Zespołowy projekt badawczy - perspektywa lingwistyczna 3500-JIS-ZPB-PL
Celem kursu jest przygotowanie zespołowego projektu badawczego w dziedzinie szeroko rozumianego językoznawstwa. Zadaniem studentek/-ów jest wybranie – w konsultacji z prowadzącym zajęcia – tematu projektu, w tym spośród tematów zgłoszonych przez podmioty zewnętrzne (w szczególności organizacje pozarządowe), a następnie jego systematyczna realizacja w ramach zaplanowanych zadań cząstkowych i według funkcji przydzielonych wykonawcom projektu przez liderkę/lidera. Studentki/-ci wybierają lidera grupy oraz wykonawców poszczególnych zadań; prowadzący zajęcia pełni rolę moderatora i wspiera wykonawców projektu od strony merytorycznej. Prace badawcze są prowadzone indywidualnie i w podgrupach; wyniki zadań są omawiane na forum zajęć. Efektem końcowym jest raport z zespołowego projektu badawczego przedstawiany na ostatnich zajęciach w semestrze. Raport na temat zaproponowany przez organizację pozarządową jest jej przekazywany.
Projekt może być związany z takimi dziedzinami jak analiza dyskursu (np. reklamowego, politycznego, prasowego), krytyczna analiza dyskursu, socjolingwistyka, analiza dyskursu multimodalnego, pragmatyka językowa, semiotyka społeczna.
W ramach zespołowego projektu badawczego są przewidziane następujące etapy pracy:
1. wybór tematu projektu badawczego
2. podział ról między wykonawcami projektu
3. gromadzenie materiału badawczego
4. wybór literatury przedmiotu
5. wybór metody analizy i narzędzi realizacji projektu
6. przygotowanie harmonogramu działań i sposobu realizacji projektu
7. praca na materiale empirycznym: test metody analizy w studium przypadku
8. analiza empiryczna całości materiału
9. opracowanie wyników
10. prezentacja wyników
11. przygotowanie raportu z zespołowego projektu badawczego
12. dyskusja nt. możliwości dalszej pracy nad tematem / wykorzystania tematu
Nakład pracy studenta:
Zajęcia: 30 godzin
Przygotowanie do zajęć, w tym prezentacje: 20 godzin
Przygotowanie projektu: 30 godzin
Razem: 80 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W14 Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej.
K_W16 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i uczestniku dyskursów społecznych i kulturowych.
K_W17 Zna wybrane metody i narzędzia opisu z zakresu badań nad komunikacją społeczną oraz z zakresu analizy dyskursu.
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U02 Posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej, obejmujące analizę i syntezę stanowisk teoretycznych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników.
K_U03 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania swych umiejętności i kierowania własną karierą zawodową.
K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych.
K_U07 Posiada umiejętność argumentacji i perswazji, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych aktorów społecznych. Potrafi formułować wnioski oraz syntetyczne podsumowania.
K_U19 Potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych korzystając z jego zaawansowanych funkcji.
K_K05 Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_K07 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych.
K_K09 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych.
K_K10 Jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku własnego rozwoju i dokształcania się.
Kryteria oceniania
Metoda:
obecność na zajęciach, aktywny udział w realizacji poszczególnych zadań oraz przydzielonej roli w zespole badawczym, udział w dyskusjach, analiza pilotażowa (prezentacja), raport końcowy z ZPB
Kryteria:
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli student ma więcej niż dwie nieobecności, łącznie z usprawiedliwionymi, powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu.
Ocena końcowa jest sumą części składowych, o następującej wadze:
aktywność na zajęciach: 0-20%
prezentacja badania pilotażowego: 0-15%
część teoretyczno-przeglądowa raportu końcowego: 0-15%
część empiryczna raportu końcowego: 0-35%
zadania związane z opracowaniem raportu wynikające z roli w zespole: 0-15%
Ocena końcowa:
98%-100 - 5!
97% - 92% - 5
91% - 85% - 4,5
84% - 77% - 4
76% - 69% - 3,5
68% - 61% - 3
0-60% - 2
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
wybór literatury – według wybranego projektu badawczego
Prowadzący zajęcia udostępnia wybrane fragmenty literatury na platformie Kampus.
Przykładowe źródła modeli analitycznych:
Czyżewski, M., M. Otrocki, T. Piekot i J. Stachowiak (red.) (2017) Analiza dyskursu publicznego: przegląd metod i perspektyw badawczych, Warszawa: Sedno.
Duszak, A. i N. Fairclough (red.) (2008) Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków: Universitas.
Goddard, A. (1998) The language of advertising. London/New York: Routledge.
Kress, G. i T. van Leeuwen (2001). Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication. London: Arnold.
Kress, G. i T. van Leeuwen (2006) Reading Images. The Grammar of Visual Design. London/New York: Routledge.
Machin, D. (2016) Introduction to Multimodal Analysis. London/New York: Bloomsbury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: