Metody badań ilościowych 3500-MBI
Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z badaniami sondażowymi i dostarczenie doświadczeń w zakresie ich przygotowania, realizacji i opracowania. Program kursu ma umożliwić poznanie słabych i mocnych stron sondażu oraz przyjrzenie się realizacji procesu badawczego. Zajęcia mają w dużej części warsztatowy charakter, umożliwiający dzięki temu zrozumienie metody w praktyce. Studenci i studentki, pracując w kilkuosobowych zespołach badawczych, będą poznawać - przygotowując własne badania - kolejne etapy projektu sondażowego: konceptualizację, operacjonalizację, dobór próby, realizację wywiadów, przygotowanie zbioru danych aż po analizę i interpretację uzyskanych wyników zakończoną pisemnym raportem.
Zajęcia trwają 2 semestry, co oznacza 60 godzin spotkań „w klasie”, do których jednak należy doliczyć czas konieczny dla przygotowywania pisemnego projektu badania, ułożenia kwestionariusza czy w końcu – realizacji terenowej części badania (przeprowadzenia wywiadów kwestionariuszowych) a na koniec napisania raportu. Oznacza to, że na pracę „poza klasą” uczestnicy i uczestniczki muszą poświęcić co najmniej 60 dodatkowych godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W11 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego
K_W12 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
K_W13 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne
K_W15 posiada podstawową, stosowalną w praktyce wiedzę na temat opisu i wnioskowania statystycznego
K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny
K_U02 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U03 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U05 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U06 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U07 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w praktyce społecznej
K_U08 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U10 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego podstawowych funkcji
K_K01 jest gotów skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego
K_K02 jest gotów dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych
K_K05 umie dokonać krytycznej analizy źródeł, w tym pozyskanych w Internecie
K_K07 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_K09 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
K_K10 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
Kryteria oceniania
Przygotowanie projektu badawczego, prezentacja, raport. Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: trzy. W przypadku oceny niedostatecznej zasady poprawiania uzgadniane indywidualnie z osoba prowadzącą zajęcia.
Literatura
Babbie E. (2003), Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa.
Buttolph Johnson J. in. (2010), Metody badawcze w naukach politycznych , PWN Warszawa.
Frankfort-Nachmias Ch., D. Nachmias (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Poznań.
Oppenheim A.N. (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka Poznań.
Sawiński Z., P.B. Sztabiński, F. Sztabiński (2000), Podręcznik ankietera, Warszawa IFiS PAN.
Sułek A. (2002), Ogród metodologii socjologicznej, Scholar Warszawa.
Sułek A. (2001), Sondaż polski, IFiS PAN Warszawa.
Sztabiński, P.B., Sawiński, Z i Sztabiński, F. (2005), Fieldwork jest sztuką. Wydawnictwo IFiS PAN Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: