Seminarium magisterskie - lingwistyczne 3500-JIS-SEMMGR2-L
W czasie seminarium na II roku studiów
magistrantki/magistranci przygotowują pracę dyplomową na
temat wybrany i według planu ustalonego podczas pierwszego
semestru seminarium na I roku studiów. Zajęcia mają charakter
konsultacji z promotorem, podczas których są prezentowane i
omawiane kolejne etapy pisania części teoretyczno-
przeglądowej i analizy empirycznej. Dyskusja dotyczy także
dalszych lektur zgodnych z profilem powstających prac. Część
2 z 9
zajęć jest poświęcona na prezentacje postępów nad pracą na
forum grupy seminaryjnej. Magistrantki/magistranci doskonalą
również kompetencje w zakresie metod i narzędzi analizy oraz
warsztatu pisania i edycji tekstów akademickich / pracy
dyplomowej.
Tematy dyskusji oraz zakres omawianych metod i narzędzi
analizy są określone przez tematykę prac dyplomowych
ustaloną pod koniec pierwszego semestru seminarium na I roku
studiów.
Zakres ćwiczeń dotyczących warsztatu pisania i edycji pracy
wynika z indywidualnych potrzeb uczestniczek/uczestników
seminarium, monitorowanych na bieżąco przez promotora na
podstawie oceny kolejnych części pracy oddawanych do
sprawdzenia.
Lista tematów:
Tematy są realizowane cyklicznie przez cały semestr
1. Prezentacja postępów badań i kolejnych etapów pisania
pracy, dyskusja w grupie
2. Prezentacja wyników analizy pilotażowej, dyskusja w
grupie.
3. Lektura i omówienie lektur zgodnych z profilem
powstających prac.
4. Omówienie szczegółowych aspektów wybranych metod
i narzędzi analizy, doskonalenie kompetencji w zakresie
ich stosowania
5. Doskonalenie warsztatu pisania i edycji pracy
Nakład pracy studenta (19 ECTS):
Zajęcia: 60 godzin
Gromadzenie literatury i materiału badawczego: 50 godzin
Czytanie literatury i jej opracowanie literatury, pisanie części
przeglądowej: 130 godzin
Analiza materiału badawczego, pisanie części empirycznej: 250
godzin
Korekty i redakcja kolejnych wersji tekstu: 80 godzin
Razem: 570 godzin
Strona www kursu: https://kampus-
student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14847
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa,
lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł
społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji
publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.
K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu
ochrony prawa autorskiego.
K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg
procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować
własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste
hipotezy badawcze.
K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy
w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować
możliwe rozwiązania.
K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach,
kontrolując ich wpływ na odbiorcę.
K_U19 Potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem
komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego
zaawansowanych funkcji.
K_U21 Potrafi stosować się do zasad wynikających z
odpowiednich regulacji prawnych dotyczących ochrony
własności intelektualnej
K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i jest
gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
K_K07 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu
projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych.
K_K08 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą
wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i
lingwistyczną.
K_K09 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w
celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności
zawodowych.
K_K10 Jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku
własnego rozwoju i dokształcania się.
K_K11 Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych,
inspirowania działalności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia seminarium:
* obecność na zajęciach i konsultacjach
* terminowa realizacja etapów pisania pracy dyplomowej
według ustalonego harmonogramu
* napisanie pracy i jej wgranie do systemu APD (100%
zaliczenia)
Literatura
Przykładowa literatura; inne teksty w zależności od wybranych
tematów prac dyplomowych
Czyżewski, M., M. Otrocki, T. Piekot i J. Stachowiak (red.)
(2017) Analiza dyskursu publicznego: przegląd metod i
perspektyw badawczych, Warszawa: Sedno.
Kamińska-Szmaj, I., T. Piekot i M. Poprawa (red.) Język
polityki: historia i współczesność, Wrocław:
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kress, G., van Leeuwen, T. (2001) Multimodal discourse. The
modes and media of contemporary communication,
London: Arnold.
Litosseliti, Lia (red.) (2010) Research Methods in Linguistics,
London: Continuum.
Machin, David (2016) Introduction to Multimodal Analysis.
London/New York: Bloomsbury.
Paltridge, Brian (2012) Discourse analysis: An introduction,
New York: Bloomsbury.
Piekot, T. i M. Poprawa (red.) Analiza dyskursu: centrum –
peryferie, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu
Wrocławskiego.
Witosz, B., K. Sujkowska-Sobisz i E. Ficek (2016) Dyskurs i
jego odmiany, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
Śląskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: