Dis/ordered Mappings: Shapes of Inclusive Spaces in Museums Space and Culture, 1–16, DOI: 10.1177/1206331219850442
Rishbetha C, Blachnicka-Ciacek D, Darling J (2019), Participation and wellbeing in urban greenspace: ‘curating sociability’ for refugees and asylum seekers
Roslyn R. (2016). A Space for the Displaced: Civic Response and Refugee Community Center
Sanyal R. (2012), Refugees and the City: An Urban Discussion, Geography Compass 633–644
Sidhu R., Rossi-Sackey D. (2022), Creating hospitable urban spaces: A multicultural city for refugees and asylum seekers
Spenger D., Kordel S. & Weidinger T. Mapping Places of Encounter: An Integrative Methodological Approach to Understanding Social Inclusion, https://doi.org/10.1177/16094069231151304
Spicer N. (2008). Places of Exclusion and Inclusion: Asylum-Seeker and Refugee Experiences of Neighborhoods in the UK
Szałańska, J. et al. (2022). Country report: Poland Welcoming spaces in relation to social wellbeing, economic viability and political stability in shrinking regions. 10.33119/welcoming_spaces_2022.
Valentine G. (2008). Living with difference: Reflections on geographies of encounter. Progress in Human Geography 32(3): 323–337.
Voicu, B., & Şerban, M. (2012). Immigrant involvement in voluntary associations in Europe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 38(10), 1569-1587.
Wilson H. (2017) On the Paradox of ‘Organised’ Encounter, Pages 606-620, 10.1080/07256868.2017.1386631
Wiltfang, G, McAdam D (1991). The Costs and Risks of Social Activism: A Study of Sanctuary Movement Activism, Social Forces, 69(4)987–1010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: