Seminarium magisterskie - socjologiczne dla I roku 3500-JIS-SEMMGR1-S-L
Zajęcia mają dwa cele: 1) umożliwić sprawne przygotowanie pracy magisterskiej; 2) przygotować studentów do egzaminu magisterskiego.
W tym celu program zajęć, oprócz części wstępnej, będzie w głównej mierze dostosowany do potrzeb (tematów i problemów) projektów praca magisterskich.
W pierwszej części zajęć studenci zapoznają się z procesem pisania pracy magisterskiej: sformułowania problemu badawczego, metodykę przeglądu literatury, sformułowanie pytań badawczych, dobór metodologii oraz metod, realizacje badań, zasad pisania pracy magisterskiej. W drugiej części zajęć, zależności od tematyki prac magisterskich, zostanie dobrany i przestudiowany zestaw lektur.
Przykładowe sugerowane obszary tematyczne ewentualnej pracy magisterskich:
- analiza funkcjonowania publicznych lub prywatnych mediów w Polsce
- porównanie funkcjonowania mediów publicznych w Polce i wybranych kraju
- analiza treści wybranych przekazów medialnych (telewizyjnych, gazetowych lub radiowych)
- analiza dyskursu wybranych przekazów medialnych (telewizyjnych, gazetowych lub radiowych)
- analiza procesu konwersacji w wybranych sytuacjach społecznych
- codzienne procesy komunikacji
- psychologiczne uwarunkowania procesów komunikacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki
społecznej z szeroko pojętą humanistyką oraz z naukami społecznymi, w zakresie pozwalającym na
integrowanie perspektyw właściwych dla tych dyscyplin naukowych.
K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.
K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego.
K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze.
K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować możliwe rozwiązania.
K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę.
K_U18 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami.
K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, jest gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia, potrafi inspirować proces uczenia się innych osób.
K_K08 Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną.
K_K09 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych.
K_K10 Jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku własnego rozwoju i dokształcania się.
Kryteria oceniania
Zaliczenie po napisaniu pracy magisterskiej
Literatura
John W. Creswell "Projektowanie badań naukowych", Kraków, WUJ 2013
Dominika Maison "Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne" PWN 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: