PROBAD: Postawy etniczne a język mniejszościowy. Przykład języka 3500-PROBAD-PEJM
Celem zajęć jest przygotowanie i realizacja projektu badawczego poświęconego obecności i zakresu stosowania języka mniejszościowego na poziomie lokalnym. Konkretniej, ma on dotyczyć społecznych przejawów używalności języka kaszubskiego w gminie Parchowo (powiat bytowski). W ramach projektu będziemy się koncentrować na kwestiach postaw wobec języka kaszubskiego i jego posługiwania się w lokalnym życiu społecznym (w różnych jego przejawach od nieformalnych do formalnych sytuacji), a także na problemach nauczania języka kaszubskiego w szkołach publicznych, nastawienia wobec dwujęzycznych, polsko-kaszubskich nazw miejscowości w tej gminie i w stosowaniu go jako języka dodatkowego w stosunkach urzędowych w urzędzie gminy. Realizacja projektu wiąże się z planowanym wyjazdem badawczym w okresie kwiecień–maj 2026 r.
Projekt nawiązuje do podobnych badań przeprowadzonych w tej gminie w ramach seminariów badawczych kierowanych przez S. Łodzińskiego w latach 2014-2016 (badanie te były finansowane ze środków ówczesnego Instytutu Socjologii UW). Został wówczas przygotowany raport pt. „
W projekcie (podobnie jak 10 lat temu) zwracamy uwagę na fakt, że regulacje dotyczące tych kwestii nie występowały w prawie polskim do momentu przyjęcia w 2005 r. ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym. Była to duża zmiana zarówno administracyjna, jak i społeczno-etniczna, gdy się uwzględni powojenną tradycję jednolitości językowej społeczeństwa i państwa polskiego. Instytucjonalizacja dwujęzyczności była możliwa dzięki taki rozwiązaniom prawnym, które wymuszały na poziomie społeczności lokalnej porozumienie między przedstawicielami mniejszości i większości, co do zasadności wprowadzenia tych regulacji i wyboru miejscowości, w których mają zostać one wprowadzone. Drugim celem jest próba ukazania możliwości podejścia teoretycznego nawiązującego z jednej strony do socjolingwistycznej koncepcji „krajobrazu językowego”, a z drugiej strony do nurtu nowego instytucjonalizmu związanego z analizą ochrony praw mniejszości, w tym zwłaszcza praw językowych.
Znaczenie tych zajęć wynika z tego powodu, że regulacje dotyczące dwujęzyczności, zwłaszcza obecności nazw dwujęzycznych, jak i publicznego używania języków ojczystych mniejszości nie były rozwinięte w Polsce przez cały okres XX wieku, praktycznie do momentu przyjęcia w 2005 r. ustawy mniejszościowej. Ustawa zmieniła ona podstawy organizacyjne polityki wobec mniejszości, powołała nowe instytucje i stworzyła podstawy realizacji nowych uprawnień osób należących do mniejszości. Była to duża zmiana zarówno administracyjna, jak i społeczno-etniczna, gdy się uwzględni powojenną tradycję jednolitości językowej społeczeństwa i państwa polskiego. Instytucjonalizacja dwujęzyczności była możliwa dzięki taki rozwiązaniom prawnym, które wymuszały na poziomie społeczności lokalnej porozumienie między przedstawicielami mniejszości i większości, co do zasadności wprowadzenia tych regulacji i wyboru miejscowości, w których mają zostać one wprowadzone.
Wiele prac dotyczących ochrony praw mniejszości w krajach Europy Środkowo – Wschodniej lub procesu ich „europeizacji” skupiało się albo na samych rozwiązaniach prawnych i ogólnej sytuacji politycznej lub też analizowało wybrane przypadki lokalne (case studies). Brakowało takiego podejścia, które by łączyło problemy związane z ogólnym kontekstem zmiany polityki mniejszościowej i językowej (standardy i wpływ organizacji międzynarodowych, działanie instytucji państwa itp. - poziom makro), jak i sprawy realizacji przyjętych regulacji w na poziomie lokalnym (poziom mikro).
W projekcie opieramy się na pojęciu „pola dwujęzyczności”, które w założeniu ma pokazać, jak poziom decyzji centralnych dotyczących dwujęzyczności przekłada się na codzienną praktykę na poziomie społeczności lokalnej. Analiza okazuje, że obok samego procesu ich przekładania na krajowe regulacje, istotny staje się wymiar polityki lokalnej i rola „agentów zmiany” (w wypadku gminy - rad gmin) oraz regionalne tradycje etniczne. W takim sensie możemy mówić o analizie sytuacji mniejszości nie tylko poprzez pryzmat ich uprawnień, ale do uchwycenia ich roli jako politycznych „aktorów” zmiany.
W trakcie zajęć wykorzystamy materiały z poprzednich badań (w tym dyskusja nad wybranymi wywiadami oraz raportami badawczymi, aktualizacja scenariusza wywiadu), wyniki spisów powszechnych z lat 2011 i 2021 (dotyczące gminy Parchowo) i literaturę przedmiotu. Zajęcia mają się kończyć przygotowaniem roboczych raportów badawczych. Przewiduję, że każda osoba w trakcie wyjazdu badawczego będzie mogła przeprowadzić średnio 5 wywiadów. Studencki wyjazd badawczy będzie poprzedzony wcześniejszymi moimi wyjazdami i spotkaniami z przedstawicielami gminy Parchowo oraz przedstawicielami instytucji publicznych (szkoła, parafia, urząd gminy itp.) mającymi przygotować właściwy etap badań.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię dyscypliny nauki socjologiczne
KW_06 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego
KW_07 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu przedsiębiorczości
KU_03 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod, dostosowując je do swojego problemu badawczego, a także zaproponować innowacyjne sposoby naświetlenia wybranych problemów badawczych
KU_04 potrafi prezentować wyniki swojej pracy badawczej różnego typu odbiorcom, również z wykorzystaniem nowych technologii
KU_07 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego przyjmując w zespole różne role, w tym osoby kierującej pracami zespołu
KS_02 jest gotów do inspirowania, inicjowania i udziału w procesie tworzenia i ewaluacji badań socjologicznych, w tym projektowania, prezentowania i realizacji własnych rozwiązań
KS_04 jest gotów do przestrzegania i upowszechniania etyki zawodowej, poszanowania własności intelektualnej oraz godności osób uczestniczących w procesie badawczym
Kryteria oceniania
Przygotowanie projektu badawczego oraz prezentacja wyników badań.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
Literatura
Bartkowski J., Tradycja i polityka. Wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne, Warszawa 2003;
Berdychowska B. (red.), Mniejszości narodowe w Polsce. Praktyka po 1989 roku, Warszawa 1998.
Dołowy - Rybińska N. (2014), Młodzi Kaszubi i język- dylematy mikropolityki językowej, LUD, nr 98, s. 253- 276.
Dołowy-Rybińska N. (2017), Nikt za nas tego nie zrobi. Praktyki językowe i kulturowe młodych aktywistów mniejszości językowych.
Donnan H., Wilson T. M. (2007), Granice tożsamości, narodu, państwa, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Edensor T. (2004), Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Godlewska E. (2014), Prawa językowe mniejszości narodowych – problem w realizacji, [w:] A. Sakson (red.), Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce i Europie. Aspekty polityczne i społeczne, Toruń.
Grzędzicki Ł., Lemańczyk M. (2010), Raport. Wprowadzanie języka kaszubskiego w gminach województwa pomorskiego jako języka pomocniczego oraz dodatkowych tradycyjnych nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych, Gdańsk, Zrzeszenie Kaszubsko – Pomorskie (plik PDF);
Gully Jennifer M. 2011. Bilingual Signs in Carinthia: International Treaties, the Ortsafelstreit, and the Spaces of German, “Transit” 2011, nr 7.
Janusz G., Prawa językowe mniejszości w Polsce w kontekście ich statusu prawnego, w: Polityka państwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych, Nijakowski L. M. (red.), Warszawa 2005.
Janusz G. (2011), Ochrona praw mniejszości narodowych w Europie, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej.
Masłowska E. (2009), Kaszubi - swoi czy obcy? [w:] Polszczyzna za granicą jako język mniejszości i języki mniejszościowe w Polsce, red. Anna Zielińska, Ewa Dzięgiel, t. 1, s. 169- 185, Wydawnictwo UKSW
Mazurek M. (2010), Język, przestrzeń, pochodzenie. Analiza tożsamości kaszubskiej.
Nowicka E., Stara i nowa kaszubskość. Kaszubskość jako etniczność i jako regionalizm [w:] Obracht – Prondzyński C. (red.) (2007), Kim są Kaszubi? Nowe tendencje w badaniach społecznych, s. 83- 102.
Obracht-Prondzyński C. (2004), Małe ojczyzny Kaszubów. Pytanie o adekwatność koncepcji Stanisława Ossowskiego, Toruń, s. 385-407.
Pasieka A., Wielokulturowość po polsku. O polityce wielokulturowości jako mechanizmie umacniania polskości, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 3
Jadwiga Zieniukowa, Zmiany w sytuacji języka kaszubskiego od połowy XX wieku do początku XXI wieku, „Etnolingwistyka” 2009, nr 21, s. 259-269.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: