Metody badań ilościowych 3500-MBI
Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z badaniami sondażowymi i dostarczenie doświadczeń w zakresie ich przygotowania, realizacji i opracowania. Program kursu ma umożliwić poznanie słabych i mocnych stron sondażu oraz przyjrzenie się realizacji procesu badawczego. Zajęcia mają w dużej części warsztatowy charakter, umożliwiający dzięki temu zrozumienie metody w praktyce. Studenci i studentki, pracując w kilkuosobowych zespołach badawczych, będą poznawać - przygotowując własne badania - kolejne etapy projektu sondażowego: konceptualizację, operacjonalizację, dobór próby, realizację wywiadów, przygotowanie zbioru danych aż po analizę i interpretację uzyskanych wyników zakończoną pisemnym raportem.
Zajęcia trwają 2 semestry, co oznacza 60 godzin spotkań „w klasie”, do których jednak należy doliczyć czas konieczny dla przygotowywania pisemnego projektu badania, ułożenia kwestionariusza czy w końcu – realizacji terenowej części badania (przeprowadzenia wywiadów kwestionariuszowych) a na koniec napisania raportu. Oznacza to, że na pracę „poza klasą” uczestnicy i uczestniczki muszą poświęcić co najmniej 60 dodatkowych godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna metody i techniki badań ilościowych stosowanych w naukach społecznych
U_01 Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie sondażowe obejmujące wszystkie etapy procesu badawczego
U_02 Umie konstruować narzędzia badawcze i przygotowywać dane do analizy
U_03 Potrafi analizować dane ilościowe z wykorzystaniem narzędzi statystycznych i programów komputerowych
U_04 Umie interpretować wyniki analiz i formułować wnioski badawcze w formie pisemnej i ustnej
K_01 Jest gotów do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu badawczego oraz przestrzega zasad etyki badań
Kryteria oceniania
Przygotowanie projektu badawczego, prezentacja, raport. Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: dwie. W przypadku oceny niedostatecznej zasady poprawiania uzgadniane indywidualnie z osoba prowadzącą zajęcia.
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Babbie E. (2003), Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa.
Buttolph Johnson J. in. (2010), Metody badawcze w naukach politycznych , PWN Warszawa.
Frankfort-Nachmias Ch., D. Nachmias (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Poznań.
Oppenheim A.N. (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka Poznań.
Sawiński Z., P.B. Sztabiński, F. Sztabiński (2000), Podręcznik ankietera, Warszawa IFiS PAN.
Sułek A. (2002), Ogród metodologii socjologicznej, Scholar Warszawa.
Sułek A. (2001), Sondaż polski, IFiS PAN Warszawa.
Sztabiński, P.B., Sawiński, Z i Sztabiński, F. (2005), Fieldwork jest sztuką. Wydawnictwo IFiS PAN Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: