PROBAD: Klasa i biografia. Młodzi robotnicy 3500-PROBAD-KIB
Klasa robotnicza szczególnie silnie dotknięta została zmianami, które nastąpiły wraz z końcem realnego socjalizmu. Zmiany dotyczyły zarówno strukturalnej pozycji na rynku pracy jak i pozycji symbolicznej w sferze publicznej. W obu przypadkach można mówić o degradacji i osłabieniu pozycji tej klasy wobec innych klas i aktorów życia społecznego. W postfordowskim kapitalizmie to, co definiowało fundamenty pozycji klasy robotniczej uległo głębokiej transformacji. Klasa robotnicza nie podlega jednak zanikowi i w Polsce wciąż ponad 1/3 pracowników stanowią właśnie jej reprezentanci. Celem zajęć będzie odtworzenie wpływu procesów decydujących o obiektywnym osłabieniu klasy robotniczej na styl życia robotników zdefiniowany jako sposoby doświadczania świata, dyspozycje, strategie, postawy i ideały.
Skoncentrowanie się na młodych robotnikach umożliwi uchwycenie przekształceń, jakim podlega doświadczenie klasy robotniczej w warunkach znalezienia się na kolektywnej trajektorii schyłkowej. Przyjrzymy się procesom zmiany w obszarze edukacji, wchodzenia na rynek pracy, migracji i doświadczenia lokalności, transmisji kulturowej, stosunku do kultury dominującej i doświadczania historyczności. Będziemy starali się dotrzeć do klasowo określonych sposobów przeżywania centralnych kategorii współczesnej kultury takich jak wybór, samorealizacja i kreatywność.
Szczególny nacisk położony zostanie na płciowe zróżnicowanie doświadczenia biograficznego w klasie robotniczej. Analizowanie wywiadów dokonywane będzie z perspektywy uwzględniającej wzajemne relacje między podziałem płciowym i różnicami klasowymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Rozumie znaczenie metody biograficznej w badaniach nad klasą
U_01 Potrafi przygotować i przeprowadzić wywiad biograficzny
U_02 Umie analizować narracje biograficzne pod kątem procesów klasowych i płciowych
U_03 Opracowuje raport badawczy łączący materiał empiryczny z teorią socjologiczną
K_01 Odpowiedzialnie pracuje w zespole, respektując zasady etyczne badań biograficznych
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, przygotowanie projektu badawczego, prezentacja wyników badań
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: egzamin na podstawie zadanych lektur
do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowywanie zadań, realizację badania) – 5h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu/ przygotowania prezentacji) – 15h
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
J. Włodarek, M. Ziółkowski Metoda biograficzna w socjologii; B. Lahire Portraits sociologiques; P. Bourdieu L’illusion biographique; P. Bourdieu Dystynkcja; A. Giza Życie jako opowieść; Barbara Ehrenreich Za grosze pracować i nie przeżyć; Katharine Newmann No Shame In My Game; M. Gdula, P. Sadura Style życia i porządek klasowy w Polsce; R. Hoggart Spojrzenie na kulturę robotniczą w Anglii; P. Willis Profane Culture; J. Cowie Staying Alive; M. Burawoy Manufacturing of Labor; L. Boltanski The New Spirit of Capitalism; R. Sennett The Hidden Injuries of Class; R. Sennett Korozja charakteru; C. Delcroix Przekaz historii rodzinnej i pamięci historycznej w obliczu niepewności; D. Bertaux Analiza pojedynczych przypadków;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: