Seminarium magisterskie - socjologiczne 3500-JIS-SEMMGR2-S
Cele zajęć:
zapoznanie studentek i studentów z interesującymi badaniami jakościowymi
inspiracja przy wyborze tematyki pracy licencjackiej
dopracowywanie warsztatu badaczki/badacza, która/który potrafi zaplanować i zrealizować badanie (poprawne metodologicznie) oraz kompetentnie i atrakcyjnie opisać wyniki
omówienie ze studentkami i studentami dobrze ocenionych prac dyplomowych
inspiracja przy wyborze metodologii badawczej + wiedza na temat tego, jak praca dyplomowa (licencjacka) powinna być napisana (struktura i logika pracy; postawienie problemu badawczego/pytań badawczych; dobór literatury; jak pisać/jak nie pisać; bibliografia itd.)
omówienie zasad dyplomowania obowiązujących na Wydziale Socjologii (czyli także na JiS) oraz kryteriów oceniania prac
omówienie kwestii etycznych związanych z planowaniem i realizacją badań
praca nad umiejętnością krytycznego oceniania pomysłów na badania/rozdziałów + praca nad umiejętnością przyjmowania krytycznej oceny pomysłów na badania/rozdziałów
omawianie pierwszych wersji pierwszych rozdziałów prac
omawianie narzędzi badawczych
prezentacja wyników badań prowadzonych w ramach przygotowywania prac dyplomowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2025: |
Efekty kształcenia
K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł
społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji
publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.
K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu
ochrony prawa autorskiego.
K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg
procesów komunikacyjnych i dyskursywnych,
formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i
weryfikować proste hipotezy badawcze.,
K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne
problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz
proponować możliwe rozwiązania.
K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach,
kontrolując ich wpływ na odbiorcę.,
K_K08 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą
wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę
socjologiczną i lingwistyczną.
K_K09 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w
celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia
umiejętności zawodowych.
K_K10 Jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku
własnego rozwoju i dokształcania się.
K_U21 Potrafi stosować się do zasad wynikających z
odpowiednich regulacji prawnych dotyczących ochrony
własności intelektualnej.
K_K11 Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych,
inspirowania działalności na rzecz środowiska
społecznego.
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia jest aktywna obecność na
zajęciach, znajomość zadanych lektur i napisanie pracy
magisterskiej.
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawieliwione. W
przypadku większej liczby nieobecności konieczne jest ich
zaliczenie w formie ustalonej indywidualnie z prowadzącymi
zajęcia.
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Sylwia Urbańska (2015) Matka Polka na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK
Przemysław Nosal (2023) Sportowe zakłady bukmacherskie. Praktyka grania. UAM. Wydawnictwa Naukowe
Weronika Żybura, „Jak można sobie zrobić coś takiego?” Podział „my-oni” w antynatalistycznych grupach na Facebooku. Studia Socjologiczne 4/2026
Maja Sawicka, Metody jakościowe i etnograficzne w analizie procesów konstruowania rzeczywistości społecznej w interakcjach cyfrowych. Studia Socjologiczne 3/2025
Katarzyna Kalinowska (2018) Praktyki flirtu i podrywu. Wydawnictwo Naukowe UMK
Adrianna Surmiak. 2022. Etyka badań jakościowych w praktyce. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: