PROBAD: Losy: kariery liderów samorządu studenckiego z lat 2002 - 2008 3500-PROBAD-KLS
Badanie karier zawodowych to
klasyczny temat socjologii. Najczęściej bada się kariery
zawodowe jako podstawowy wymiar zjawiska społecznej
ruchliwości. W tym projekcie nacisk położony będzie na
analizę karier działaczy studenckich na UW pod kątem
zagadnienia kształtowania elit zawodowych w społeczeństwie
polskim. Spodziewamy się, że osoby, które były działaczami
studenckimi uczelnianego szczebla na UW zdobyły wyższe
pozycje zawodowe niż ich rówieśnicy, którzy takiej
aktywności nie podejmowali. W szczególności spodziewamy
się odnaleźć wielu byłych działaczy studenckich wśród
szeroko rozumianej elity politycznej. Hipoteza badawcza
brzmi: przywództwo w organizacji studenckiej sprzyja
wytwarzaniu kapitału społecznego i kapitału ludzkiego, które
to kapitały procentują w dalszej zawodowej karierze.
Badaniem obejmiemy kilkudziesięciu działaczy, którzy w
latach 2002- 2008 wchodzili w skład organu wykonawczego
samorządu studentów UW. Wyróżnioną metodą będzie
wywiad biograficzny za pomocą którego odtworzona zostanie
cała droga zawodowa respondenta. Respondenci odpowiadać
też będą na pytanie: rola ich osobistego doświadczenia z
działalności w samorządzie studenckim dla ich kariery
zawodowej.
Teoretycznym zapleczem tego projektu będą koncepcje
kapitału społecznego, kapitału ludzkiego oraz socjologiczne
teorie elit i teorie demokratycznego przywództwa.
Organizacja studencka w świetle tych teorii winna być
znakomitym inkubatorem kapitału społecznego, pomocnego
w dalszych karierach zawodowych liderów studenckich.
Odtworzenie statusu zawodowego kilkudziesięciu byłych
liderów studenckich osiągniętego po ok. dwudziestu latach od
ukończenia studiów oraz całej ich kariery zawodowej
powinno przynieść rozstrzygające dane dla weryfikacji
głównej hipotezy badawczej. Dane porównawcze czerpane
będą z profesjonalnych badań losów absolwentów uczelni
wyższych w Polsce.
Projekt stanowił będzie kontynuację projektu pod tym samym
tytułem przeprowadzonego w roku akademickim 2023/24.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i
technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów
zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego
podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur
badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i
jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji
metodologicznych wyborów
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne
skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi
formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych
wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały
niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w
języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi
technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na
temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz
metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i
kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich
konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy
użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i
technik badań socjologicznych
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia
lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą
zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także
krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się
dowodami naukowymi
K_K05 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie
publicznym lub własnym
K_K06 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia
swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z
pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i
metodologiczne badań społecznych
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane
zadania
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, przygotowanie projektu badawczego, praca
pisemna - raport badawczy; każdy uczestnik przeprowadzi 2-3
wywiady biograficzne; raporty będą pisane w podgrupach.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu: dwie nieobecności
Zasady zaliczania poprawkowego: konieczny raport
Literatura
D. Bertoux, Analiza pojedynczych przypadków, w: K. Kaźmierska
(red), Metoda biograficzna w socjologii, Kraków 2012
B. Mach, Transformacja systemu a trajektorie życiowe młodych
pokoleń, Warszawa 2005
J. Raciborski (red), Elity rządowe III RP 1997 -2004: portret
socjologiczny, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały)
S. Chase, Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść,
głosów, w : N.K. Denzin, Y. S. Lincoln (red), Metody badań
jakościowych, Warszawa 2009
P. Bielecki P., Rola studentów w zarządzaniu szkołą wyższą, Wyd.
Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
W. Wesołowski, Teoretyczne aspekty badania elit politycznych, Studia
Socjologiczne nr 4/2000
M. Prawda, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. O koncepcji badań
biograficznych F. Schuetze, Studia Socjologiczne nr 4/1989
J. Pakulski, A. Korosenyi, Toward Leader Democracy, London-New York
2012
P. Sztompka, Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007
(fragmenty)
K. M. Słomczyński (red), Kariera i sukces: analizy socjologiczne,
Zielona Góra 2007 (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: